Design Management Network: Viering van een iconisch merk

50 jaar iconisch NS design

Een merkstrategie uit de leerboeken. Dat is hoe we de inmiddels 50-jarige (!) huisstijl van de Nederlandse Spoorwegen tot de dag van vandaag zien. Volgens merk- en marketingspecialist Roel Stavorinus is dat zeker terecht.

Als lid van het Design Management Network, nam Roel deel aan het evenement ‘Ground Breaking Design’, waar de iconische huisstijl van de NS centraal stond. En de waarde die het nog steeds heeft voor design management vandaag de dag.

“Een huisstijl die al voor een halve eeuw werkt is bijzonder. Dit komt onder andere door het sterke logo die bijna iedere Nederlander kent, herkent en associeert met de zender. Zeker in een tijd van vergaande digitalisering en kortstondig gebruik van logo’s, is het interessant om terug te kijken naar de redenen waarom deze huisstijl het zo goed doet” volgens Roel.

Samen met Spoorwegmuseum curator Evelien Pieterse, de ontwerper van de NS huisstijl Gert Dumbar en ontwerper Henri Ritzen, worden twee hoofdvragen beantwoord:

Wat is er nodig om een succesvolle huisstijl te ontwikkelen voor een grote organisatie zoals de NS?

En wat kunnen we leren van deze case, ook met het oog op de klanten en designers van nu?

Roel: “We bevinden ons in een periode waarin vluchtigheid of alleen de esthetiek lijken te regeren ten koste van zeggingskracht en helderheid. Zie bijvoorbeeld de snel wisselende logo’s van AirBnB, Uber en Google, of – als dieptepunt – een lokale logowedstrijd om te komen tot de identiteit van een fusiegemeente.” Met terugwerkende kracht is hij daarom vol bewondering over de NS-huisstijl: het gedegen ontwerpproces, de durf, de visie en de professionele samenwerking tussen de NS en de ontwerpers: “Eigenlijk is het een blauwdruk voor al die huisstijltrajecten die je zo vaak mis ziet gaan.”