Vier musea die kennis, bereik en kosten delen en samen doorgroeien

GRRR ging eerst met SKD op zoek naar kansen. We doken samen in de hoofden van bezoekers en ontwikkelden een modulair systeem dat één platform biedt voor vier museumwebsites. 

  • Één marktonderzoek, vier strategieën
  • Één merk, vier digital identities die eigenheid uitstralen en elkaar versterken
  • Één CMS voor vier musea

Brug slaan tussen krijgsmacht en maatschappij

Stichting Koninklijke Defensiemusea (SKD) is de overkoepelende organisatie van de vier Defensiemusea die ons land rijk is: het Nationaal Militair Museum, het Marinemuseum, het Mariniersmuseum en het Marechausseemuseum. De musea laten zien hoe defensie bijdraagt aan vrede, vrijheid en veiligheid wereldwijd. Zo slaan ze een brug tussen krijgsmacht en maatschappij.

Het werkt allemaal zo soepel, zo logisch. Precies dát sprak ons zo aan in hun winnende pitch: technisch zeer ontwikkeld, maar in een paar plaatjes verteld. Totaal gefocust op design en techniek. Een en al goed doordacht gebruikersgemak. Voor bezoekers maar ook voor onze mensen, die ermee moeten werken. Top.

Eric de Koning, a.i. Manager Marketing Communicatie SKD

Meer te doen betekent meer publiek

Uit ons onderzoek bleek dat als bezoekers verwachten langere tijd door te kunnen brengen in en rond het museum, dat men dan geneigd is verder te reizen. Daarmee wordt het demografische voedingsgebied van het museum vergroot, en dus ook het bezoekerspotentieel.

De musea van SKD  tonen niet alleen de rijke historische collectie van defensie maar zitten ook vol actie.

Verkleden als Marechaussee en de sirenes aanzetten in een militair voertuig, samen ontsnappen uit een escaperoom, rijden in een tank over het grootste museale buitenterrein van Europa en een echte onderzeeboot verkennen.

Er is in het museum meer dan genoeg te doen om je met hele gezin een volle dag te vermaken.

Aan ons de uitdaging om te zorgen dat de vier websites de rijkheid van dit aanbod ook al vanaf de eerste oogopslag overbrengen.

Hoe losten we dat op?

Visuele vertaling van een volle dag vermaak

Niet vertellen maar ervaren

Uit onderzoek weten we precies hoe museumbezoekers hun plannen maken. En nog belangrijker, hoe zij de keuze maken om wel of niet naar het museum te gaan: met het ene kind op schoot en de andere van achter z’n iPad op de bank wordt de website bekeken en besproken.

In dat eerste contactmoment moet de website aan veel eisen voldoen: informeren, overtuigen, veel content weergeven en dat alles op een intuïtieve en speelse manier, geschikt voor jong en oud.

Onze oplossing om die veeleisendheid te ondervangen is een oneindig scrollwiel dat gevuld is met rijke content. Zo hoeven wij niet te veel te vertellen, en hoef jij als bezoeker niet eindeloos door allerlei pagina’s heen en weer te klikken. Je ervaart het gewoon.

De techniek achter het wiel

Scrollen door soepele techniek

Het scrollwiel lijkt oneindig, maar is dat niet; het bestaat immers uit een eindige hoeveelheid items. We hebben dat opgelost door een aantal items te dupliceren aan het begin en eind. Als je bij die items links of rechts komt, dan reset het wiel zich naar de andere kant. Hierbij valt het voor de gebruiker dus niet op dat je in feite doorscrollt op een nieuwe positie en wordt oneindigheid ervaren.

Soepele scroll

We hebben verder gebruik gemaakt van een ‘virtuele scroll’. Dat is nodig om een soepele beweging te garanderen, die hetzelfde werkt voor zowel touch, trackpads en muizen. Een muis met een klassiek klik-scrollwiel reageert bijvoorbeeld schokkerig, terwijl een Magic Mouse van Apple standaard een soepele scroll levert. We hebben dat dus gelijk getrokken, zodat iedereen dezelfde soepele ervaring heeft.

Inclusief & accessible

Het wiel is volledig te bedienen met het toetsenbord (pijltjes omhoog/omlaag of links/rechts). Je kan zelfs via het toetsenbord doorklikken naar de content. We hebben er ook voor gezorgd dat het wiel werkt met screenreaders, zodat mensen met een visuele beperking er mee overweg kunnen. Wij vinden dat heel belangrijk, en proberen dan ook zoveel mogelijk te voldoen aan accessibility richtlijnen en de WCAG 2.1 standaard.

Progressive Enhancement

Vanuit accessibility oogpunt gaan we spaarzaam om met de inzet van carrousels of andere verrijkende elementen. Geïnspireerd door de filosofie van Progressive Enhancement is daarom alle informatie die via het wiel wordt gepresenteerd ook op een andere manier te bereiken. De Progressive Enhancement (PE) benadering in web development betekent starten met een eenvoudige bruikbare ervaring, en deze gebruikerservaring dan stap voor stap verrijken waarbij we rekening houden met alle gebruikers om zodat we garanderen dat alle informatie voor alle gebruikers goed toegankelijk blijft.

What's next?

De nieuwe websites van het Marinemuseum, Mariniersmuseum en Marechausseemuseum zijn nu live. Die van het grootste defensiemuseum volgt binnenkort. We hielpen de musea ook met een content marketing workshop. Een nieuwe website is immers niks zonder de inhoud. GRRR nam de marketeers van de musea mee in een contentstrategie waarbij de focus lag op het evenwicht tussen inhoud, overtuiging en zoekmachine-optimalisatie.

Met plezier hebben we samengewerkt aan het vernieuwen van de websites. We hebben nu vier stoere, solide en eenvoudig te onderhouden websites, waarbij duurzaamheid, schaalbaarheid en flexibiliteit de uitgangspunten vormden. Een resultaat waar we als SKD trots op zijn!

Yrthe van der Wolf, Product Owner SKD

Delen is vermenigvuldigen

Als je marktonderzoek, digitale inzichten en design combineert kun je tot slimme oplossingen komen waarmee je bezoekerspotentieel kunt ontdekken en benutten. Wij geloven sterk in samenwerking en zien daartoe zowel in de culturele als de private en publieke sector nog ontzettend veel mogelijkheden. Met SKD laten we zien dat eigenheid en samenwerking prima samen gaan. Het grootste geheim achter het bereiken van deze uitkomst zit misschien wel in het proces dat aan de creatie vooraf gaat, waarin we inzichten, voorkeuren en belangen bij elkaar brengen. Een proces dat wij graag faciliteren.

Klinkt dit interessant? We denken graag met je mee over de mogelijkheden; mail of bel (020- 3207708) Rolf Coppens.

  • Creative Director

    Rolf Coppens