SpangaS vierde onlangs haar 2000ste aflevering en trekt nog steeds zo’n 300.000 kijkers per dag. De televisieserie draait om de levens van een groep leerlingen op het Spangalis College. Ze lopen stage, helpen bij de voedselbank, worden verliefd, maken ruzie, zijn onzeker, komen uit de kast en proberen er het beste van te maken.

Kenmerkend voor SpangaS is dat er steeds weer taboedoorbrekende thema’s bespreekbaar worden gemaakt. In de afgelopen jaren ging het over homoseksualiteit, zelfmoord, stille armoede, en omgaan met kanker.

Omroep KRO-NCRV vroeg GRRR om een website te creëeren waar de fans gek op zijn en die past bij hun leeftijd en belevingswereld.

Uitdaging

Hoe houden we het boeiend en ook veilig?

De populairste jeugdserie verdient een populaire website. Maar je wil het ook veilig houden. Het gaat immers om kinderen van 9 tot 13 jaar. En je hebt nu ook te maken met de strengere privacy wetten rond AVG / GDPR.

SpangaS zit dicht op de belevingswereld van kinderen, ook online. Logisch dus om in te zetten op Instagram en YouTube. Maar deze techbedrijven zijn onbetrouwbaar gebleken op het gebied van privacy, en doen nog weinig aan het beschermen van kinderen.

Als publieke omroep, met een programma voor kinderen, is dit een lastig dilemma. Naomi van Stelten van GRRR: “kinderen willen op social media omdat de toffe content daar is. Maar naast content is er ook veel ruis en zit je met privacy regels.”

Als KRO-NCRV hebben we de afgelopen jaren veel kennis vergaard over de doelgroep van SpangaS. Grrr heeft deze kennis gecombineerd met hun eigen onderzoek en kennis van digitale interactie. Het resultaat is een online platform dat echt van deze tijd is, soepel werkt en goed aansluit bij de doelgroep

Femke Hesemans, KRO-NCRV
Aanpak

Interviews, psychologie, data crunching en vooral intensief samenwerken

“Onderzoek en samenwerking zijn de sleutel tot top resultaat” schreef de grote filosoof Dave de Boulanger ooit in zijn memoires. Grapje natuurlijk. Dave de Bakker is onze UX strateeg. Maar dat maakt het niet minder waar.

Onderzoek dus. Wij geloven dat intensief samenwerken het beste resultaat oplevert. Daarom werkten we als één team samen, de ene keer bij Grrr in Amsterdam, de ander keer bij de KRO-NCRV in Hilversum.  

We hebben interviews, psychologische inzichten en harde data samengebracht tot een journey map: Hoe ziet de week van deze doelgroep eruit? Wat doet zij op zondagmorgen? Maandagmiddag kwart voor 3? Donderdagavond half 8? Dit helpt ons om ieder stukje content af te stemmen op de gebruiker. 

Resultaat

Populair, privacyproof en programmatic

Kids gebruiken internet vooral mobiel, dus met die focus is de nieuwe SpangaS site gemaakt. De interactieve tijdlijn staat er centraal: een plek voor alle kanalen als TV-afleveringen, Instagram updates en Youtube videos. Je wilt verhalen makkelijk beschikbaar maken, maar officieel mag je onder de 13 jaar geen Instagram of YouTube gebruiken. En kom je al snel ongeschikte filmpjes tegen.

Dave de Bakker, UX strateeg bij Grrr: ‘De nieuwe site is een balans tussen populair en privacy proof. Ook sluiten we goed aan bij de situatie van de fans. Hebben ze net pauze? Of zijn ze een middag vrij? Het programmatic content systeem zorgt dat kids precies de content krijgen die past bij het moment.’

Het is nog te vroeg om volwaardig te testen. Maar de eerste analyses laten zien dat de site intensiever wordt gebruikt en dat interactieve elementen door de fans gewaardeerd worden.

Het programmatic content systeem zorgt dat kids precies de content krijgen die past bij het moment.

Dave de Bakker, UX strateeg bij GRRR

Ook je doelgroep beter bedienen?

Bel 020 -320 7708 of mail Naomi van Stelten.

  • Naomi van Stelten
    Director of Operations

    Naomi van Stelten