In gesprek met Sr. Project Manager, Pleun Bosman

GRRR’s Sr. Project Manager Pleun heeft een bewonderenswaardige hands-on mentaliteit. Ze werkt met klanten waarbij de focus van de opdracht ligt op het ontwikkelen van technische platformen. Elke klus en klant eist een andere aanpak waardoor ze steeds op zoek gaat naar de best mogelijke oplossing, hierdoor is geen dag hetzelfde.

Kun je vertellen hoe je in projectmanagement terecht bent gekomen?

Natuurlijk, na het afstuderen van de ‘Fashion and Jeansschool’ besloot ik als freelancer aan de slag te gaan om verschillende richtingen te verkennen. Al snel merkte ik dat projectmanagement klussen me heel erg aanspraken. Ook bouwde ik in deze tijd mijn eigen website wat mijn interesse in techniek en development aanwakkerde.

Na een lange tijd als freelancer, merkte ik dat ik graag met collega’s samenwerk. Dat is ook een hoofdreden waarom ik mijn werk zo leuk vind, ik heb altijd grote interesse in mensen. Wat mij bracht tot de beslissing om bij GRRR te solliciteren.

Kun je iets over jezelf vertellen?

Buiten mijn professionele leven heb ik veel liefde voor de natuur. Ik vind geluk en rust op het strand of tijdens wandelingen in het bos, vergezeld door mijn hondje Freddie. In de avond ben ik de eerste die zijn handen uit de mouwen steekt voor het bereiden van een heerlijk diner. Verder ben ik onderdeel van Harper’s Bazaar Business Club; een netwerk waar ambitieuze vrouwen elkaar inspireren en aanmoedigen tot continue groei, zowel in ons persoonlijke leven als in onze professionele carrière.

Ik ben altijd aan het leren. Zo heb ik bijvoorbeeld net mijn Scrum Master-certificaat behaald en op dit moment doe ik een English business studie. Steeds iets waar ik op dat moment beter in wil worden of interesse in heb om mij op zakelijk niveau verder te prikkelen en te evalueren. Zo staan de volgende twee studies al klaar voor wanneer ik mijn English business studie afgerond.

Hoe verliep je eerste kennismaking met GRRR?

Mijn eerste kennismaking met GRRR was heel positief. Wat me meteen aansprak, naast de open en inclusieve cultuur van het bedrijf, was het feit dat GRRR een B Corp is. Bij GRRR heerst er een sfeer van samenwerking en plezier, waar iedereen hard werkt maar ook de tijd neemt voor een praatje en om elkaar te ondersteunen. Het voelde meteen als een plek waar ik mezelf kon zijn en waar mijn werk gewaardeerd zou worden.

Wat houdt jouw rol als projectmanager precies in?

Mijn rol omvat het leiden en coördineren van diverse digitale projecten. Ik werk met klanten zoals Cordaan, Stichting Koninklijke Defensiemusea, VeiligheidNL, Waarzitwatin, Drops en de Gemeente Amsterdam. Mijn focus ligt vooral op het ontwikkelen van grotere technische platformen voor de lange termijn.

Ik vertaal de digitale behoeften van de klant naar ons team, zodat we een succesvol eindproduct kunnen leveren. Mijn taak omvat het plannen en organiseren van projecten, het aansturen van de teams en ervoor zorgen dat we projecten binnen de gestelde tijd en budgetten voltooien. Ik vind mijn werk echt mega leuk; elke opdracht is anders en dat houdt mijn team en mijzelf voortdurend bezig met het zoeken naar de beste oplossingen voor verschillende vragen en uitdagingen.

Is er veel variatie in je werk?

Jazeker! Veel van mijn opdrachten zijn grote langdurige opdrachten die telkens weer anders zijn. Hierdoor is het onmogelijk om simpelweg terug te vallen op wat we eerder hebben gedaan bij andere projecten, wat veel maatwerk met zich meebrengt in mijn projectmanagement, maar ook in de uitvoer. Dit maakt mijn werk erg uitdagend maar vooral ook heel leuk. Elke nieuwe klus heeft weer nieuwe uitdagingen en vereist andere benaderingen. Doordat geen opdracht of klant hetzelfde is, kan dat leiden tot het maken van fouten – maar daar ontstaan weer nieuwe inzichten uit.

Aan welke projecten werk je momenteel?

Momenteel werk ik aan een project voor Cordaan waarbij we een volledig nieuwe website vanaf nul voor de organisatie opbouwen. Het hoofddoel is om een gebruiksvriendelijke en aantrekkelijke website te creëren die de identiteit en boodschap van de klant communiceert. We willen ervoor zorgen dat de klant de website gemakkelijk kan beheren en tegelijkertijd flexibel genoeg is voor toekomstige groei en aanpassingen van het snel ontwikkelende werkveld.

Pleun en ik zijn goed op elkaar ingespeeld; ik weet haar sterke punten en zij die van mij, waardoor de samenwerking heel natuurlijk verloopt. Ze heeft een no-nonsense mentaliteit maar ze is ook heel spontaan, wat altijd een positieve sfeer creëert tijdens vergaderingen.
Martijn G, GRRRs Sr. Developer

Hoe benader je onderdelen van een opdracht waar je minder vanaf weet?

Bring it to the team! Samenwerken is een geweldig aspect van mijn werk. Ik leer enorm veel van mijn zeer getalenteerde collega’s. Als ik een vraag krijg over een onderwerp waar ik minder van weet, bespreek ik het met hen. Ik heb tenslotte geen programmeerachtergrond. Mijn werk wordt boeiend en inspirerend door onze samenwerking. Hoewel ik als projectmanager richting kan geven aan mijn team, is het niet praktisch om alle details zelf te bepalen.

Hoe ga je om met klanten?

Het werken met klanten is heel leuk, omdat ik gedurende het jaar nauw met hen samenwerk. Dit zorgt ervoor dat ze bijna als collega’s aanvoelen. Soms spreek ik mijn klanten vaker per week dan mijn collega’s hier bij GRRR. Hoewel het ook weleens een uitdaging kan zijn, is het belangrijk om mijn klanten en de stakeholders die erbij horen mee te nemen in het proces. Zij hebben niet dagelijks met technische materie te maken zoals ik dat wel heb. Soms maken klanten keuzes, niet omdat ze dat willen, maar omdat ze informatie of inzicht missen. In dat geval is het mijn taak om beter te communiceren en hen te begeleiden naar de voor hun beste oplossing.

Het kan wel tijdsintensief zijn, maar ik vind het ontzettend leuk om te doen. Ik ben voortdurend bezig met uitleggen hoe de zaken ervoor staan en wat er te wachten staat. Soms vraag ik: ‘Snap je het?’ Als dat niet het geval is, help ik ze gewoon verder. Ik vind het erg prettig om klanten mee te nemen in het proces, mogelijke gevolgen toe te lichten, en vervolgens weloverwogen strategische beslissingen te nemen.

Hoe zorg je ervoor dat de klant het beste eindresultaat krijgt?

Ik herinner me een situatie waarin een klant vroeg om allerlei formulieren te bouwen. Ik ben met ze gaan praten, want het maken van zoveel formulieren is niet duurzaam en daarnaast tijdrovend, wat ook budgettechnisch niet gunstig is. Na een goed gesprek met de klant kwamen we erachter dat ze eigenlijk een andere vraag hadden. Dit heb ik teruggekoppeld aan mijn team en vonden een passende oplossing. We ontwikkelden een systeem waarmee zij handmatig formulieren kunnen maken, dat is niet alleen super duurzaam maar ook nog voordelig op lange termijn. Ik begrijp heel goed dat de klant niet weet wat er allemaal digitaal mogelijk is, het is belangrijk om te achterhalen waar hun vraag vandaan komt om vervolgens met ze mee te denken naar de perfecte oplossing.