De Correspondent en Grrr serveren het nieuws aan jongeren
Vorm aanpassen, inhoud behouden
Het is de toon die de muziek maakt. Jongeren volgen wel degelijk wat er gebeurt in de wereld maar lezen zelden een krant. Zowel de papieren krant als de digitale versies kennen een ouder en verouderend lezerspubliek. Jongeren consumeren hun nieuws vooral via social media. Maar wat als je, zoals De Correspondent, toch een gecureerd en betrouwbaar nieuwsaanbod wil bieden aan deze doelgroep?
Uitgever Ernst-Jan Pfauth riep ontwerpers op om na te denken over een jongerentoepassing binnen De Correspondent. Grrr pakte deze uitdaging op in het kader van het afstudeerproject van Gijs van de Wal. Het resultaat van deze samenwerking mag er zijn:
- Gijs studeerde af met een 8,
- Het prototype werd door De Correspondent oprichter Rob Wijnberg enthousiast ontvangen, én;
- Gijs werkt nu bij De Correspondent aan de verdere uitwerking van deze vernieuwing.
Hoe het heet? Insights.
Doel van het project
1. Jongeren meer context en achtergrondinformatie bieden bij het nieuws.
2. Journalistiek van De Correspondent voor een breder publiek toegankelijk maken door te experimenteren met nieuwe vertelvormen.
Een andere perceptie van nieuws
Technieken
We hebben twee technieken ingezet om die perceptie van kwantiteit te verminderen: Progressive Disclosure en Staged Disclosure.
Bij Progressive Disclosure krijgt gebruiker dankzij een lineaire reeks van mogelijkheden, stap voor stap schermen te zien. Het grote voordeel van Progressive Disclosure is eenvoud; elke stap is versimpeld en het doel is duidelijk, omdat informatie die bij andere stappen behoort, niet wordt weergegeven. Bij Staged Disclosure gaat het om het verplaatsen van secundaire informatie naar een secundair scherm. We laten aanvankelijk alleen de belangrijkste inzichten zien. Gebruikers zien de secundaire informatie alleen als ze via het klikken op een button aangeven de extra verdieping te verlangen.
Daarnaast koppelt Insights verschillende vertelvormen zoals een listicle, storytelling, gamification en video. Op deze manier creëren we een platform met de diepgang en context van de De Correspondent gecombineerd met de toegankelijkheid van Buzzfeed.
Credits
Met het uitzetten van deze challenge heeft De Correspondent dit project mogelijk gemaakt. Scholieren.com hielp ons met het uitzetten van enquetes, meer dan 600 vwo-leerlingen hebben onze vragen beantwoord. Uit dat onderzoek hebben we belangrijke informatie kunnen halen. Het Hyperion Lyceum legde ons in contact met de doelgroep. Gijs deed het onderzoek als onderdeel van zijn studie CMD aan de Hogeschool van Amsterdam. De meeste credits gaan natuurlijk naar Gijs zelf die het project getrokken heeft.
We wensen Gijs veel succes in zijn verdere carrière.