Onze merkstrateeg Roel Stavorinus schrijft exclusief voor MarketingTribune en de BNO een serie artikelen over de relatie tussen marketeers en ontwerpers. Voor MarketingTribune richt hij zich op de marketeer en voor de BNO, de Beroepsverenging Nederlandse Ontwerpres, op de designer.

In deel drie van deze reeks wijdt hij uit over de spanning die vaak leeft tussen strategie en uitvoering. Ieder artikel wordt door Roel ook voorzien van een interview dat aansluit bij het onderwerp dat hij behandeld. Dit keer sprak hij met Peter Kentie die als  directeur van Eindhoven365 verantwoordelijk is voor de citymarketingorganisatie van Eindhoven. Een case waar Roel eerder over publiceerde.

Strategie als ondergeschoven kind

Roel wijst erop dat strategie nog te vaak een ondergeschoven kind is. En noemt Michael Porter die jaren geleden al tot de schrijnende conclusie kwam dat het gros van de bedrijven geen strategie heeft. En als ze wel een strategie hebben, dan draait die strategie vaak om ‘de beste’ zijn. Hij pleitte er op een congres voor dat bedrijven op zoek gaan naar een onderscheidend vermogen dat relevant is voor hun doelgroepen. Liefst een onderscheid dat tot voorkeur leidt bij diezelfde doelgroepen en een onderscheid dat concurrenten niet kunnen bieden.

Antwoorden die je wil weten

In zijn artikel geeft Roel antwoord op een aantal vaak gestelde vragen als het gaat om de samenwerking tussen klanten en hun bureaus en tussen marketeers en designers. Bijvoorbeeld:

  • Wanneer kun je beter een uitvoerder dan een strateeg inhuren?
  • Wat missen opdrachtgevers het meest bij een creatieve bureaus?
  • Waar komen de beste creatieve ideeën tot stand;
  • Wat mag je op strategisch gebied verwachten van je creatieve partner?

Echt dingen die je wil weten dus. Het artikel lees je hier op de website van Marketing Tribune.