Wat kun je verwachten na de lancering van een website?

Samen met jou creëren we een website die goed past bij jouw organisatie. En dan kijken we natuurlijk ook vooruit. Want je organisatie blijft in beweging, de markt beweegt en onze samenleving verandert continu. Dus om een website duurzaam te maken, maken we deze flexibel. Zo is het eenvoudig om ‘m verder te ontwikkelen. Hoe we daar op inspelen kun je lezen in dit artikel.

Eigenlijk is het moment van lancering dus nog maar het begin. Daarna werken we samen om de site te onderhouden. En in veel gevallen blijven we samen de website doorontwikkelen om aan te sluiten bij de ontwikkeling van je organisatie en je marketingdoelen. Vanzelfsprekend blijf je daarbij zelf in de lead over wat je passend vindt.

En dat is duurzaam. Door de site regelmatig te blijven verbeteren, hoef je deze dus ook zeker niet elke 3 / 4 jaar te vervangen – een idee dat wel eens leeft. Met het grootste deel van onze klanten werken we al lang met veel plezier samen. Soms al een decennium, zoals met The Ocean Cleanup, Gemeente Amsterdam en Stedelijk Museum Amsterdam.

Een website die past bij jouw organisatie: 3 scenario’s voor doorontwikkeling

Of doorontwikkeling na de lancering nodig is, hangt af van je organisatie: het belang van digitaal voor je operatie, hoe je marketingkosten gestructureerd zijn en in hoeverre je aan het begin kunt voorspellen wat je later nodig hebt. Niet voor elke organisatie is dit nodig. Maar voor sommige organisaties is het essentieel. We zien grofweg drie scenario’s.

Scenario 1: Snel ontwikkelen zit in het DNA van jouw organisatie -> continue groeicijfers behalen met de website

Opschalen zit in het DNA van jouw organisatie. Dan heb je een site nodig die mee kan ontwikkelen. Zoals The Ocean Cleanup waar we de website 8 jaar na de lancering nog steeds doorontwikkelen met effectieve digitale producten.

Ook Fastned helpen wij als vaste designpartner al vanaf 2015 met het versnellen van hun groei: Met branding en digital design voor meerdere touchpoints, van website tot laadschermen.

Regelmatig begeven dit soort bedrijven zich in een markt die nog volop ontwikkeld is. Vernieuwen om waardevol te blijven is een belangrijk onderdeel van zo’n blue ocean strategie. Je weet kortom nog niet alles als we beginnen Dan kan het slim zijn om te starten met een MVP (Minimum Viable Product). Vervolgens leren we in korte en snelle iteraties (sprints) wat wel en niet werkt voor jullie klanten en passen we de website daar op aan.

In de opschalingsfase is er nog niet altijd een groot team en heeft het marketingteam beperkte tijd voor aansturing: ook dan is het handig om een effectieve eerste versie zo snel mogelijk op te leveren, en van daaruit op te schalen.

Maar niet alleen commerciële bedrijven opereren in een omgeving die snel verandert. De overheidswebsite Waarzitwatin die wij maakten is afhankelijk van SEO. Op deze site kunnen burgers meer informatie vinden over chemische stoffen in alledaagse producten. Voor dit platform is het essentieel dat de site oppopt als mensen googlen op chemische stoffen in relatie tot zwangerschap of een ongelukje met een chemisch middel. SEO kun je niet 1x goed doen en het daarbij laten. Er komt steeds meer concurrentie bij op een zoekwoord, dat vraagt telkens om aandacht en doorontwikkeling.

GRRR viel direct op ten opzichte van hun concurrenten. Hun kennis en ervaring over databases in combinatie met de werkwijze ‘proberen → kijken wat werkt → dat verbeteren’.
Hester Hendriks, RIVM, voor Waarzitwatin

Scenario 2: Website is heel belangrijk -> doorpakken met verbeteringen

Ook als de website niet het centrale punt is van je organisatie, kan de website heel belangrijk zijn. De lancering van de site is een groot moment voor jullie organisatie en dan kan ‘ie daarna wel even staan. Maar in dit scenario pakken we ook redelijk snel door met verbeteringen. Misschien stonden er nog mooie ideeën op de wishlist die binnen het budget of termijn nog niet realistisch waren, maar die we in een nieuwe ronde werkelijkheid kunnen maken.

Andere redenen om door te ontwikkelen kunnen zijn dat de omgeving waarin je opereert zo nu en dan met veranderingen te maken krijgt, zoals veranderende regelgeving of politieke wind.

Of iets heel anders: om ruimte te geven aan experiment. Het Stedelijk Museum koos voor een radicaal nieuwe website. Bold in design en user interface. Later hebben we op basis van data deze nog verder kunnen finetunen zodat de website nu nog gebruiksvriendelijker is.

Scenario 3: Website nodig, maar niet essentieel -> bijhouden en draaiende houden

Natuurlijk kan het ook zo zijn dat voor jouw organisatie de website belangrijk is, maar niet essentieel. Je wilt dat de site goed is en je organisatie ondersteunt. Deze site kun je met een big bang lanceren en daarna is het vooral een kwestie van bijhouden. Dan zit je de komende tijd helemaal goed met onze SLA, zie hieronder.

Het is slim om eens in de zoveel jaar een verbeteringsslag in te plannen om relevant te blijven voor jullie doelgroepen en aan te sluiten bij veranderingen in de organisatie.

Verzeker je website met een SLA en supportovereenkomst

De digitale wereld ontwikkelt zich continu: updates, plugins, soorten browsers… Om de site bruikbaar te houden, is het nodig om mee te groeien met de nieuwste technieken.

Houd er dus rekening mee dat je na de lancering van de site een SLA (Service Level Agreement) en support-overeenkomst nodig hebt. Zo verzeker je jezelf van onderhoud, support bij problemen en kleine doorontwikkelingen.

Aan de start van de ontwikkeling van de website, kunnen we nog niet precies zeggen welke kosten je kunt verwachten. We baseren het aanbod op wat we aan het ontwikkelen zijn. Zo is er bij een gecompliceerde website ook meer onderhoud nodig. We hebben voor elke wens een pakket. Een voorstel hiervoor kun je verwachten in de laatste fase voor de livegang.

Samen meer groei realiseren

Snap jij dat je moet blijven verbeteren om voorop te blijven lopen? Dan komen we bij voorkeur elk half jaar bijeen. Samen evalueren we de KPI’s en bespreken hoe de site optimaal kan bijdragen aan het behalen van jullie organisatiedoelen.

Je weet nu wat je van ons kan verwachten na de website lancering. Maar mocht je hier nog vragen over hebben, schroom dan niet om ons aan te tikken. We gaan dit samen doen en daar kijken wij ontzettend naar uit.

Meer artikelen over wat je kunt verwachten tijdens de samenwerking met GRRR

  • In dit artikel delen we door welke fases we gaan bij de ontwikkeling van je website
  • We vertellen je graag meer over onze tech filosofie die zorgt voor betrouwbare en duurzame websites
  • We maakten deze checklist voor een soepele samenwerking