Hoe sla je met vier musea de digitale handen ineen om een breder publiek te bereiken?

Dat is de vraag die de afgelopen weken centraal stond in onze samenwerking met Stichting Koninklijke Defensiemusea (SKD). SKD is de overkoepelende organisatie van de vier Defensiemusea die ons land rijk is. De musea laten zien hoe defensie bijdraagt aan vrede, vrijheid en veiligheid wereldwijd. Zo slaan ze een brug tussen krijgsmacht en maatschappij.

4 Musea, 1 platform

Daar steken wij graag onze handen voor uit de mouwen. De musea benaderde GRRR met het verzoek om hun digitale krachten te bundelen, hun merk digitaal te updaten en om te onderzoeken of er nog meer kansen lagen. Die kansen lagen er zeker. We doken samen in de hoofden van bezoekers en ontwikkelden een modulair systeem dat één platform biedt voor vier museum websites.

  • Één marktonderzoek, vier strategieën
  • Één merk, vier digital identities die eigenheid uitstralen en elkaar versterken
  • Één strategie die een breder publiek bereikt voor vier musea
<p>Met SKD laten we zien dat eigenheid en samenwerking prima samen gaan. Het grootste geheim achter het bereiken van deze uitkomst zit misschien wel in het proces dat aan de creatie voorafgaat, waarin we inzichten, voorkeuren en belangen bij elkaar brengen. Een proces dat wij graag faciliteren</p>
Rolf Coppens, Creatief Directeur bij GRRR.

UX, groei en accessibility samenbrengen

Uit onderzoek weten we precies hoe museumbezoekers hun plannen maken. En nog belangrijker, hoe zij de keuze maken om wel of niet naar het museum te gaan. Dat gaat bijvoorbeeld zo: met het ene kind op schoot en de andere van achter z’n iPad op de bank wordt de website bekeken en besproken. Hier spelen we op in met de introductie van een slimme UX-oplossing. Een oplossing die inspeelt op behoeften van bezoekers én aan toegankelijkheidseisen. Benieuwd naar onze methode en het resultaat? Check de case.

<p>De website is technisch zeer ontwikkeld, maar in een paar plaatjes verteld. Een en al goed doordacht gebruikersgemak. Voor bezoekers maar ook voor onze mensen die ermee werken. Precies dát sprak ons zo aan in hun winnende pitch.</p>
Eric de Koning, Manager Marketing Communicatie SKD