Een taalapp die de taalgrenzen overvliegt

  • Brand Design

Een taalapp die de taalgrenzen overvliegt

Het leren van een nieuwe taal is razend populair. En bij taalapp Drops weten ze precies hoe ze dit echt leuk moeten maken. Drops is de snelst groeiende taalapp ter wereld en biedt een unieke leermethode aan. Tipje van de sluier? Uitbeelden. Klinkt simpel he? Maar het werkt overal, want hersens werken nou eenmaal wereldwijd hetzelfde. Iedereen leert liever als het leuk is, en onthoud dingen beter als je ze ziet.

Deze strategie zorgt ervoor dat mensen wereldwijd via Drops al 42 talen kunnen leren. En dat de app wereldwijd al 35 miljoen keer gedownload is (and counting!). Kahoot!, een van de grootste educatie platforms zag het goud in van deze formule en koos ervoor Drops in te lijven. Dat zorgde – nadat we een jaar met Drops aan het werk waren – ineens voor een klapper van een investering van 50 miljoen. Dat zegt wel wat over de potentie die deze scale-up heeft om door nog veel meer mensen wereldwijd gebruikt te worden.

Een scale-up met internationaal groeipotentieel

Zelfs met 35 miljoen downloads is het groeipotentieel dus nog enorm. Want ga maar na, de wereld wordt steeds kleiner. En de behoefte aan om andere talen te begrijpen is universeel. En dat blijft niet onopgemerkt. Google noemde Drops de beste app van het jaar, en in 2019 zette Fast Company deze taalapp in de top 10 van meest innovatieve organisaties in de wereld op het gebied van educatie.

Drops zette de ambitie op een verdubbeling van het aantal gebruikers. Met zulke doelen voor groei en de overname door een grote speler, heb je ook een sterk merk nodig en een heldere merkstructuur. GRRR ging samen met Drops aan de slag met de merkstrategie, branding en het maken van de 25.000 (!) iconen.

Statistieken

  • 200landen
  • 35Mdownloads
  • 2.5Kiconen

Branding: Bouwen aan een sterk merk dat direct activeert

We zagen dat Drops heel lean werkt. Nieuwe ideeën worden altijd gefaseerd uitgerold en uitgebreid getest. Zo weet Drops razendsnel in te spelen op trends en gebruikersbehoeften.

Hun korte termijn activaties zaten dus wel goed. Maar door de stevige groeiambities, vele submerken en het moedermerk Kahoot! dat erbij gekomen was, kon het merk wel weer een heldere merkstructuur gebruiken.

Met workshops, schetsen, best practices en het betere gesprek, hielpen we bij het doorhakken van deze strategische knopen. Samen met Drops bepaalden we de merkwaarden die én typisch Drops zijn én waar Drops zich echt mee kan onderscheiden. In het geval van Drops zijn dit fun, inclusief en simpel. We zorgden dat die sterke kanten in al hun uitingen voelbaar worden. Het visueel ontwerp is dynamisch, heeft vrolijke kleuren en er is veel animatie. Om de app te gebruiken is het ook simpel en fun: het leren van een taal voelt als een spel en met elke stap die je behaalt krijg je een gevoel van voldoening.

Inclusieve beelden

Het succes van Drops is te danken aan de kracht van het uitbeelden. In de app leer je een taal aan de hand van beelden. Onderdeel van de branding was ook om al deze iconen in de app te illustreren. We hebben er nu 2500 gedaan. In een duidelijke eigen stijl natuurlijk. Ook hier zetten we in op inclusiviteit. Zo veranderden we een vrouw met een sexy kort rokje die een ‘waiter’ moest voorstellen natuurlijk razendsnel in de genderneutrale Sam met een dienblad. Al snel kregen we ook te maken met lastigere iconen: hoe beeld je een ontbijt uit, als dat in Vietnam een dampende kom rijst betekent en in Engeland een bord met bonen en spek is? Dat vergt een merk dat echt overal begrepen wordt en inclusief is.