Meer aandacht voor erfgoed en meer toeristen de stad uit

  • Brand Design

We initieerden dit project zelf omdat we zien dat de stad Amsterdam wel wat minder toeristen kan gebruiken en de regio er omheen wel wat meer aandacht wil. Stel; je komt als toerist naar Amsterdam, je wilt alles zien, en het liefst als een echte Amsterdammer. Wat te doen? Fietsy helpt je op de rit. Letterlijk. Fietsy is een alternatief voor de bustochten naar de regio en bestaat uit een netwerk van e-bike verhuurders, een website en een app. Fiets als een local door polders en bossen en ontdek meer dan de mainstream.

Wij zeggen: “Ride like the Dutch… without sweating too much.”

Duurzaam en Bottom up

Er zijn enorm veel fietsenhandels én veel mensen die routes maken. De Fietsy app brengt die bestaande elementen samen om een nieuwe beleving te bieden, net als AirBnB en Uber dat deden met taxi’s en hotels. Via Airbnb huur je een appartement om je even echt Amsterdammer te voelen. Qua activiteiten was een vergelijkbare ervaring nog niet beschikbaar.

Dat niet iedereen zin heeft in een kleffe touringcar begrijpen wij wel. Met een e-bike ga je zelf op pad, een app met routes en tips van locals wijst je de weg.

Verbinden toeristen en cultureel erfgoed

Het idee voor Fietsy kwam tot stand tijdens de Holland Call van de provincie Noord-Holland, een hackathon met als doel toeristen en cultureel erfgoed te verbinden. Fietsy won de publieks- en juryprijs en ging met een start investering naar huis.

De creatieve industrie heeft zich gemengd in onze uitdaging om meer toeristen naar ons gebied te krijgen. Dat heeft geleid tot innovatieve outside the box start-up ideeën. Geen marketingtrucs of nieuwe gebouwen, maar echte innovatie met het bestaande erfgoed.
Jury Holland call

Branding die het anders doet

Omdat we een andere koers varen dan het bestaande aanbod, heeft Fietsy ook een eigen gezicht. Geen shiny happy people, maar juist een schrikbeeld met modder en regen. Omdat het anders is valt het op en de eerlijkheid van het beeld geeft meteen sympathie.

Ride like the Dutch

Ontdekken doe je op je eigen tempo. Met E-bikes reis je afstanden die normaal gesproken voorbehouden zijn aan bus, trein of auto. Bovendien zie en voel je veel meer op de fiets: Met gratis mestgeur, frisseluchtvergiftiging en zomerse buitjes in je gezicht. We willen toeristen de kans geven zich echt ‘like a local’ te voelen. Achter een tourguide aanlopen met een hele kudde andere toeristen is volgens ons niet de manier om dat te bereiken.

In plaats daarvan hebben we een app gevuld met verschillende tours, om je een hele dag te voorzien van toffe, onverwachte en bijzondere plekken. Denk aan tours als ‘Bunkers & Beaches’, ‘Arty Party’ en ‘Dutch Dikes & Water’. Jij bepaalt je eigen tempo en hoe lang je ergens wilt blijven, de app wijst je de weg.

Het initiatief Fietsy past goed bij Amsterdam en Noord-Holland. Met zowel mooie natuur als een schat aan cultureel erfgoed hebben we een top omgeving om per fiets te verkennen.
Jury Holland Call, Initiatief van provincie Noord-Holland

Fietsy wint prijzen

Fietsy won de eerste prijs in een startup innovatiecompetitie van de Nederlandse overheid. De jury prijst Fietsy omdat het een creatieve en haalbare oplossing biedt voor de spreiding van de grote stroom toeristen. Amsterdam wordt steeds populairder. Nu al bezoeken ruim 7 miljoen toeristen deze stad van 800 duizend inwoners en dat aantal zal alleen nog maar stijgen. Met haar ligging tussen stranden, kastelen, bunkers en geheime theetuinen biedt Amsterdam zoveel meer dan alleen het centrum; Fietsy ontsluit al dat moois voor de moderne toerist.

Naast de innovatiecompetitie won Fietsy ook goud op de European Design Awards (EDA).

Work in progress

Dit project is nog volop in ontwikkeling en is opgezet in samenwerking met Provincie Noord-Holland, Founded in Holland en Gemeente Amsterdam / Amsterdam Marketing. Partner worden of benieuwd naar de ontwikkelingen rondom Fietsy? Neem dan contact op.

Het concept kwam tot stand in samenwerking met Annelies Termeer, voor de doorontwikkeling werken we samen met The Main Ingredient.