Tussen de vele Creative Digital Agencies zijn wij het bureau dat er voor kiest om alleen voor zinnige zaken te werken. Wij kiezen daarvoor omdat we impact belangrijker vinden dan winst. En we geloven dat die keuze beter overkomt als onze zinnige ambities onafhankelijk gecheckt worden. Daarom zijn we sinds begin 2020 een gecertificeerde Benefit Corporation (B Corp).

We delen graag de redenen waarom we B Corp zijn geworden en roepen ieder bedrijf op om ook mee te doen.

Als je meedoet wordt je onderdeel van een wereldwijde beweging van meer dan 3235 bedrijven – waaronder WeTransfer, Patagonia, Triodos en VandeBron – die hun bedrijf inzetten voor het concreet maken van de SDG’s van de Verenigde Naties. De B Corp-beweging ontstond in 2006 in Amerika en is nu ruim vijf jaar actief in Nederland. 

Purpose voorbij vage beloften

Heel veel bedrijven zetten zich al in voor een publiek belang, maar ook proberen er veel met vage beloftes mee te liften op de trend zonder het werk te doen. De B Corp brengt daar verandering in. Om B Corp te worden ga je als bedrijf door een zeer uitgebreide accreditatie waarbij je in samenwerking met het B Corp Assessment Team je bedrijf nauwkeurig doorlicht op vijf vlakken: 

  • Governance 
  • Klanten 
  • Medewerkers 
  • Milieu 
  • Gemeenschap

Zo wordt iedere B Corp elke drie jaar volledig doorgelicht. Op basis van dit assessment krijg je een overkoepelende score die openbaar wordt gemaakt. Zodat iedereen weet hoe goed je het echt doet en waar het beter kan. 

De B Corp certificering zorgt dat je ieder onderdeel van je idealen ook echt met harde cijfers onderbouwd.

De wereld als aandeelhouder

Vroeger zetten bedrijven een kopje met ‘MVO’ achter in hun jaarverslag. Maatschappelijk verantwoord ondernemen werd geserveerd als een toetje na het eten. Volgens B Corps gaat dat te traag. Het hele diner moet van gasten samenstelling tot inkoop in orde zijn. Het is tijd voor een integrale aanpak. Dat kan alleen als je naast klanten en aandeelhouders ook de wereld als aandeelhouder zien.

Van onze missie tot zakelijke ambities en diversiteit van werknemers. Van energieverbruik tot afvalverwerking. En natuurlijk de impact die we maken met het werk dat we voor klanten doen. Ieder onderdeel telt mee. De B Corp certificering zorgt dat je ieder onderdeel ook echt met harde cijfers onderbouwd.

 

Interne impact:

  • We lunchen veganistisch en proosten met bier gemaakt van regenwater
  • Natuurlijk draait ons kantoor op echte groene stroom
  • We kopen we lokaal in of doen dat bij purpose ondernemingen als Moyee, Seepje en Alpro.
  • We zijn founding members van Dutch Marketing Creativity Diversity Fund waarmee we ons hard maken voor meer diversiteit in onze sector. 16% van ons team heeft een migratieachtergrond en we doen ons best dit aandeel te verhogen.
  • Onze kantoorinrichting is cradle-to-cradle en geĂŻnstalleerd door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
  • In plaats van een gedoodverfde kerstkaart zoeken we creatieve invullingen waarbij we de buurt betrekken en die wij echt kerst vinden

 

Impact via klanten:

  • We helpen The Ocean Cleanup met het ophalen van miljoenen en het werven van specialisten zodat zij oceanen en rivieren kunnen ontdoen van plastic
  • Met design en content zorgden we voor 163% groei in donaties voor Artsen Zonder Grenzen
  • Design en digitale techniek hielpen Fastned aan 150% omzetgroei in een jaar
  • Binnen vier jaar bereikten we 100% van de Amsterdamse ouders met Schoolwijzer
  • We hielpen KLM en Coolblue het begin van de Covid crisis met de digitale tools om 40% van de zorg met broodnodige mondmaskers te voorzien met Hulptroepen.nu

Een doorgaand proces

Alleen bedrijven die meer dan 80 punten (van de 200) scoren, zijn officieel gecertificeerd. Iedere drie jaar gaan we net als iedere B-Corp opnieuw door dit proces om ons certificaat te behouden. Om context te geven: Patagonia, het “moederschip” van de B-Corp beweging, heeft 151,5 punten, terwijl Tony Cholonely met 100,9 en WeTransfer op 80,4 zitten. Met onze score van 85,3 zijn we ervan overtuigd dat we op de goede weg zijn, maar vooral zien we veel ruimte voor verbetering.

Voorbij de B.V. of stichting

Onderdeel van B-Corp worden is ook dat je je statuten aanpast bij de Kamer van Koophandel. Daarin verklaren we nu dat we naast een bedrijfsmatig ook een publiek belang dienen. Deze juridische verankering mag van ons nog een stap verder gaan. Er is nu een rigide scheiding tussen de rechtsvorm van B.V., die puur gericht is op winst maken voor aandeelhouders, en de stichting, die helemaal geen winst mag maken. Wat B corps juist laten zien is dat winst maken en publieke belangen dienen heel goed samen kunnen gaan. In de EU, Duitsland, Spanje, Italië, Frankrijk en 29 van de Verenigde Staten bestaan al purpose rechtsvormen. In Nederland onderzoekt de regering momenteel de mogelijkheden hiertoe. Een ontwikkeling die wij toejuichen.

 

4 redenen om ook B Corp te worden

  1. Het is echt inspirerend om je bedrijf door te laten lichten door iemand met deze blik. Het heeft ons veel geleerd over wat we goed doen, en waar we nog kunnen verbeteren.
  2. Het is een community van bedrijven die graag met elkaar samenwerken. En dus een perfecte manier om partners en klanten te vinden die goed bij jou aansluiten.
  3. Voor talent is het een goede manier om te laten zien dat je de zaken intern goed op orde hebt. Steeds meer mensen willen primair werken voor een club die een sociale missie nastreeft.
  4. Er is geen plan(eet) B. We hebben nog 10 jaar 9,5 jaar om onze economie eerlijker en duurzamer te maken. Nu we het nog kunnen bijsturen.

B Corp assesmenthulp

We helpen graag andere organisaties met het certificeringsproces om B Corp te worden. Hoe groter we samen deze beweging maken, hoe meer impact voor zinnige zaken. Neem contact op met Jim Driesen via jim@grrr.nl of bel 020- 32 077 08.

  • Communication & Marketing

    Jim Driesen