Merkstrateeg Roel Stavorinus schrijft exclusief voor MarketingTribune en de BNO een serie artikelen over de relatie tussen marketeers en ontwerpers. In deel 4 praat hij over de vraag: wie ben je, en in welk hokje pas jij?

Hokjes en labels

Laten we eerlijk zijn. Bijna niemand wordt er blij van om in een hokje geplaatst te worden. Maar wist je dat hokjes en labels soms heel waardevol zijn? Voor iedereen die met merken werkt is het hokjesdenken een absolute aanrader.

Met hokjesdenken hebben we het eigenlijk over positioneren. En dat kunnen we mooi verwoorden als: de positie die jij als bedrijf inneemt in de hoofden van klanten en hoe deze zich onderscheid van de concurrenten. Nuttig om eens bij jezelf na te gaan:

  • Welke positie past bij wie wij zijn
  • Welke positie is relevant voor de doelgroep waarvoor wij willen werken
  • Welke concurrenten liggen er op de loer

Stof tot nadenken dus…

Scherpe positionering + ingewijde klanten = ultieme match

Een heldere positionering maakt dat de klant een duidelijk beeld heeft van wie jij bent. Of ze bij jou kunnen aankloppen, of beter een deurtje verder kunnen lopen. Een enorme milieuvervuilende partij verwijzen wij bij GRRR bijvoorbeeld even door, want Zinnige Zaken…

Maar het is lang niet altijd even makkelijk om op een afstandje te herkennen waar een bureau voor staat. Zeker als je geen “kenner” bent. Roel: “Uit het What Clients Think onderzoek blijkt zelfs dat opdrachtgevers zich nauwelijks verdiepen in het aanbod. De vraag om drie alternatieve bureaus te noemen blijft vaak onbeantwoord”. 

Ideaal zou je denken. Maar dat is minder gunstig dan het lijkt. Scherpe positionering in combinatie met ingewijde klanten zorgen namelijk voor betere matches.

What to do, what to do...

Voor wie denkt dat een heldere positionering enkel is opgelost door formulering, heeft het fout. Je moet zorgen dat jouw merk dit ook echt uitdraagt, middels tekst, vormgeving en keuzes die je maakt. Al met al vragen om mee aan de slag te gaan. Wat is jouw hokje en hoe laat je dat zien? 

Als aanvulling op zijn artikel #4 interviewde Roel, GRRR’s Marketing Strategist Jim Driesen. Waarin wordt gesproken over de positionering van GRRR, Zinnige Zaken en purpose. Het interview lees je hier op de website van BNO.