Hoe maak je een ontwerp voor een ontwerpopleiding? Dat was de uitdaging voor de huisstijl van Communication and Multimedia Design (CMD) aan de Hogeschool van Amsterdam. Wij ontwikkelden een open en flexibele beeldtaal die de opleiding een eigen gezicht geeft en waar iedereen zelf mee aan de slag kan.

Ontwerp

Iconen als bouwstenen van een beeldtaal

De opleiding Communication and Multimedia Design (CMD) aan de Hogeschool van Amsterdam leidt studenten op tot interaction designer, visual interface designer of front end developer. We hebben de CMD-cultuur verbeeld in een serie iconen rond creativiteit, digitale tools, geeks, studentenleven, techniek en web. Er is bewust gekozen voor een beeldtaal en geen logo, zodat de stijl goed te gebruiken is binnen de bestaande HvA huisstijl.

De ontworpen iconen zijn te stapelen tot totems, die hun eigen betekenis hebben. We hebben de iconen ook gecombineerd in fotografie en zo kleine verhalen gemaakt die verschillende facetten van CMD laten zien.

Please do touch!

We hebben de studenten van CMD zoveel mogelijk betrokken in de fotografie, in het bedenken van de iconen en in het verspreiden van de stijl door middel van stickers, tape en shirts. De beeldtaal is binnen de opleiding echt gaan leven en wordt door studenten volop gebruikt.

Studenten wervingscampagne

Wat voor digital creative ben jij?

Als campagne om nieuwe studenten te werven, hebben we digital-creative.nl gelanceerd, een online test waarmee toekomstige studenten kunnen zien wat voor type CMD-er ze zijn. Na het beantwoorden van acht multiple-choice vragen, zie je of je een Dreamcatcher, Visualizer, Fixer of Chief bent.

De interactieve vorm leent zich uitstekend voor het delen op sociale media. Iets wat ook veel gedaan werd. In een mix van banners, partnerships en influencer marketing haalden we een enorm bereik onder deze doelgroep. In samenwerking met Rory van der Kolk / Team Rory.

Resultaten van de campagne

  • 163.307

    unieke bezoekers

  • 12

    advertorials

  • 604

    social shares

  • 952.339

    Impressies