Innovatie, niet door spreadsheets en modellen maar door gebruikers echt centraal te stellen. We komen als RvB net terug uit de VS en kunnen met recht zeggen: GRRR geeft het Silicon Valley gevoel

Chief Investment Officer, Pensioenuitvoerder

Problemen oplossen met strategie, design en tech

Een grote pensioenuitvoerder vroeg ons om een pensioenapp te maken. Die app kwam er niet, wel werd Kandoor geboren. Een organisatie die straks 800.000 Nederlanders van gratis financieel advies voorziet.

Waarom geen pensioenapp en wel Kandoor? Omdat gebruikers daar behoefte aan hebben. Gelukkig kwamen we daar door inzet van de Design Thinking methode al heel snel achter.

Op het online platform Kandoor.nl geven financiële experts gratis 1-op-1 advies aan iedereen die het nodig heeft. Ze helpen je om je vraag scherp te stellen. Want vaak weet je nog niet eens precies wat je wil vragen.

Artificiële intelligentie zorgt ervoor dat veelgestelde vragen door het platform zelf beantwoord worden. Dat maakt het platform schaalbaar en voor iedereen toegankelijkheid.

Onze aanpak

Design Thinking met een vleugje GRRR

Design Thinking is een cognitief, strategisch en praktisch proces om problemen op te lossen. Door te werken vanuit het model van de zogenoemde double diamond zorg je dat je steeds de eindgebruiker, voor wie je het uiteindelijk allemaal doet, centraal stelt in je proces. Als je de methode goed uitvoert is er sprake van een combinatie van empathie, creativiteit en rationaliteit. Dat blijkt vaak een succesvolle mix te zijn.

Deze werkwijze is ontstaan in de designsector maar wordt tegenwoordig ook door vrijwel alle grote consultancy firms en multinationals toegepast. Bij GRRR passen we hem op onze eigen manier toe, waarbij we de eindgebruiker centraal stellen maar ook goed rekening houden met hoe jouw organisatie eruit ziet en welke specifieke omstandigheden daar gelden.

 

 

Doel

Nu genieten maar zonder pensioenzorgen

Pensioen is als die kast die je liever niet open doet omdat er teveel rommel in ligt. Als je dan tóch een keer opruimt blijkt het vaak mee te vallen. Veel mensen kunnen na een paar relatief eenvoudige antwoorden op pensioenvragen zonder zorgen weer door. Daarom maakten we Kandoor.

Gebruikersonderzoek

Wat wil de gebruiker eigenlijk?

Als partij die 30% van alle Nederlandse pensioenen beheert is een ding makkelijk: je gaat de straat op en hebt 30% kans om je gebruikers aan te spreken. Zo gezegd zo gedaan! Overal hoorden we hetzelfde: Advies, ja! Betaald advies, nee! Veel mensen maken zich wel zorgen of lopen met vragen maar…

  • websites bieden eenzijdige informatie;
  • financieel adviseurs zijn niet onafhankelijk
  • veel mensen kennen zelf geen experts.
kandoor design service design
Resultaat

Gamechanger: gratis pensioenadvies voor iedereen

70% van de Nederlanders is niet of nauwelijks met pensioen bezig maar heeft wel een sluimerend gevoel van onrust. Gelukkig blijkt 30% wél actief met pensioen bezig te zijn én graag bereid te zijn om anderen te helpen. Eerst alleen kennissen, nu via Kandoor iedereen die zich meldt. Pensioen staat nooit op zichzelf, vaak gaat het om breder financieel advies. Op Kandoor heb je:

  • Hulp bij alle financiële vragen op één platform
  • Gratis 1-op-1 contact met een expert die je op weg helpt
  • Aandacht voor jouw persoonlijke situatie

Toekomstbestendig en schaalbaar

Gebruikers centraal stellen door de juiste samensmelting van strategie, techniek en ontwerp, dat is waar GRRR voor staat. Bij Kandoor leidde onze aanpak al snel tot een heel ander concept dan ons gevraagd was. We achterhaalden de achterliggende wens van het pensioenfonds: hun gebruikers leren kennen. En maakten het fonds 21th century proof: als er straks open concurrentie is tussen pensioenfondsen loopt dit fonds mijlenver voor op de concurrentie.