Brand Design
Een brand die jou in de spiegel laat kijken, en de gebruiker in je hart
Branding en de visuele identiteit van een merk worden vaak als één gezien. En ook al zijn deze twee sterk met elkaar verbonden, zit er een wezenlijk verschil tussen beiden. Voor ons is branding een proces van analyseren, keuzes maken en zo ontdekken wie je bent. Een goede brand identity laat jou in de spiegel kijken – en de gebruiker in je hart. Het zal je helpen om langdurige relaties op te bouwen met je publiek en je zakelijke doelen te bereiken.
Een betekenisvol merk bouwen begint met een stevig fundament
Een sterke brand identity begint bij een gedegen strategie. We zien je brand identity namelijk niet alleen als mooi sausje achteraf. Je laat er de buitenwereld mee zien wie je bent en wat je expertises zijn. Dat betekent dus ook dat er veel inhoudelijke keuzes verborgen zitten in je branding. Aan de hand van gezamenlijke workshop sessies en interviews met jou en je stakeholders, halen we deze informatie naar boven.
We kijken naar je merkpositionering* en hoe je onderscheidend kan zijn van je concurrenten, maar toch aansluit op je merkcategorie. Dit vertalen we vervolgens naar strategische uitgangspunten waar zowel onze ontwerpers als jullie eigen team mee aan de slag kunnen. En geloof ons, de resultaten liegen er niet om.
Dat jij jaren vooruit kan met je brand is voor ons een van de belangrijkste dingen. We kijken daarom niet zozeer naar wat er nu trending is, maar juist naar diepere strategische inzichten. Hebben we die gevonden? Dan gaan we op zoek naar bold creativity, iets dat een product of dienst echt opvallend, vernieuwend of toegankelijk maakt. Ingewikkeld hoeft dat niet te zijn. Soms kan dat al met één simpele interventie. Onze klanten prijzen ons voor onze mentaliteit om verder te denken dan wat voor de hand ligt.
Een goede merkpositionering:
- Past bij jouw organisatie
- Geeft richting aan alles wat je doet
- Vervult (emotionele) behoeftes van je klanten
- Claimt een eigen plek in de markt
- Zorgt voor herkenbaarheid van jouw merk
Een iconische identiteit die jouw merk op de kaart zet én houdt:
Uiteraard speelt de visuele identiteit van je merk een belangrijke rol. Als je een gevestigd merk hebt, zijn er waarschijnlijk al elementen aan gekoppeld zoals kleuren, logo’s en lettertypen. In de ontwerpwereld noemen we dit je distinctive brand assets. Het zijn de elementen die de herinnering aan je merk in de hoofden van de consument oproepen, zonder de naam ervan te noemen. Naast visuele elementen, kunnen dit ook mensen, geluidseffecten of slogans zijn.
Heb je al een brand? Dan kijken we of jouw publiek deze elementen daadwerkelijk associeert met jouw merk en of ze echt onderscheidend zijn. De unieke en bekende onderdelen van je brand geven we een prominente plek. We investeren in de unieke, maar minder bekende onderdelen, en we nemen afscheid van de bekende maar minder onderscheidende merkonderdelen. Zo ontwikkelen we een merkidentiteit die écht opvalt en uniek is.
Als designers met een digitaal hart ontwikkelen we iconische identiteiten die perfect werken op een scherm, maar net zo goed daarbuiten. Want goed design is overal sterk. Van je website tot app, van je brochure tot pitch deck. Motion neemt daarin altijd een belangrijke plek in, en UX hebben we altijd in het achterhoofd. We zullen bijvoorbeeld niet zo snel een rode centrale merkkleur kiezen, omdat je daar geen CTA mee kunt maken.
Waarborg de consistentie van je merk met een inspirerende brandguide
Een merk gaat pas leven als je ermee aan de slag gaat. Extra belangrijk dus dat jij kunt werken met de stijl en tools die wij aanleveren. Om daarvoor te zorgen, ontwikkelen wij brand guides die precies vertellen hoe je merk moet communiceren en hoe jouw merkstrategie doorvertaald kan worden naar design en visuele uitingen. Het vertelt je hoe je merk eruitziet, aanvoelt en klinkt. Zodat iedereen die met je merk gaat werken, trouw blijft aan de afgesproken waarden en we consistentie kunnen waarborgen.
Ontwerp en techniek dat voor iedereen toegankelijk is
Met ons werk dragen we graag bij aan een inclusievere en duurzamere wereld. Dat heeft ook invloed op de keuzes die we maken in design en tech. Wij zijn van mening dat dit geen nice-to-haves meer zijn, maar essentieel voor een betere gebruikerservaring, en het bewijs is er. Bij het bepalen van kleuren kijken we bijvoorbeeld naar contrasten. Een goed contrast tussen voorgrond (bijvoorbeeld tekst) en achtergrond zorgt ervoor dat teksten voor iedereen goed leesbaar zijn.
Je kunt er bij onze designers op vertrouwen dat zij een goed ontwerp maken dat de content en boodschap helder overbrengt, zonder de ontvanger te overladen of af te leiden met overbodige prikkels en prullaria. En ons tech team zorgt er vervolgens voor dat dit ontwerp ook digitaal wordt doorgevoerd.
Duurzame relaties met je publiek opbouwen met een merk dat meebeweegt
Net als de wereld om ons heen, zijn merken altijd in beweging. We begrijpen het dan ook al te goed dat je het belangrijk vindt om eigentijds te blijven. Door jullie stijl af en toe weer opnieuw te bekijken en op te frissen waar nodig, zorgen we ervoor dat je niet om de zoveel jaar een rebranding nodig hebt. En je dus echt kunt bouwen aan een sterk merk en duurzame relaties met je publiek.