Meer verhalen en actuele perspectieven

De permanente collectie van Stedelijk

Grrr creëerde de nieuwe website en digitale uitingen van het Stedelijk Museum Amsterdam. De lancering van de nieuwe website viel samen met de opening van Stedelijk Base op 16 december 2017. De permanente collectie van het Stedelijk is grondig vernieuwt en op innovatieve wijze neergezet. Het is een van de grootste collectiepresentaties van het Stedelijk ooit en zal zeker vijf jaar te zien zijn. De circa 750 kunstwerken uit de collectie worden gepresenteerd in een circuit dat speciaal is ontwikkeld door OMA, het architectuurbureau opgericht door Rem Koolhaas. Stedelijk Base laat de ontwikkelingen in de kunsten zien vanaf eind 19e eeuw tot nu. Het is het perfecte instapmoment voor wie kennis wil maken met moderne kunst en vormgeving, terwijl de kunstliefhebber de bekende Stedelijk-iconen in een nieuwe context kan ontdekken.

Beatrix Ruf: ‘Door de komst van internet vergaren we informatie op een andere manier; we browsen, zien veel beelden in één keer, leggen zelf verbanden en maken combinaties. Dat komt ook in Stedelijk Base tot uiting: in het geweldige concept van OMA is het mogelijk om je vrij te bewegen door de ruimte, verrassende combinaties te zien en zelf verbanden te leggen.’
Nieuw voor het Stedelijk is de mix van disciplines – alle soorten beeldende kunst worden gemengd met vormgeving. Ruf: ‘Ik zie deze collectie als één – elk werk is immers in een bepaalde tijd gemaakt. Door verschillende disciplines bij elkaar te plaatsen, leren we meer over een periode en zijn we in staat om nieuwe verbanden te laten zien.’

Interactief scherm

In lijn met de nieuwe online stijl van het Stedelijk maakte Grrr voor de gelegenheid een interactief scherm waar bezoekers via mobiel teksten naartoe konden sturen.