Hoe je je digitale team op een strategische manier kan uitbreiden

Als digitaal bureau hebben wij geluk, want het is druk. Digitale transformaties worden versneld doorgevoerd en nieuwe digitale merken en systemen worden uit grond gestampt. Dat is heel in het kort waarom we ons team uitbreiden met best veel nieuwe mensen. 

Maar hoe groei je op een strategische manier?

We nemen je graag mee in ons stappenplan voor het strategisch opschalen van je digitale diensten organisatie.

 

Begin bovenaan

Mensen managen is een kunst. We wisten dat groeien van 20 naar 26 man, zou vragen om extra people management. Daarom hebben we daar eerst een specialist voor in huis gehaald. Dit werd Michiel Reith. We hebben hem gekozen omdat hij zowel commercieel als inhoudelijk aansluit bij onze kijk op Zinnige Zaken. 

Inventariseer goed wat je nodig hebt

Dat wil zeggen; kijk goed naar de behoeftes in de markt. Welke aanvragen zien wij groeien? En welke skills moeten wij vervolgens in huis halen om aan de vraag te blijven voldoen?  

Kort samengevat, naar wie ben je op zoek? 

Zo zagen we bij GRRR bijvoorbeeld een toename in de impact van, en vraag naar bewegend beeld. Dit zette ons aan het denken. Het uitbreiden van het team leek hierbij een logische set. Inmiddels hebben wij ons ontwerpteam uitgebreid met Motion Designer, Sjors Bazelier. Dat is hoogstwaarschijnlijk een goede beslissing geweest, want uit onderzoek van Cisco blijkt dat naar verwachting in 2020 maar liefst 75 procent van het mobiele dataverbruik video zijn.  

Zorg voor genoeg aanmeldingen: positioneer je duidelijk op de arbeidsmarkt

Als je eindelijk besloten hebt dat je je team wilt uitbreiden, en met wie, dan wil je natuurlijk ook dat de juiste mensen solliciteren. Een duidelijke positionering kan daarbij helpen. Wij hebben gemerkt dat onze positionering, Zinnige Zaken en B Corp, voor een enorme natuurlijke groei in aanmeldingen heeft gezorgd. Blijkbaar willen veel talentvolle mensen werken bij een bedrijf met een inhoudelijke overtuiging en focus op Zinnige Zaken. 

 

Stel een gedegen hiring process in

Als je op het punt staat om een (hopelijk) lange samenwerking aan te gaan, wil je uiteraard graag weten wie de persoon achter een cv of portfolio is. Wij doen dit aan de hand van een casusopdracht en drie gesprekken. Waarbij de kandidaat altijd spreekt met zowel het management, de eigenaren en de mensen die al precies jouw functie doen. Op deze manier kom je er snel achter wat voor vlees je in de kuip hebt en of er een match is. 

 

Toen wij onlangs op zoek waren naar een Senior Project Manager, hebben we de kandidaten gevraagd de meest ideale project management structuur te schetsen. Op deze manier werd al snel duidelijk hoe de kandidaten zich van elkaar onderscheiden en welke persoonlijkheid er goed binnen onze GRRR cultuur past, aanrader dus. 

Conclusie (kopje aanpassen)

Kortom, hoe beter je voor ogen hebt wie of wat je nodig hebt, hoe gerichter je op zoek kunt gaan naar nieuw talent. En al vraagt de huidige covidcrisis om wat meer creativiteit in sollicitatieprocedures, maakt dit het zeker niet minder leuk. Onze (ook nieuwe) office en happiness manager Iris reist momenteel het land door om onze newbees te on-boarden en bovenal, een warm welkom te heten!