Ushio

Licht is rocket science

Ushio is een techbedrijf en specialist in alles wat met licht en lampen te maken heeft. Sinds 1964 levert het bedrijf lichtbronnen, van ultraviolet tot infrarood en alles ertussenin voor industriële toepassingen. Oplossingen worden soms zelfs met de hand op maat gemaakt en de organisatie kent een hoog niveau van kennis en advies. Toepassingen zijn te vinden in bioscopen, automotive, levensmiddelenindustrie en ruimtevaart.

 

 

Service Design als oplossing

Grrr is gevraagd om de Europese tak van Ushio te ondersteunen in branding, strategie en corporate communicatie. Je weet: alles wat we doen bij Grrr begint bij de inhoud en de eindgebruiker. Om tot de kern te komen van wat Ushio doet pasten we Service Design principes toe als een manier van werken en filosofie. Het houdt in dat we focussen op het verbeteren en creëren van diensten (services) op een manier dat deze de grootst mogelijke waarde toevoegen voor de eindgebruiker. Praktisch gezien komt het neer op een integrale aanpak op het gebied van communicatie, interactie, en transactie. Design is niet een cosmetische laag die je achteraf toevoegt, maar het uitgangspunt van het strategisch proces.

 

 

Human centered focus: Service Design

Zowel massaproductie als maatwerk

We namen het Ushio-team mee in verschillende sessies. Onder meer door het maken van persona’s, competition mapping en visual notetaking brachten we de customer journey in kaart. Uit deze inhoudelijk sessies volgde een basisstrategie die we inmiddels op een aantal manieren praktisch hebben toegepast, zowel digitaal als fysiek. In het kort: een verschuiving van producten naar licht.

Rolf Coppens van Grrr: “Een klant wil een lichtoplossing en niet een lamp”. Zo dachten we de manier uit waarop Ushio zijn aanwezigheid in Europa kon onderstrepen op beurzen, creëerden we diverse uitingen in print en deden we voorstellen voor het aanpakken van de digitale kanalen. In alle uitingen nemen we de lessen mee die we opdeden uit het inhoudelijke traject. We bieden de lichtoplossingen nu aan als diensten en helpen Ushio zo om van een product- en productiefilosofie naar een servicefilosofie te transformeren.

 

“Een klant wil een lichtoplossing en niet een lamp.”

Sounds interesting!

Grrr helpt vaker grote corporates en (semi-)publieke instellingen met het opstellen en uitvoeren van oplossingen voor strategische uitdagingen. Als de casus erom vraagt werken we daarin samen met een vast netwerk van experts. In dit geval werkten we samen met SILO Agency uit Den Haag.

Bekijk ook onze case van Kandoor, een innovatietraject dat we creëerden voor een grote pensioenuitvoerder en krijg een indruk van het platform dat we maakten voor de Gemeente Amsterdam om ouders te helpen met de schoolkeuze van hun kinderen.

Natuurlijk kun je ook altijd contact opnemen via mail of telefoon 020 – 320 7708 (vraag naar Rolf Coppens).