Als maker van een populaire jeugddramaserie wil je een goede, aantrekkelijke website. Maar je hebt ook te maken met de nieuwe wetgeving, zeker als het gaat om kinderen.

Je breekt je hoofd over hoe je kids in 2018 nog op je website krijgt en houdt. Je wilt een strakke website die super vloeiend werkt en waar kinderen net zo fan van zijn als van de serie.

En sinds mei heb je de nieuwe GDPR wet waar je rekening mee moet en wilt houden: jij vindt online veiligheid er toe doen. Je wilt niet dat kinderen verdwaald raken op YouTube met beelden waar ze weken niet van slapen en waar je absoluut niet van wilt dat zij ze zien.

Hoe los je dit op?

Ook de KRO-NCRV worstelde met deze vraag. En had drie belangrijke vragen:

  • Hoe zorg je dat de website van SpangaS populair blijft bij de doelgroep van 9 – 12.
  • Hoe zorgen we dat kijkers interessante en waardevolle content voorgeschoteld krijgen die precies past bij het moment waar ze in verkeren.
  • Hoe maken we de website veilig voor jonge kinderen.

Als KRO-NCRV hebben we de afgelopen jaren veel kennis vergaard over de doelgroep van SpangaS. Grrr heeft deze kennis gecombineerd met hun eigen onderzoek en kennis van digitale interactie. Het resultaat is een online platform dat echt van deze tijd is, soepel werkt en goed aansluit bij de doelgroep.

Femke Hesemans, KRO-NCRV

Dilemma

SpangaS zit dicht op de belevingswereld van kinderen, ook online. Logisch dus om in te zetten op Instagram en YouTube. Maar met de nieuwe privacy regels mogen kids onder de 13 officieel niet op social. Bovendien kom je op Youtube al snel voor kinderen ongeschikte filmpjes tegen.  Als publieke omroep, met een programma voor kinderen, is dit een lastig dilemma. Je kan er niet omheen, maar liever houd je de fans op je eigen site.

Naomi van Stelten van Grrr: “kinderen willen op social media omdat de toffe content daar is. Maar er is ook veel ruis en je zit met privacy regels. Onze oplossing ziet eruit als het volwassen alternatief maar heeft geen inlog, spam en privacy gevoelige cookies. Maar wel alle content van TV, Instagram en YouTube.”

De nieuwe SpangaS website is nu de plek waar kinderen alles kunnen volgen en vinden. 

  • Ze leven mee met Otis’ worstelingen over zijn seksuele voorkeur.
  • Ze hoeven niet naar Instagram om te zien hoe Filiz worstelt met hoe streng je als Moslim moet zijn, maar vinden dat in een overzichtelijk stream daar.
  • En ze kunnen op de voet volgen hoe Jip wil weten hoe het zit met zijn adoptie.
  • En nog veel meer.

Meeleven en reageren

Op de tijdlijn blikken karakters uit de serie samen met hun fans vooruit op wat er komen gaat.

Jij ziet toch ook dat Jip hartstikke verliefd is op Maud?

Worden betrokken in het verhaal.

Zou jij graag voor de schoolkrant willen werken?

En kunnen er quizzen en tests doen.

Hoe ga jij om met boosheid?

Hoe je hoge bezoekersaantallen blijft houden

Om te zorgen dat veel kinderen naar de site van SpangaS blijven komen zorgen wij dat kinderen precies die content krijgen die past bij het moment van de dag.

In de vroege ochtend rond half 8 een post plaatsen die 6 of 7 minuten kost om te kijken heeft niet veel zin.

Nu is dat anders: tijdens de schoolpauzes komen op de site stellingen naar voren om met elkaar over na te praten en op woensdagmiddag, wanneer zij vrij hebben, is er ruimte voor bijvoorbeeld een SpangaS special over Otis’ dansles bij Mia. 

Interessant voor jou?

Een eerste stap die je zelf met jouw team kan zetten is deze vraag beantwoorden:

Hoe ziet de week van jouw doelgroep eruit? Wat doet hij op zondagmorgen? Maandagmiddag kwart voor 3? Donderdagavond half 11?

Als je ook aan de slag wilt hiermee, neem dan contact op met Naomi van Stelten: naomi@grrr.nl of 020 – 320 7708.

  • Naomi van Stelten
    Director of Operations

    Naomi van Stelten