Over een andere boeg

Normaal verkent hij als GRRR’s neuropsycholoog en UX Strateeg de gedachten en motivaties van de eindgebruikers: de klanten van onze klanten.

Vandaag gooit hij zijn advies over een andere boeg. GRRR goes lifestyle, maar dan wel digital lifestyle. Met nuttige tech tips waarvan we zeker weten dat iedereen er baat bij heeft. De verhalen en adviezen over dopamine kicks, telefoonverbod in de slaapkamer en notificaties op stil kennen we inmiddels wel.

Maar wat kunnen we nog anders doen om onszelf minder te overladen met (nutteloze) nieuwsberichten?

Welk deel van je social tijdlijn doet nu echt iets voor je?

Digi·min·der·en, de Van Dale kent het woord nog niet, maar dat de term in opmars is zegt genoeg over onze behoefte aan minder. Toch blijkt dit makkelijker gezegd dan gedaan. Platformen als Facebook en Instagram bevredigen namelijk onze behoefte aan informatievoorziening en houden ons in contact met de mensen die wij waarderen.

Het venijn zit hem in de manier waarop wij informatie voorgeschoteld krijgen. Platformen baseren zich op het (naïeve) idee dat onze connecties delen wat wij ook interessant vinden. Waar we vroeger bewust kozen wat we wilden lezen, wordt dit nu dus algoritmisch berekend. Zodra onze aandacht eenmaal getrokken is, wordt er alles aan gedaan om deze vast te houden. Zo kunnen advertenties voor een langere tijd aan ons worden getoond.

Het checken van nieuwe berichten zoals nieuws, e-mails en social media kost veel tijd. Alleen al om alle nuttige zaken tussen de ruis te filteren. Welk deel van je social tijdlijn doet nu echt iets voor je? Soms zit er wat leuks tussen maar het is tegenwoordig zoeken naar een naald in een hooiberg

Dave de Bakker

David Perlmutter, schrijft hierover in zijn boek Brain Wash: “As we know, craving-related behavior is not always beneficial. When we find ourselves pleasure seeking 24-7, chasing instant gratification and pushing those chemical buttons, we reinforce neural pathways that keep us constantly craving and silence the prefrontal cortex by weakening its ability to exert control over the lower, limbic brain. And this manifests itself, among other ways, as internet surfing, smartphone scrolling, one-click shopping, gobbling up high-calorie foods, and checking posts on social media”.

Hoe je productiever bent én meer rust creëert in je dagelijks leven

Gelukkig zijn er oplossingen om de regie weer meer in eigen handen te krijgen. Dave somt een aantal handige digital detox insights voor je op.

Inzicht 1

RSS Feed

Dave: “De oldskoollover kent het waarschijnlijk nog wel: RSS (Really Simpel Syndication). Met RSS bepaal je zelf welke bronnen je wilt volgen. Zonder ruis en reclame. RSS is een comeback aan het maken onder de privacy en tijdsbewuste internet gebruikers.

Voor diegene die Facebook enkel gebruiken om nieuws te lezen of om organisaties te volgen is dit dus een goed alternatief. Het grote voordeel van RSS is dat je niet meer dagelijks je vaste websites hoeft te bezoeken om te kijken of er updates zijn. Deze komen namelijk automatisch op maat en tijd naar jou toe.

Het enige dat je nodig hebt is een RSS reader, waarvan gratis versies beschikbaar zijn voor alle besturingssystemen. Echter zijn er betere readers voor een heel klein prijsje beschikbaar.

Inzicht 2

Kill the newsletter

Onze inboxen stromen vaak vol met nieuwsbrieven. Dat kan best irritant zijn want je hebt het idee dat je het niet kan bijhouden. Het gevoel van een volle inbox voelt alsof je achter de feiten aanloopt. Wel eens gehoord van Email Apnea? Om je voor alle nieuwsberichten uit te schrijven is best rigoureus, want er zit vaak wel iets leuks tussen.

Kill the newsletter biedt hier een oplossing voor door nieuwsbrieven te scheiden van andere inkomende berichten. Zo creëer je één mailbox voor echt belangrijke communicatie die je vragen om reactie. En een plek waar je op de door jouw gekozen momenten kunt kijken naar nieuwsbrieven voor inspiratie en vermaak. Zo raak je niet afgeleid wanneer je je belangrijke e-mails wilt beantwoorden.

Inzicht 3

Forest app

Alle notificaties die we dagelijks binnenkrijgen doen een appèl op ons bewustzijn van onze omgeving. Prikkels in je periferie trekken nou eenmaal je aandacht. Omdat dit vroeger echt het verschil kon zijn tussen leven of dood.

De app Forest kan helpen bij het bewuster worden van de momenten waarop wij ons laten laten afleiden. Dave: “In de app kun je een aantal minuten instellen en in de tussentijd gaat er een boom groeien. Als je in de tussentijd toch iets op je telefoon gaat doen, gaat de boom langzaam dood. Het voorkomt dat je afleidende dingen gaat doen”.

Inzicht 4

Refind

Als je toch de behoefte hebt om geprikkeld te worden, verder dan de bronnen die je zelf kiest, is er Refind. Refind is een platform waar je zelf aangeeft welke bronnen, mensen en organisaties jij interessant vindt. Zij voegen daar vervolgens een transparant algoritme aan toe, waarna er dagelijks 10 tot 35 berichten voor je worden geselecteerd. Een beperkt aantal, genoeg om te inspireren en niet te overprikkelen.

Ons gebruik terugdringen

Het blijft toch afkicken. Ook Dave merkt dat dit lastig is: “Ik ben vrij bewust kritisch over deze dingen, maar het sluipt er écht in”. Het continu checken van digitale platformen is inmiddels diep in onze dagelijkse routines geworteld. Moeten we onszelf daarvoor op de kop geven?

Dave denkt van niet. Als je er alleen een schuldgevoel aan over houdt werkt het volgens hem eerder averechts. Wat werkt dan wel? “Op de momenten dat je bewust bent van je gebruik moet je soms zelf even de strenge ouder uithangen” ….. Duidelijk Dave! 👮

Al met al…

In deze digitale tijd zullen we veel meer prikkels blijven houden dan in de tijd van fax, ratelende modems en telefoon. Dat is natuurlijk wennen, maar met deze vier tips kun je er dus snel en praktisch wat aan doen.✌️