Filmhuis Den Haag

filmhuisdenhaag.nl

Film als basis voor een online ervaring en een veelzijdige identiteit

Film staat centraal in de nieuwe branding en website van Filmhuis Den Haag, hét Haagse podium voor film. Film zie je terug in de filmische website met maximale ruimte voor beeld en het logo bestaat uit een F. Want de F staat voor Film!

De rebranding werkt als vliegwiel in de organisatie, we hebben nu een andere mindset en manier van werken.
Josien Buijs, Hoofd Marketing en Communicatie Filmhuis Den Haag

Een dynamische branding

De basis van de huisstijl is het logo, en het logo is een F. De F staat voor film, maar is ook visueel zo eenvoudig dat iedereen ermee aan de slag kan. We doen dat zelf, met speciale F’s voor een Hitchcock festival, een kinder F of een taart en gebak F voor het restaurant. Maar ook anderen maken een F.

Please do touch

We zijn samenwerkingen aangegaan met kunstacademies voor animerende en geïllustreerde versies van de F. Daarnaast gaan we de wijken van Den Haag in, op zoek naar nieuwe versies van de F, gemaakt door basisschool leerlingen, breiende moeders en tuinierende vaders. Het onderstreept het idee dat Filmhuis Den Haag van iedereen wil zijn.

Uitgangspunt van de nieuwe huisstijl was om ons meer open te stellen naar de stad en onze bezoekers (de F is van iedereen!). We zijn inmiddels letterlijk meer open gegaan (vanaf 9 uur open, dagelijks) en we hebben een deel van onze programmering opengesteld (specifieke groepen mogen zelf hun favoriete filmprogramma samenstellen).
Josien Buijs, Hoofd Marketing en Communicatie Filmhuis Den Haag

De branding komt ook in de filmzaal tot leven. Vóór elke film wordt deze trailer vertoond.

Filmisch, ook op het web

In de website ligt de focus op de filmervaring, met een centrale rol voor filmbeeld. Hiermee kiezen wij voor een andere benadering dan de concurrentie, die vooral kiest voor droge tekstuele lijsten. Aan de achterkant van de website koppelen we data met Active Tickets voor de kaartverkoop en verbinden we met narrowcasting schermen in het filmhuis. De content managers hebben in het CMS een ruime keuze aan rijke media elementen waardoor zij hun verhaal kunnen vertellen in dezelfde visuele stijl die kenmerkend is geworden voor het Filmhuis.

Herkenbaar, van afstand en dichtbij

De identiteit komt tot leven in het gebouw. Voor de routing en signing in het pand deden we veel onderzoek naar hoe mensen zich het beste door het pand kunnen bewegen.

Streamen op elke manier

De website ademt film, daarbij hoort ook dat je daadwerkelijk films kan bekijken. We maakten koppelingen naar streamingdiensten zoals Vimeo en Youtube zodat iedereen via zijn favoriete speler kan genieten van video’s. Daarnaast is er ook Filmthuis, de naam zegt het al, met Filmthuis zijn films ook thuis te bekijken op een eigen platform. Binnen enkele klikken ben je aan het kijken.

Filmthuis is de online zaal van Filmhuis Den Haag.

Mooi, maar werkt het ook?

  • 10%stijging van merkbeleving en merkbetrokkenheid
  • 41steplek van sterkste merken in Zuid-Holland (voor het eerst in top 50)
  • 25%groei van website bezoeken