GRRR ❤️ Voice: waarom onze websites zo goed scoren in voice assistants
Snelheid, vindbaarheid en vooral toegankelijkheid
Maak jij veel gebruik van Voice technologie? Of ben je nog niet helemaal overtuigd van de voordelen? Bij GRRR zien we dat Voice in ieder geval voor mensen met een beperking nu al een enorme uitkomst kan zijn. Daarnaast hebben we een paar nogal Voice-fanatieke-collega’s. Zo kan onze chief tech David zo ongeveer zijn hele huis al met zijn stem besturen 🕹️.
GRRR sites goed vindbaar via Voice interfaces
In de rapporten over onze websites zien we nu een trend: ze worden goed gevonden in Voice interfaces. Ook de sites die we niet specifiek op voice inrichten. Hoe komt het dat onze websites toch zo goed gevonden worden door Voice Assistants als Google Home, Siri en Alexa? Hoewel het kwam als een leuke verassing, is de reden eigenlijk heel logisch. Bij ontwerp en ontwikkeling van onze websites en andere digitale oplossingen besteden we bij GRRR veel aandacht aan:
- Snelheid
- Vindbaarheid
- En vooral: Toegankelijkheid / Accessibility
Naast onze eigen monitoring laten we onze producten hier ook regelmatig extern op controleren.
Voice ♥️ Toegankelijkheid
GRRR ontwikkelde voor een consortium van drie ministeries, het RIVM en VeiligheidNL, de website Waarzitwatin.nl. Een online platform waar iedereen terecht kan voor vragen over gevaarlijke stoffen in producten in en rond het huis. Een uitgebreid rapport van onderzoekbureau Mediaxplain laat zien dat de website goed toegankelijk is voor verschillende apparaten en hulpmiddelen, en dat de informatie op de site goed gevonden wordt. In zoekmachines, maar dus ook door Voice interfaces. Wat dus blijkt is dat ontwerpen met een algemene focus op accessibility je website of digitale platform ook heel aantrekkelijk maakt als eerste optie in stem gedreven zoekmachines.
Hoe zit dat precies?
Om te ontwerpen met focus op accessibility let je extra goed op goed gestructureerde HTML code.Dat betekent onder meer dat je ontwerpt volgens de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG), standaarden van W3C. Hoewel de eerlijkheid gebied te zeggen dat er ook andere SEO-trucs zijn om hoog te scoren in Voice interfaces, is goed resultaat in Voice dus een mooie bijkomstigheid van ontwerpen met een focus op toegankelijkheid / accessibility.
En dat is heel goed nieuws. En niet alleen omdat het gewoon heel tof is dat we met een nieuwe website, die zich nog in een pilot fase (Waarzitwatin) bevindt, nu al in veel zoekopdrachten beter scoren dan giganten als Wikipedia. Optimaliseren voor toegankelijkheid betekent ook optimaliseren voor Voice.
Heel goed nieuws
Het spreekt voor zich dat Voice een uitkomst is voor mensen met een visuele beperking. En dat zijn er enorm veel. Wereldwijd 285 miljoen en in Nederland 380.000 in 2020. Betere stem gedreven toegankelijkheid helpt dus enorm veel mensen, en is een enorme markt. Hoe sneller deze markt zich ontwikkelt hoe sneller ook de technologie zal verbeteren. Heel goed nieuws voor hen dus. Daarnaast is Voice sowieso nogal in opkomst. Volgens recent onderzoek van Microsoft:
- Heeft 45% van de ondervraagden een smart speaker.
- Heeft 42% heeft er zelfs twee of meer in huis.
- In de VS wordt al 20% van de zoekopdrachten via voice search gedaan. Verwacht wordt dat andere continenten dit voorbeeld volgen.
- 71% van de smart speaker-bezitters in de VS geeft liever een zoekopdracht met de stem dan door deze in te tikken op het toetsenbord en scherm.
Voice is dus onmiskenbaar aan het groeien in populariteit.
Wil je ook een super goed vindbare Voice-proof website?
Wil je meer weten over hoe je een website toegankelijker maakt? Lees dan dit (zeer toegankelijke) artikel van onze front-end developer Michèle op Frankwatching. Of praat met ons verder over wat GRRR voor jouw digitale toegankelijkheid kan betekenen; mail of bel (020-320 7708) daarvoor met Naomi van Stelten.