Onze branding workshops zijn kort, praktisch en co-creatief. We gebruiken de Brand Sprint methode van GV (voorheen Google Ventures), bedacht door Jake Knapp. Het doel van deze workshop is het maken van een briefing voor ontwerpers, en we doen dat zo hands-on en praktisch mogelijk. Je hebt wel wat beters te doen. Meer leren hierover? Lees dan Sprint over GV’s vijf daagse innovatiemethode.

Voordat we beginnen

Methode

Deze oefening bestaat uit zes oefeningen.

Ten eerste denk je aan de motivatie van je bedrijf:

  • Het 20 jaren plan helpt je langdurig denken.
  • Wat, hoe, waarom: weet je nog waarom je merk bestaat?

Vervolgens voeg je detail toe:

  • Top 3 waarden maken je “waarom” meer specifiek.
  • Top 3 doelgroepen helpen de doelstelling voor het merk te prioriteren.

Uiteindelijk plaatst u uw merk ten opzichte van anderen:

  • Persoonlijkheid definieert de houding en stijl van het merk.
  • Het concurrentielandschap vergelijkt het merk met anderen.

Uiteindelijk heb je een reeks diagrammen – een simpel merk-cheat-sheet – dat kan dienen als briefing voor de volgende stappen.

Alle oefeningen doen we eerst individueel, de laatste doen we gezamenlijk. De tijd is belangrijk, dus daarmee zijn we strikt. Eén deelnemer moet de beslisser zijn om te zorgen dat we snel tot een conclusie komen. We doen drie oefeningen voor en drie na de pauze.

15 minuten

20 jaar roadmap

De meeste teams richten zich op wat ze nu doen, wat zinvol is. Maar als je bedrijf succesvol is dan zal je merk lang leven. Dus voor de eerste oefening kijk je in de toekomst en denk na over wat je bedrijf 20 jaar vanaf nu kan doen.

We vragen je om 5, 10, 15 en 20 jaar in de toekomst te kijken en daar een kernwoord aan te hangen. Doe dit eerst alleen, daarna leest iedereen zijn antwoorden op (zonder discussie). Iedereen kijkt naar de lijst en kiest zijn favoriete antwoorden. Daarna leest iedereen zijn antwoorden hardop voor, en als laatste kiest “de beslisser” in de groep het beste antwoord per tijdstap.

30 minuten

Wat, hoe, waarom

Een beetje een cliché, maar met een reden. We gaan het hebben over je “why”. Want wat je doet voor je klanten kan veranderen, en ook hoe je het doet. De “waarom” is daarom een belangrijk anker voor je merk en kan je merk continuïteit geven. Want Nokia maakte vroeger autobanden en Microsoft was ooit alleen een softwarebedrijf. Hieronder een video met meer over de “why” door de uitvinder: Simon Sinek.

Schrijf één kernwoord op per cirkel. Doe dit eerst alleen, daarna leest iedereen zijn antwoorden op (zonder discussie). Iedereen kijkt naar de lijst en kiest zijn favoriete antwoorden. Daarna leest iedereen zijn antwoorden hardop voor, en als laatste kiest “de beslisser” in de groep het beste antwoord per cirkel.

30 minuten

Top drie waarden

Maak je “why” meer specifiek door je bedrijfswaarden te noteren en te rangschikken. Je waarden of values klinkt vaag, maar eigenlijk gaat het gewoon over wie je bent. Denk aan woorden als: eerlijkheid, integriteit, duurzaamheid, betaalbaarheid, luxe, data-driven, service, humor, eenvoud, betrouwbaarheid, toegankelijk.

Schrijf jouw drie waarden op. Doe dit eerst alleen, daarna leest iedereen zijn antwoorden op (zonder discussie). Iedereen kijkt naar de lijst en kiest zijn favoriete antwoorden. Daarna leest iedereen zijn antwoorden hardop voor, en als laatste kiest “de beslisser” in de groep de beste antwoorden.

30 minuten

Top drie doelgroepen

De waarden zijn belangrijk, maar nog niet compleet zonder de gebruikers / users. We onderzoeken hier wie je belangrijkste drie doelgroepen zijn en wie het meest belangrijk zijn. En dan gaat het dus over meer dan klanten. Denk ook aan pers, inkopers, medewerkers / talent.

Je kent het nu wel: eerst alleen, dan samen, dan keuze maken.

30 minuten

Persoonlijkheid

In deze oefening plaats je de ‘sliders’ van je merk tussen paren van extreme waarden. Er zijn goede redenen om links of rechts van een van deze lijnen te zijn, en het is zelfs oke als sommige sliders in het midden eindigen. Maar het is handig om tenminste in één of twee opties een extreme keuze te maken.
De persoonlijkheids assen zijn:

  • ‘Vriend’ naar ‘Autoriteit’
  • “Jong & Innovatief” naar “Ouder en Klassiek”
  • “Speels” naar “Serieus”
  • “Massaal beroep” naar “Elite”

Schrijf, praat, stem, repeat.

30 minuten

Concurrentielandschap

We tekenen een klassieke matrix met twee assen met een as voor “Klassiek” naar “Modern” en “Expressief” naar “Gereserveerd” op de y-as. Daarna plaatsen we samen de grootste concurrenten op deze matrix en als laatste plaatsen we ons eigen merk.

Schrijf, praat, stem, repeat.

Einde

Documentatie

Dat was het alweer. Maak nu foto’s van de oefeningen, je kan dit nog mooi digitaal uitwerken, maar de basis van je verhaal staat. Deze foto’s of uitwerkingen zijn vervolgens een briefing voor ontwerpers of copywriters om het uit te werken.

Credits

Wij hebben deze methode niet zelf bedacht, het is een vertaling van de methode van Jake Knapp. Met hulp van Laura Melahn, Daniel Burka en John Zeratsky.