De oceaan verlossen van plastic troep. Deze missie van de 24-jarige Boyan Slat is inmiddels wereldwijd bekend. Overheden, multinationals, experts en duizenden ‘gewone’ mensen steunen inmiddels The Ocean Cleanup. Grrr doet dat ook; we adviseren over het verkleinen van de ruimte tussen het doel en de eindgebruiker. Zo maakten we de website aantrekkelijker en toegankelijker en dachten we strategisch mee.

Boskalis boat during the installation of the northsee prototype
Boyant Slat in front of the northsee prototype
Detail of the installtion of the northsee protoitype
Evolution of the design of Ocean Cleanup Website from wireframe to final design

Content strategie en structuur

Het doel was om bezoekers op een meer intuitive manier door de website te laten bewegen. We hebben bijvoorbeeld alle milestones op een pagina gezet. Dit zorgt ervoor dat gebruikers makkelijker de informatie voor zich krijgen die ze zoeken en geprikkeld worden om actiever gebruik te maken van de website.

Doelen

Groei in donateurs en betrokkenheid

In 2013 waren 38.000 mensen uit 160 landen zo enthousiast over The Ocean Cleanup dat zij het project steunden met 2,2 miljoen dollar. Het project was toen de meest succesvolle crowdfunding campagne wereldwijd. De missie van Boyan Slat blijkt geen eendagsvlieg: experts van over de hele wereld blijven zich bij hem aansluiten en ook financiële steun hield aan. Boyan kreeg persoonlijk een donatie van Paypal oprichter Peter Thiel vanuit een fonds dat speciaal bedoeld is voor ondernemers die hun studie staken om een onderneming te starten. Dit bedrag maakte hij integraal over naar The Ocean Cleanup.

Veel belangrijker nog, waren de donaties van diverse weldoeners, waaronder Salesforce oprichter en bestuursvoorzitter Marc Benioff, een subsidie van de Nederlandse overheid en een bijdrage van Boskalis die in 2015 en 2016 belangrijke stappen in het project mede mogelijk maakten. Een belangrijke stap was de Mega Expedition: een onderzoek met bijna 30 schepen om te peilen hoeveel troep er werkelijk onze oceanen rond drijft. The Ocean Cleanup werkt nu (red. begin 2017) hard aan het realiseren van de eerste operationele pilot die daadwerkelijk de oceaan gaat schoonmaken, daarvoor is nog funding nodig. Zo werkt het team van Boyan Slat aan zijn einddoel; een opstelling van 100 kilometer breed in de oceaan. Dit wordt een van grootste door de mens gemaakte objecten. Om dat waar te maken moeten er nog veel partijen bij elkaar komen. Je vindt hier meer informatie over de funding.

The ocean cleanup visual design on mobiles 2 screens
The ocean cleanup visual design on desktop
Doelen

Whizzkids gezocht

Natuurlijk is het persoonlijke verhaal van Boyan inspirerend, en gaat de missie veel mensen aan het hart. Om urgentie te benadrukken vind je op de site veel feiten waar eigenlijk iedereen wel van schrikt, zoals deze; ‘Er wordt ieder jaar 8 miljoen ton plastic afval in de oceaan gedumpt’.

Deze feiten zijn bij experts veelal bekend, en juist die experts hebben we ook nodig. We zetten The Ocean Cleanup daarom neer als een technisch bedrijf dat zakelijk opereert. Ook ingenieurs, oceanografen en andere knappe koppen moeten zich immers aangesproken voelen. Om dat te bereiken voorzien pagina’s als ‘technology’ en ‘updates’ je van meer diepgaande informatie.

icons and features. detail on the ocean cleanup website design
The ocean cleanup best reviews

Donateurs & Techneuten

The Ocean Cleanup is opgericht vanuit de gedachte dat onze huidige technologie in staat is om problemen van oceanische grootte daadwerkelijk op te lossen.

Om echt impact te maken moet de organisatie echter nog flink groeien. Donaties en techneuten, dat zijn de twee pijlers voor succes die nu nodig zijn. Wij hebben de website zo ingericht dat zowel donateurs als ingenieurs zich aangesproken voelen en worden geprikkeld om zich aan te sluiten.

Protecting the oceans should be a priority for all of Earth's citizens. The Ocean Cleanup is taking an innovative approach to preserving one of our most critical resources and raising visibility of this global challenge.

Marc Benioff, chairman, CEO and founder van Salesforce
Het probleem

Een eiland van plastic, 4 x zo groot als Duitsland

De eerste plek waar The Ocean Cleanup op focust is ‘de afvalberg van de grote oceaan’. Het ligt in de Stille Oceaan en beslaat een oppervlakte ter grootte van vier keer Duitsland. Hier drijven duizenden tonnen plastic in zeer lage concentraties en in grootte variërend van meters grote visnetten tot piepkleine stofjes in het rond. Op deze plek moet in 2022 het definitieve ontwerp neergelegd worden. De drijvende arm van 100 km lang zal daar in tien jaar tijd de helft van het plastic verzamelen. Het geoogste afval zal op een verantwoorde manier worden gerecycled.

Plastic found by the Ocean Cleanup Mega expedition
Boyan Slat and plastic found during the ocean cleanup mega expedition
Plastic floating in the see

We zijn een stap dichter bij een plastic-vrije zee

Peter Berdowski, CEO van Boskalis

Op de schouders van reuzen, en Grrr

Het grootste software bedrijf ter wereld, het grootste baggerbedrijf, een ‘big five’ advocatenkantoor, de Nederlandse overheid, Peter Thiel, en…. Grrr.

Ja ok, we geven het maar toe. Dit is een mooi rijtje om in te staan en we zijn er trots op dat we partners zijn in dit project. Het is veelzeggend dat zoveel sleutelpartijen uit zowel de private als de publieke sector zich bij Boyan Slat aansluiten.

Credits

Onze focus in dit project ligt bij het verbeteren van alle digitale- en designuitingen. De foto’s van proefballonnen en testopstellingen hebben wij natuurlijk niet zelf gemaakt. Erwin Zwart maakte de animaties en simulaties (‘artist impressions’), de video van TEDx is gemaakt door TEDx Delft, de video’s van de Noordzee test zijn van Boskalis en het ministerie van I&M. Alle andere video’s zijn van The Ocean Cleanup.

Boskalis installation in the preparation of The Ocean Cleanup Northsee prototype launch
Boskalis boat celebrates The Ocean Cleanup northsee prototype launch