We zetten de Melkweg neer als veelzijdig podium voor popcultuur. Dat is de focus van de lange termijn samenwerking tussen Grrr en de Melkweg. Eerder maakten we de Melkweg website, in 2016 zetten we de volgende stap met een nieuwe visuele identiteit. Hiermee werd ook de website uit 2013 weer opgefrist. De komende jaren gaat Grrr verder met het uitbouwen van de kanalen van de Melkweg.

Een merk voor de digitale tijd

Het is de missie van de Melkweg om de volle breedte van popcultuur te tonen. Ze zochten een visuele stijl die bij deze missie aansluit. Creatief, open, toegankelijk, rauw en met een do it yourself mentaliteit. Om daaraan te voldoen heeft Grrr speciaal voor Melkweg een eigen beeldtaal/ lettertype ontwikkeld samen met Bas Koopmans / Baster. De beeldtaal is  van huis uit digitaal. Het idee is simpel, met de basisletters MELKWEG is een font ontwikkeld. De E draait om in een M en de M draait weer door tot een W. De letters zijn vierkante blokken waarmee je van ieder woord een herkenbaar logo kan maken. De vierkante letter kun je draaien en roteren en je kunt ze boven, op en naast elkaar zetten. Met maar vier letters heeft de Melkweg nu voor de subgroepen Hiphop, Reggae en Dance een eigen icoon.

Maandprogramma

Geautomatiseerd drukwerk

Iedere maand produceren we posters en flyers met overzichten van events. Data die uit het CMS vloeit wordt automatisch geïmporteerd in de drukwerkbestanden. Hiermee besparen we veel werk voor de interne DTP’ers.

Website

De Melkweg site als magazine

De Melkweg is het eerste podium van Nederland met een website met een visual storytelling aanpak. Hierdoor komt de positie van de Melkweg als breed podium voor de popcultuur extra goed naar voren.

Voorheen was de site van de Melkweg niet veel meer dan een speellijst. We hebben gekozen de site te benaderen als een magazine, waardoor bezoekers vrij kunnen dwalen en aangemoedigd worden nieuwe ontdekkingen te doen. Onze aanpak met veel beeld biedt veel kansen om de ervaring van de bezoeker te verrijken. Dit past in een grotere trend waarin, mede door gebruik van smartphones en tablets, beeld steeds belangrijker wordt online. Dit is ook te zien aan de populariteit van diensten als Instagram.

Inspirerende algoritmes

Naast het bieden van een overzichtelijke agenda, moet de site actief het publiek uitnodigen voor concerten en evenementen. Een ‘zwevende’ bezoeker, op zoek naar een leuke avond, raakt niet zomaar overtuigd door een chronologische lijst met artiesten. De homepage is daarom ingericht om nieuwe en terugkerende bezoekers telkens te inspireren.

Dit gebeurt in de eerste plaats door middel van rijke content: De beheerders van de Melkweg kunnen eenvoudig video’s, Spotify-playlists, en Soundcloud-tracks toevoegen aan ieder concert. Deze content is door bezoekers direct binnen de pagina te spelen zodat men tijdens het ontdekken meteen de diepte in kan.

Daarnaast is de volgorde van de getoonde concerten een resultaat van slim geautomatiseerd schuifwerk: De homepage maakt zelf een afweging tussen factoren zoals de tijd tot het concert, hoe recentelijk het concert is aangekondigd, of de beheerders van de Melkweg het extra aandacht willen geven, en meer. Dit zorgt ervoor dat de homepage constant opnieuw kan inspireren en nieuwe concerten onder de aandacht brengt, zonder dat er menselijke handen aan te pas komen. 

Natuurlijk wordt er ook maatwerk toegepast. Ook dat hebben we zo eenvoudig mogelijk gemaakt. De website synchroniseert met YesPlan, waar de programmeurs van de Melkweg hun evenementen in plannen. De eindredactie vult de feiten aan met verhaal, afbeeldingen, video en audio in ons contentmanagementsysteem (CMS).

Agenda page on the melkweg website
A concert page on the melkweg website with social media links as spotify, facebook, soundcloud, twitter, youtube

Helemaal Melkweg

De dynamische opzet van de nieuwe stijl wordt goed zichtbaar in animatie. Hier in de toepassing voor het festival Helemaal Melkweg.

Een intrigerende lancering

Mysterieuze witte posters met zwarte tekens. Eerder waren ze al in de stad te zien. Ze vormden het voorproefje van de nieuwe branding van het Amsterdamse poppodium de Melkweg.

Grrr was voor ons een logische keuze omdat ze de enige zijn die op dit niveau ontwerp en techniek kunnen combineren.

Jon Heemsbergen, Hoofd Marketing

Langdurige samenwerking

Met de keuze voor Grrr heeft de Melkweg zich voor de komende jaren verbonden aan het Amsterdamse ontwerpbureau. We zijn trots dat we de pitch hebben gewonnen en dat we werken voor een partij als de Melkweg. Het is daarom extra fijn dat ze ons volgen in de visie dat alleen een goede website niet voldoende is. Grrr werkt nu aan informatieschermen die worden afgestemd op de programmering in de verschillende zalen, en worden gevoed vanuit de website. Een app voor smartphones en toepassingen voor muziekdiensten als Spotify staan op de planning.

Never alone

Voor dit project werkten we samen met Bas Koopmans voor de visuele identiteit, met Rein van der Ven voor de website. Het fantastische marketing team van de Melkweg was de ideale partner in de uitvoering en tijdens het scrum proces.

Talk of the town

Uitdagend design maakt de tongen los. Zo bleek ook weer na de lancering van de nieuwe Melkweg branding. Onder meer Fonk Magazine en het designpanel van Marketing Tribune besteedden aandacht aan ons werk.

Een soort culturele code die zijn volgers op straat en op het beeldscherm de weg naar het volgende optreden wijst. Een code, die elke keer weer op een eigen manier combinaties met het beeldmateriaal van de artiesten toelaat. Slim omdat je als host aangewezen bent op de kwaliteit van het aangeleverde materiaal. Leuk om te zien hoe belangrijk typografie ook in het digitale tijdperk voor een merk kan zijn. In het kort: slim, speels en een intrigerende aanvulling in het straatbeeld en op m’n beeldschermen.

Rapportcijfer 8.

Stefan Pangratz, VBAT