Toekomstige studenten aanspreken lastig? Zo lukt het je.

Als communicatieafdeling van een hogeschool wil je graag dat studenten die aan je opleidingen beginnen deze ook afmaken. Maar jij weet als geen ander dat dit nog te vaak niet het geval is. Veel studenten komen er na een jaar achter dat ze toch liever iets anders doen.

En dat begrijpen wij heel goed bij GRRR. Het is als jong mens ook lastig om een goed beeld te krijgen bij een opleiding en de concrete functies die je kunt vervullen. Daarom vonden we het erg zinnig om de Reinwardt Academie te mogen helpen met een strategie om aanstaande studenten beter te informeren.

 

Lekker gaan op erfgoed

Want hoe vind je nou precies die jongeren die lekker gaan op cultureel erfgoed? En als je ze dan vindt, hoe zorg je dan dat jouw boodschap ze bij hun lurven grijpt? Hieronder verklappen we het geheim en interviewen we Nicole Bakker van de Reinwardt Academie.

"Rein-wat?"

Aan de Reinwardt Academie studeer je de bachelor Cultureel erfgoed of de internationale master of museology. En dat is natuurlijk best specifiek. Dus hoe bereik je deze erfgoedprofessionals in de dop? En als je ze dan vindt, hoe spreek je ze aan en informeer je ze zo goed dat ze weten waar ze aan toe zijn?

Duwen en trekken

Het geheim: met duwen en trekken. Niet echt natuurlijk, laten we het wel gezellig houden. We hebben het hier over push en pull marketing. Het trekken gaat dan over zoekmachines: als je zoekt op ‘culturele studies’ kom je uit bij Reinwardt. En push: volg je op Instagram al culturele dingen? Dan is de kans groot dat oud-Reinwardt studenten Talitha, Sander, Lois of Robin op je tijdlijn langskomen.

My Future Classics

GRRR vroeg oud-studenten naar hun huidige baan, hoe ze daar zijn gekomen en natuurlijk hun tijd op het Reinwardt. We stelden vooral de vraag: wat vinden zij van cultureel erfgoed? Vier oud-studenten presenteren nu op hun eigen My Future Classics webpagina vijf voorbeelden van wat zij inspirerend cultureel erfgoed vinden. Aanstaande studenten lezen er waarom Talitha ooit huilend van geluk in een museum stond en leren van Robin waarom de vaak illegaal geplaatste graffiti van nu het cultureel erfgoed van de toekomst is.

Om je een blik achter de schermen te geven over hoe we bij GRRR een project als dit aanpakken interviewen we onze opdrachtgever Nicole Bakker die dit project namens de Reinwardt Academie leidt.

Interview met Nicole Bakker

Wat is je taak bij Reinwardt?

Het studiekeuzetraject aanpakken. Dit studiekeuzeproces loopt via verschillende stadia. Je zou het kunnen zien als een customer journey maar dan gericht op de selectie van een studie. Als je een studie kiest doorloop je ook fases van oriëntatie tot besluit en evaluatie. Er zijn er middelen zoals een open dag, een meeloopdag, je hebt online tools op basis waarvan je kan ontdekken of een opleiding iets voor je is. Goede voorlichting over de opleiding is natuurlijk ook heel belangrijk. Mijn taak was een aantal van die middelen te moderniseren.

 

Wat is daarin de grootste uitdaging?

Vanuit niets beginnen met iets. Dat is eigenlijk waar het op neerkwam. En de wens was om op korte termijn (voor de open dag in november 2018) al verbeteringen door te voeren. In plaats van een start maken met een strategie en een plan te schrijven heb ik toen een offerteverzoek gemaakt met de vraag om een aantal praktische zaken, zoals een video, Instagram en fotografie, die een beter beeld laten zien van studeren aan de Reinwardt.

 

Waarom en hoe kom je bij GRRR terecht?

Van een longlist kwam GRRR ook op de shortlist, vanwege een match in de stijl die we zochten, namelijk fris, duidelijk, tikje brutaal. GRRR heeft culturele opdrachtgevers in portfolio. Veel ervaring met digital, motion en social. GRRR gaf een visie op de opdracht die ons inhoudelijk zeer aansprak. Het persoonlijk contact was prettig, voor mij een minstens zo belangrijk selectiecriterium. Ik vind het wel belangrijk dat er een klik is, want je gaat (als het goed is) een werkrelatie aan waarbij je nauw met elkaar samenwerkt.

<p>Het is een duurzaam concept dat allerlei mogelijkheden biedt.</p>
Nicole Bakker, interim Marketing Manager Reinwardt Academie

Hoe hebben Reinwardt en GRRR dit project aangepakt?

Er is een campagne ontwikkeld, die je toch wel zou kunnen zien als een strategie 🙂 Jonge alumni staan centraal; zij vertellen over hun tijd aan de Reinwardt en waar ze nu werken. Dat geeft de studiekiezer een beeld van het studeren aan de Reinwardt en minstens zo belangrijk; welk toekomstperspectief heb je? Het begrip ‘cultureel erfgoed’ vroeg aparte aandacht. Het begrip My Future Classic is daarom bedacht: een catchy manier om erfgoedklassiekers te reframen. De alumni presenteren hun persoonlijke future classics en geven aan waarom dit voor hen een erfgoedklassieker is. Op die manier wordt de breedte van het erfgoeddomein op een toegankelijke manier in beeld gebracht.

 

Wat vind je van het resultaat?

Bij de start van het project hebben we met elkaar afgesproken dat we leren door te doen. De campagne moest qua content worden gevuld. En het ontwerp van GRRR moest in de bestaande website passen. Daar zijn we heel druk mee geweest.

De eerste resultaten zijn hartstikke goed. We hebben ruim 15.000 potentiële studenten bereikt en de time on page van de Future Classics pagina’s is veel hoger dan op een gemiddelde pagina.

Ik kan wel zeggen dat ik heel blij met wat we tot nu toe hebben neergezet! En ik vind de samenwerking met GRRR echt goed. Na de open dag kijken we naar de eerste resultaten. Dan bespreken we de uitrol van het concept My Future Classics. Het kan als conversation starter op de socials worden geplaatst, de alumni kunnen een rol krijgen op de volgende open dag. Het is een duurzaam concept dat allerlei mogelijkheden biedt.

Ook je doelgroep bereiken?

Mail of bel (020- 320 7708) Naomi van Stelten.