Vier uitdagingen over toegankelijkheid die iedere B Corp in de smiezen moet hebben
B Corps worden getypeerd doordat zij werken met of voor bedrijven die de wereld graag beter willen achterlaten dan dat zij deze aantroffen. Dat is voldoendend werk. Maar als B Corp herken je het waarschijnlijk ook dat je dan te maken hebt met unieke uitdagingen. Ik zie deze uitdagingen als codes die nog niet door het grotere publiek gekraakt zijn.
Zo hebben overheidsinstellingen een hogere verantwoordingsplicht. En kan vooruitlopen risicovol zijn. Je moet namelijk niet alleen de oplossing, maar ook het probleem uitleggen. Best practices uit de marketing inzetten is in dan niet altijd mogelijk, omdat publieke uitdagingen echt hun eigen dynamiek kennen.
Bij GRRR hebben we in 2018 besloten om de titel Zinnige Zaken achter onze naam te plakken. Vanaf dat moment hebben we onszelf erop vastgelegd om uitsluitend nog voor Zinnige Zaken te werken. Dat betekent inderdaad dat we vaak nee moeten verkopen tegen verzoeken van klanten om samen te werken. Zo gaan we dus bijvoorbeeld geen digitale strategie voor Shell ontwikkelen.
Belangrijke boodschappen horen geen hiërogliefen te zijn
Een van die uitdagingen is digitale toegankelijkheid. Al jaren werken wij veel voor de (semi) overheid, en voor hen is het extra belangrijk dat hun boodschap voor het grotere publiek toegankelijk is. Het kan bijvoorbeeld niet zo zijn dat een bericht over coronavaccinaties niet voor iedereen te lezen is.
Ons team heeft zich in de afgelopen jaren ondergedompeld in dit onderwerp. Zo zorgen we er nu voor dat de websites van onze klanten zo zijn ingesteld dat deze toegankelijk zijn, ongeacht culturele en maatschappelijke achtergrond, gender of beperking. We schrijven o.a. artikelen, doen samen met Swink audits bij onze klanten en ontwikkelden een quickscan die we gratis aan onze klanten aanbieden. Een aantal van de adviezen die wij aan onze hen geven, kun je in dit artikel lezen.
Zo maak je je website toegankelijk voor iedereen in 5 stappen
Toen op 1 juli 2018 digitale toegankelijkheid verplicht werd voor de overheid, schreef GRRRs front-end developer Michèle dit artikel voor Frankwatching. Hierin laat ze zien dat iedereen een steentje kan bijdragen aan een toegankelijke website. En dat dit dus niet alleen tijdens het bedenken en ontwikkelen van een website kan, maar ook in de periode erna. Het artikel bevat een handzaam stappenplan dat iedereen die webdiensten ontwikkelt kan gebruiken.
KNA JJI IDT EWL GEOD LZEEN? Een quickscan voor de overheid
Wist je dat ongeveer 62% van website bezoekers milde of flinke uitdagingen ondervinden bij het gebruiken van een website? Toen ik deze cijfers las, snapte ik ineens waarom veel overheidsinstellingen destijds met zwetende handen zaten. Want ja, hoe goed deden zij het eigenlijk? GRRR ontwikkelde een (toen gratis) quickscan waarmee we de belangrijkste onderwerpen introduceren en de toegankelijkheid van deze websites op een aantal punten onder de loep namen:
- Techniek en functionele bruikbaarheid (WCAG)
- Ontwerp / UX & gebruiksvriendelijkheid
- Content & copy (leesbaarheid/begrip)
- Aansluiting bij de doelgroepen die afwijken van “het gemiddelde”
Uit de quickscan volgden praktische adviezen waarmee zij vervolgens zelf aan de slag konden.
GRRRs tech blog
Zakt de moed je in de schoenen bij het zien van alle aandachtspunten op het gebied van digitale toegankelijkheid? Dan wil ik je graag een ding meegeven: elke verbetering is er één en zorgt ervoor dat meer mensen je website kunnen bezoeken en mogen gebruiken.
Om op de hoogte te blijven van nieuwe tips en inzichten kun je altijd tech blog raadplegen. Als niet-developer ben ik vaak huiverig voor de vaktermen die mij daar soms om de oren vliegen. Maar ook ik steek er veel van op. Zo ontdekte ik – over taal gesproken – dat developers lang nog gesproken hebben over “masters” en “slaves”. En blijkt dit met een aantal stappen eenvoudig aan te passen.