Logo x Logo - Ontwerpers en hun favoriete logo

Logo x Logo is het nieuwste boek van Grrr merkstrateeg Roel Stavorinus. En ja, zoals de titel al doet vermoeden gaat het over logo’s. Om favorieten, en de vraag of we andere eisen moeten stellen aan logo’s en branding in het digitale tijdperk waarin we nu leven.

Voor Logo x Logo vroeg Roel verschillende designers naar hun twee favoriete logo’s. Een erg lastige vraag bleek voor velen want leg maar is uit waarom je precies die twee hebt gekozen.

Creatief directeur van Grrr Rolf Coppens spreekt ook zijn voorkeur uit in het boek. Hij kiest voor het logo van Filmhuis Den Haag en die van Stedelijk Museum Amsterdam. Met extra ruimte in het boek laat hij de flexibiliteit van het filmhuis Den Haag logo zien (zie foto hieronder). De diverse en gemakkelijke inzetbaarheid van het logo vormden de basis voor de nieuwe Filmhuis Den Haag branding. Dit maakte grote indruk op de organisatie: “Het logo en de branding veranderde onze mindset en tegelijkertijd onze werkwijze”, Josien Buijs, hoofd marketing bij Filmhuis Den Haag.

"Het toont lef om een logo zoals dit te pitchen"

Het andere logo gekozen door Rolf is dat van Stedelijk Museum Amsterdam. Een logo dat veel bekritiseerd is om haar eenvoud. En dat is precies wat fans zoals Rolf beschouwen als de kracht van het logo. “Je moet lef hebben om dit logo te pitchen voor een instituut als Stedelijk Museum”, volgens Rolf. Over smaakt valt niet te twisten, maar als het om logo’s gaat valt er genoeg te discussiëren. Heb je interesse om mee te praten?

De publicatie van het boek vindt plaats in Pakhuis de Zwijger op 15 november om 20.00 uur, tijdens het ‘It’s all Graphic’ evenement mede georganiseerd door het Wim Crouwel instituut.

Meer info over het evenement en hoe je een plekje kan bemachtigen vind je hier.