Waarom wij B Corp gecertificeerd zijn en jij ook mee moet doen
Design en digitale technologie hebben samen een enorme vlucht genomen en grootse dingen verwezenlijkt. We kunnen ons steeds makkelijker verbinden, een veelheid aan problemen steeds sneller oplossen en techniek wordt steeds menselijker. Tegelijkertijd vormen technologieën zonder de juiste basis ook een groeiend risico. Wat die juiste basis is?
Mensen
Human-centered design zorgt ervoor dat we altijd scherp houden waarom we innoveren: voor onszelf. Inmiddels weten we dat moderne technologie ook democratieën kan ondermijnen en zelfs de mensenrechten uithollen – en het wordt steeds complexer, machtiger en alomtegenwoordig.
Juist omdat de ontwikkelingen op ons vakgebied zo snel gaan moeten we hiervoor niet alleen naar overheden kijken maar ook zelf verantwoordelijkheid nemen. Daarom zijn we niet alleen een Strategisch Digitaal Bureau. Maar een Strategisch Digitaal Bureau voor Zinnige Zaken. We kiezen ervoor om impact even belangrijk te vinden als winst. En we geloven dat die keuze beter overkomt als we onze zinnige ambities onafhankelijk laten controleren. Daarom zijn we sinds begin 2020 een gecertificeerde B Corporation (B Corp).
We delen graag de redenen waarom we B Corp zijn geworden en roepen ieder bedrijf op om ook mee te doen.
Als je meedoet word je onderdeel van een wereldwijde beweging van bijna 6.000 bedrijven – waaronder WeTransfer, Patagonia, Triodos en Auping – die hun bedrijf inzetten voor het concreet maken van de SDG’s van de Verenigde Naties. De B Corp-beweging ontstond in 2006 in Amerika en is sinds 2015 ook actief in Nederland.
Purpose voorbij vage beloften
Heel veel bedrijven zetten zich al in voor een publiek belang, maar ook proberen er veel met vage beloftes mee te liften op de trend zonder het werk te doen. De B Corp brengt daar verandering in. Om B Corp te worden ga je als bedrijf door een zeer uitgebreide accreditatie waarbij je in samenwerking met het B Corp Assessment Team je bedrijf nauwkeurig doorlicht op vijf vlakken:
- Governance
- Klanten
- Medewerkers
- Milieu
- Gemeenschap
Zo wordt iedere B Corp elke drie jaar volledig doorgelicht. Op basis van dit assessment krijg je een overkoepelende score die openbaar wordt gemaakt. Zo weet iedereen hoe goed je het echt doet en waar het beter kan. Een ware stok achter de deur om echt positieve verandering teweeg te brengen.
De wereld als aandeelhouder
Vroeger zetten bedrijven een kopje met ‘MVO’ achter in hun jaarverslag. Maatschappelijk verantwoord ondernemen werd geserveerd als een toetje na het eten. Volgens B Corps gaat dat te traag. Het hele diner moet van gastensamenstelling tot inkoop in orde zijn. Het is tijd voor een integrale aanpak. Dat kan alleen als je naast klanten en aandeelhouders ook de wereld als aandeelhouder zien.
Van onze missie tot zakelijke ambities en diversiteit van werknemers. Van energieverbruik tot afvalverwerking. En natuurlijk de impact die we maken met het werk dat we voor klanten doen. Ieder onderdeel telt mee.
Interne impact
- We lunchen vegetarisch en proosten met bier gemaakt van regenwater
- We kopen lokaal in of doen dat bij purpose ondernemingen als Moyee, Seepje en Alpro
- We zijn founding members van Dutch Marketing Creativity Diversity Fund waarmee we ons hard maken voor meer diversiteit in onze sector. Daarnaast zetten we ons actief in om het het percentage van collega’s met een migratieachtergrond te verhogen.
- In plaats van een gedoodverfde kerstkaart zoeken we creatieve invullingen die wij echt Kerst vinden en waarbij we de buurt betrekken
Impact via klanten
- We helpen The Ocean Cleanup met het ophalen van miljoenen en het werven van specialisten zodat zij oceanen en rivieren kunnen ontdoen van plastic
- Met design en content zorgden we voor 163% groei in donaties voor Artsen Zonder Grenzen
- Design en digitale techniek hielpen Fastned aan 150% omzetgroei in een jaar
- Binnen vier jaar bereikten we 100% van de Amsterdamse ouders met Schoolwijzer
Een doorgaand proces
Alleen bedrijven die meer dan 80 punten (van de 200) scoren, zijn officieel gecertificeerd. Iedere drie jaar gaan we net als iedere B-Corp opnieuw door dit proces om ons certificaat te behouden. Om context te geven: Patagonia, het “moederschip” van de B-Corp beweging, heeft 151,4 punten, terwijl Tony’s Chocolonely met 125 en WeTransfer op 80,4 zitten. Met onze score van 85,3 zijn we ervan overtuigd dat we op de goede weg zijn, maar vooral zien we veel ruimte voor verbetering.
Onderdeel van B-Corp worden is ook dat je je statuten aanpast bij de Kamer van Koophandel. Daarin verklaren we nu dat we naast een bedrijfsmatig ook een publiek belang dienen. Deze juridische verankering mag van ons nog een stap verder gaan. Er is nu een rigide scheiding tussen de rechtsvorm van B.V., die puur gericht is op winst maken voor aandeelhouders, en de stichting, die helemaal geen winst mag maken. Wat B corps juist laten zien is dat winst maken en publieke belangen dienen heel goed samen kunnen gaan. In de EU, Duitsland, Spanje, Italië, Frankrijk en een groot deel van de Verenigde Staten bestaan al purpose rechtsvormen. In Nederland krijgen sociale ondernemingen straks ook betere herkenning met een BVm. Een ontwikkeling die wij toejuichen.
4 redenen om ook B Corp te worden
-
Het is echt inspirerend om je bedrijf door te laten lichten door iemand met deze blik. Het heeft ons veel geleerd over wat we goed doen, en waar we nog kunnen verbeteren
-
Het is een community van bedrijven die graag met elkaar samenwerken. En dus een perfecte manier om partners en klanten te vinden die goed bij jou aansluiten
-
Het is een goede manier om aan talent te laten zien dat je de zaken intern goed op orde hebt. Steeds meer mensen willen primair werken voor een club die een sociale missie nastreeft
-
Er is geen plan(eet) B. Dit is dus hét moment om onze economie eerlijker en duurzamer te maken.
Hoe groter we samen deze beweging maken, hoe meer impact voor Zinnige Zaken. Word ook B Corp via B Lab Europe.
B Corp assesmenthulp
We helpen graag andere organisaties met het certificeringsproces om B Corp te worden. Hoe groter we samen deze beweging maken, hoe meer impact voor zinnige zaken. Neem contact op met Rolf Coppens via Rolf@grrr.nl of bel 020- 32 077 08.