De snelst groeiende

Drops is de snelst groeiende taalapp ter wereld. Zelfs met 35 miljoen downloads is het groeipotentieel nog enorm. Want ga maar na, de wereld wordt steeds kleiner. En de behoefte aan om andere talen te begrijpen is universeel.

Drops speelt daar slim op in door een unieke leermethode te bieden. Ook die is universeel, want hersens werken nou eenmaal wereldwijd hetzelfde. Iedereen leert liever als het leuk is, en onthoud dingen beter als je ze ziet. Ook Kahoot!, een van de grootste educatie platforms met 7 biljoen niet-unieke gebruikers verdeeld over 200 landen, zag het goud in van deze formule. En koos ervoor om Drops in te lijven.

De uitdaging

Het geheim van Drops

Drops heeft dus steengoed uitgevogelt hoe mensen het liefst leren. En hier is wereldwijd ook enorm veel behoefte aan. Als dat allemaal al zo snor zat. Waarom lees jij dit nu dan? Dat zit zo. Het geheim van Drops is dat ze het leren zowel leuk als efficiënt weten te maken. Hoe ze dat precies doen gaan we je niet verklappen. Maar een tipje van de sluier willen we wel oplichten: uitbeelden. Ja, gewoon uitbeelden. De meest geniale ideeën zijn vaak heel simpel. Deze ook. Zien + horen + lezen = de gouden combinatie.

Devil in the details: inclusieve groei

Maar hoe beeld je zo uit dat iedereen van elke cultuur ter wereld het snapt? Dat vergt een merk dat echt overal begrepen wordt en echt inclusief is. We namen ook de productie van al deze content voor onze rekening. Natuurlijk werd dit doel ook SMART gemaakt: 200% groei in gebruikers? Sure thing! Een andere uitdaging was om dit hele branding traject remote uit te voeren.

Aanpak

Onderzoeken en testen

We begonnen met het doorlichten van de cijfers. Waar kunnen wij als bureau het verschil maken om die 200% groei waar te maken? We zagen dat Drops heel lean werkt. Nieuwe ideeën worden altijd gefaseerd uitgerold en uitgebreid getest. Zo weet Drops razendsnel in te spelen op trends en gebruikersbehoeften.

Hun korte termijn activaties zaten dus wel goed. Maar door de vele pivots, submerken en het moedermerk Kahoot! dat erbij gekomen was, kon het merk wel weer een heldere merkstructuur gebruiken. Worden we een branded house of een house brands?
Met workshops, schetsen, best practices en het betere gesprek, hielpen bij het doorhakken van deze strategische knopen.

Omdat we veel ervaring hebben met scale-ups, pasten we naadloos in hun systeem. En waren we er niet huiverig voor om onze designs ook in hun genadeloze testmolen te laten gooien. Wat bleek? Onze design die meer vanuit long term branding waren ingezet bleken ook prima te werken op de korte klap conversie.

Oplossing

Een makkelijk merk

Wat Drops vooral nodig had was consistentie en gemak. Om hun app steeds maar te verbeteren en uit te breiden. En om steeds meer mensen met de app bekend te maken. Moet het team van Drops in een razend tempo content produceren. Wat we gecreëerd hebben is een systeem dat precies dát voor elkaar krijgt.

Drops is fun, inclusief en simpel. We zorgden dat die sterke kanten in al hun uitingen en touchpoints vooraan staan: merkarchitectuur, tone of voice, kleurkeuze, typografie, creatieve reclame concepten.

Jouw doel bereiken met inclusieve branding?

We denken graag met je mee. Bel 020 – 32 077 08 of mail Rolf Coppens.

  • Creative Director

    Rolf Coppens