Branding en website waarin verschillende popculturen zich thuis kunnen voelen

  • Brand Design
  • Digital Experiences

Melkweg is een podium voor iedereen. Een vrijplaats waar je jezelf kan zijn. Open en laagdrempelig. Ze laten zich niet graag in een hokje duwen en programmeren lekker divers. Divers in stijl én cultuur – ze hebben naast een podium voor concerten en clubnachten namelijk ook een exporuimte, cinema en café Milk. En ze zijn heel uitgesproken over hun missie om bij te dragen aan een creatieve en inclusieve stad.

Een podium voor iedereen

Die boodschap mag dus zichtbaar worden. Waar veel podia zich ondergeschikt maken aan het programma – door op de website vooral veel beeld te laten zien van de shows – kiest de Melkweg ervoor om een eigen koers te varen. Wij zijn dit open en toegankelijke verhaal gaan aanscherpen en zichtbaar gaan maken in hun nieuwe website. Daar past bij:

  • branding die creativiteit en inclusiviteit uitstraalt
  • een website die de breedte laat zien en je nieuwe dingen laat ontdekken

Een opvallende en flexibele beeldtaal

Creatief, open, toegankelijk, rauw en met een do it yourself mentaliteit. Dat is Melkweg. En dat is dus ook wat de branding moet overbrengen. Om daaraan te voldoen heeft GRRR in 2016 een eigen beeldtaal ontwikkeld samen met Bas Koopmans. Het idee is simpel, met de basisletters MELKWEG is een font ontwikkeld. De E draait om in een M en de M draait weer door tot een W. De letters zijn vierkante blokken waarmee je van ieder woord een herkenbaar logo kan maken.

Een eigenzinnige website waar bezoekers graag tijd doorbrengen

Die beeldtaal staat al jaren als een huis, maar met de hernieuwde positionering wil de Melkweg nog meer nadruk leggen op hun open karakter. Op de website onderstrepen we dat visueel met het kleurgebruik. De witte achtergrond op de nieuwe website is een licht en helder canvas. Zo zorgt de content voor kleur en knalt de diversiteit aan artiesten en events van de pagina af.

Als aanjager van creativiteit en diversiteit is het voor de Melkweg belangrijk dat bezoekers geïnspireerd worden om nieuwe dingen te ontdekken. Dus hoe langer een bezoeker op de website is, hoe beter. Op basis van de data van de afgelopen jaren – een mooi voordeel van een lange samenwerking – weten we nog beter hoe we bezoekers kunnen inspireren. Zo introduceren we loops – de korte video’s die je misschien ook wel kent van Spotify – om bezoekers nieuwsgierig te maken naar acts die ze nog niet kennen.

Op de homepage wordt gespeeld met de ruimte en wordt op een associatieve manier de breedte van het programma gepresenteerd . Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen ‘grote’ en ‘kleine’ artiesten, en het overzicht blijft zich continu refreshen. Waardoor je elk bezoek weer iets nieuws te zien krijgt. Ook is er naast events aandacht voor thema’s, zoals bijvoorbeeld hip-hop of queer. Zo ontdekt de bezoeker nieuwe dingen, maar draagt het er ook aan bij dat mensen hun community in de stad kunnen vinden. Op deze manier wordt de Melkweg het cultuurhuis waar iedereen zich thuis kan voelen.

Inhoudelijke complexiteit: brede programmering, simpel gepresenteerd

Melkweg biedt popcultuur in de breedte. Van muziek tot beeldende kunst en expo. Daarom is een agenda niet zo makkelijk. Sommige events duren weken, of zijn onderdeel van een grotere thematische lijn. Ieder type programma heeft zijn eigen inhoud en structuur. We ontwierpen verschillende smart content formats die dynamisch worden opgebouwd vanuit ons design systeem.

Een soepele mobile first website

Ook al is de stijl vrij rauw, je wil bezoekers wel een heel goede user experience bieden. En dat op mobiel, want daar wordt de website uiteraard het meest op bezocht. Soepele en snelle overgangen tussen de verschillende pagina’s zijn daarvoor essentieel. Want websites die te lang nodig hebben om een pagina laden nodigen niet echt uit om lekker rond te swipen natuurlijk. Best een uitdaging met maar liefst 30.000 pagina’s die de Melkweg heeft. Maar al die pagina’s van events die al geweest zijn eraf gooien is dan weer niet zo slim voor je SEO.

Door onze jarenlange ervaring te combineren met de nieuwste, bewezen technologieën is de website van de Melkweg nu razendsnel. Niet alleen fijn voor de bezoeker, maar ook voor het marketingteam van de Melkweg, want nu is het deployen van een pagina een kwestie van minuten in plaats van uren. Wel zo snel – en duurzaam -dus. Wil je meer weten over de technische achtergrond hiervan? We schreven er een blog over.