What’s next for museums? Dat is het hoofdonderwerp van MuseumNext, de grote conferentieserie over de toekomst van musea. Creative Director Rolf Coppens werd uitgenodigd bij Museum Next New York om zijn visie op design en innovatie te delen. Grrr’s samenwerking met Stedelijk Museum Amsterdam, bekroond met twee gouden European Design Awards, vormde de aanleiding voor de uitnodiging.

Maar wat ga je een publiek van toonaangevende museumdirecteuren en professionals vertellen over musea? Juist, begin met een worst.

Serveer geen eenheidsworst

De hoofdboodschap van Rolf was: maak van je ontwerp geen eenheidsworst. Net als de Nederlandse keuken die door de opkomst van het Haagsch Kookboek steeds meer eenheidsworst is geworden, zien we, onder invloed van de dominante tech giganten, een grote uniformering in digitaal design.

Ontwerpen die prima werken voor de gemiddelde bezoeker, maar niet voor iedereen, en die zeker niet bijzonder zijn en opvallen. Grrr gelooft dat musea voor moderne kunst bij uitstek de plekken zijn die het experiment omarmen en durven hun bezoekers durven uit te dagen. Op deze manier gezien zouden grote tech bedrijven juist inspiratie op moeten doen bij musea en niet andersom.

Brutalistisch én intuitief

De Nederlandse keuken was ooit divers en creatief. Totdat alle huishoudscholen in 1934 het Haags kookboek gingen hanteren. Dit boek waarin de laatste inzichten over voeding werden verwerkt tot handzame gerechten genoot al snel groot aanzien en werd naast de scholen ook leidend in de rest van de maatschappij. Daarmee veranderde de Nederlandse keuken in een eenheidsworst van stamppotten en agv’tjes.

Het punt van Rolf: hetzelfde is gebeurd met hedendaags webdesign. Onder invloed van Google, Apple en Microsoft, schikken ontwerpers zich steeds meer naar dezelfde maatstaven. Dit voelt herkenbaar voor gebruikers maar zet ook ene rem op innovatie en experimenten. 

Met de nieuwe website van Stedelijk Museum Amsterdam brengen we de opkomende trend van web brutalisme naar het grote publiek. Web brutalisme is een reactie op de standaardisering die je overal op het web ziet. Net als zijn tegenhanger in de architectuur, het brutalisme van Le Corbusier ook zo’n tegengeluid vormde. De website lijkt erg in your face maar voelt toch heel intuïtief aan als je hem gebruikt. Hoe hebben we dat gedaan?

  • +13%

    Page Views

  • +36%

    Time On Page

Intuïtief, interactief en een focus op conversie

De nieuwe Stedelijk website converteert beter dan de vorige. Met een 13 % stijging in page views en +36% stijging in time on page.

Inclusiviteit en accessibility

Als het gaat over ontwerpen voor inclusiviteit en accessibility zijn we nog lang niet waar we willen zijn. Samen met het Stedelijk zetten we er op in om in deze ontwikkelingen voorop te lopen. Daarom werken we ook samen met Studio-I, een platform voor het bevorderen van inclusieve services in Nederlandse musea. Ook werken we met Federatie Cultuur, de gezamenlijke brancheverenigingen in de culturele sector, aan het het bevorderen van inclusie voor de gehele culturele sector in Nederland. 

In onze MuseumNext lezing deelden we een aantal van onze digitale oplossingen voor inclusie. Zo ontwerpen we websites primair met een focus op mensen met een visuele beperking. En optimaliseren we daarna pas het ontwerp voor ‘normaal’ zienden. Ook lieten we zien hoe we problemen oplossen voor gebruikers die (gedeeltelijk) kleurenblind zijn of die problemen hebben met hun fijne motoriek. Al met al pleitten we dus voor een geïntegreerde design en development cultuur op deze grote uitdaging aan te pakken en het web uiteindelijk voor iedereen goed toegankelijk te maken. 

 

Dutch design is leading

We weten dat New Yorker zichzelf en hun stad vaak zien als het middelpunt van de aarde. Maar af te lezen aan de reacties zien we dat in ieder geval op dit gebied de Dutch Design traditie nog steeds leidend is en wereldwijd enorme impact maakt. Wij zijn er trots op om bij te dragen aan het verspreiden van die boodschap.