De oceaan verlossen van plastic troep. Deze missie van de 24-jarige Boyan Slat is inmiddels wereldwijd bekend. Overheden, multinationals, experts en duizenden ‘gewone’ mensen steunen inmiddels The Ocean Cleanup. Grrr doet dat ook; we adviseren over het verkleinen van de ruimte tussen het doel en de eindgebruiker. Zo maakten we de website aantrekkelijker en toegankelijker, denken we strategisch mee en leveren we technische- en designoplossingen die het einddoel van The Ocean Cleanup dichterbij brengen.

Boskalis boat during the installation of the northsee prototype
Boyant Slat in front of the northsee prototype
Detail of the installtion of the northsee protoitype
Evolution of the design of Ocean Cleanup Website from wireframe to final design

Content strategie en structuur

Grrr is vanaf 2016 betrokken bij The Ocean Cleanup. Onze eerste samenwerking met het team van Boyan Slat was het uitdenken en ontwikkelen van een strategie om meer donateurs de binden en meer technisch talent te recruteren. We hebben de UX van de website onder handen genomen zodat bezoekers op een meer intuitive manier door de website navigeren.

Stappen

Groei in donateurs en betrokkenheid

In 2013 waren 38.000 mensen uit 160 landen zo enthousiast over The Ocean Cleanup dat zij het project steunden met 2,2 miljoen dollar. Het project was toen de meest succesvolle crowdfunding campagne wereldwijd. De missie van Boyan Slat blijkt geen eendagsvlieg: experts van over de hele wereld blijven zich bij hem aansluiten en ook financiële steun hield aan.

Boyan kreeg persoonlijk een donatie van PayPal oprichter Peter Thiel vanuit een fonds dat speciaal bedoeld is voor ondernemers die hun studie staken om een onderneming te starten. Dit bedrag maakte hij integraal over naar The Ocean Cleanup.

Veel belangrijker nog, waren de donaties van diverse weldoeners, waaronder Salesforce oprichter en bestuursvoorzitter Marc Benioff, een subsidie van de Nederlandse overheid en een bijdrage van Boskalis die in 2015 en 2016 belangrijke stappen in het project mede mogelijk maakten.

Een belangrijke stap was de Mega Expedition: een onderzoek met bijna 30 schepen om te peilen hoeveel troep er werkelijk onze oceanen rond drijft. The Ocean Cleanup werkt nu (red. begin 2017) hard aan het realiseren van de eerste operationele pilot die daadwerkelijk de oceaan gaat schoonmaken, daarvoor is nog funding nodig.

Zo werkt het team van Boyan Slat aan zijn einddoel; een opstelling van 100 kilometer breed in de oceaan. Dit wordt een van de grootste door de mens gemaakte objecten. Om dat waar te maken moeten er nog veel partijen bij elkaar komen. Je vindt hier meer informatie over de funding.

The ocean cleanup visual design on mobiles 2 screens
The ocean cleanup visual design on desktop
Stappen

Nieuw talent en kennis aangetrokken

Natuurlijk is het persoonlijke verhaal van Boyan inspirerend, en gaat de missie veel mensen aan het hart. Om urgentie te benadrukken vind je op de site veel feiten waar eigenlijk iedereen wel van schrikt, zoals deze; ‘Er wordt ieder jaar 8 miljoen ton plastic afval in de oceaan gedumpt’.

Deze feiten zijn bij experts veelal bekend, en juist die experts hebben we ook nodig. We zetten The Ocean Cleanup daarom neer als een technisch bedrijf dat zakelijk opereert. Ook ingenieurs, oceanografen en andere knappe koppen moeten zich immers aangesproken voelen. Om dat te bereiken voorzien pagina’s als ‘technology’ en ‘updates’ je van meer diepgaande informatie.

Door van het aantrekken van hooggeschoold personeel een prioriteit te maken in de basisflow van de website hebben we de The Ocean Cleanup mee helpen groeien van een klein kernteam naar een volwassen onderneming met een team van 54 mensen.

Geslaagde campagne voor het aantrekken van talent. The Ocean Cleanup.
icons and features. detail on the ocean cleanup website design
The ocean cleanup best reviews
Stappen

The Next Phase

Tijdens het The Next Phase event op 11 mei 2017 onthulde The Ocean Cleanup eindelijk waar de afgelopen twee jaar keihard in stilte aan gewerkt was: een verbetering van hun ontwerp die hen in staat stelt om binnen twaalf maanden te beginnen met opruimen van het Great Pacific Garbage Patch. Grrr hielp The Ocean Cleanup in het gehele communicatieproces rondom het event: branding, social media teaser, website, live feed, wayfinding en visualisatie van het nieuwe concept.

Recent (22 maart, 2018) publiceerde The Ocean Cleanup hun bevindingen over het meest uitgebreide onderzoek naar plastic in The Great Pacific Garbage Patch in een scientific journal. De urgentie van hun oplossing wordt nogmaals bevestigd: per vierkante kilometer vond het team tussen de 10 en 100 kg plastic.

Alle informatie over het onderzoek kun je vinden op een nieuwe pagina die Grrr speciaal voor de publicatie ontwierp. Een behapbare versie van het wetenschappelijke artikel om de experts meer inzicht te geven in de bevindingen.

2018

Road to the cleanup

Deze zomer wil The Ocean Cleanup de eerste systemen aan het werk te zetten en zo te starten met het opruimen van het Great Pacific Garbage Patch. Er wordt elke dag hard gewerkt om dit doel te bereiken.

Grrr creëerde hiervoor een Road to the Cleanup pagina waar belangstellenden de voortgang van dit project kunnen volgen.

Credits

Onze focus in dit project ligt bij het verbeteren van alle digitale- en designuitingen. De foto’s van proefballonnen en testopstellingen hebben wij natuurlijk niet zelf gemaakt. Erwin Zwart maakte de animaties en simulaties (‘artist impressions’), de video van TEDx is gemaakt door TEDx Delft, de video’s van de Noordzee test zijn van Boskalis en het ministerie van I&M. Alle andere video’s zijn van The Ocean Cleanup.

Boskalis installation in the preparation of The Ocean Cleanup Northsee prototype launch
Boskalis boat celebrates The Ocean Cleanup northsee prototype launch