Twee GRRR-designers in Logo x Logo 2

Roel Stavorinus is specialist in merkmanagement en branding. En hij houdt erg van logo’s. Daarom heeft hij zojuist zijn tweede logboek uitgegeven: Logo x Logo 2. In deze publicatie benadert Roel 66 grafisch ontwerpers en vraagt hen naar hun favoriete logo’s. Elke ontwerper kiest twee logo’s. Een logo ontworpen door henzelf en één ontworpen door een collega-ontwerper.

In deze editie zijn zowel GRRR-design lead Jeroen Disch als zijn collega Joséphine Cambier gekozen om hun favoriete logo’s te laten zien. Joséphine kiest het eerste logo dat ze ooit voor een klant heeft ontworpen; het logo van het Nederlandse Diabetes Fonds. Verder koos ze het emotie oproepende en expressieve logo van Secours Populaire Français. Jeroen ging voor zijn eigen logo voor die van het Kröller-Möller Museum. Een logo dat uitdrukking geeft aan zijn liefde voor dynamische typografie toegepast in identiteiten. Zijn andere keuze was het logo van de stad Eindhoven.

Wat denk je over hun keuzes? En welke logo’s zou je zelf kiezen? Het boek is hier te verkrijgen.

Roel Stavorinus about Logo x Logo 2

"The logo is often the first visual element to be designed and to be decided about"

“Het idee voor Logo × Logo ontstond in 2018, toen ik 15 jaar voor mezelf werkte. Ik wilde graag iets doen met één van mijn favoriete onderwerpen. In de afgelopen 20 jaar heb ik veel visuele identiteiten ontwikkeld. Ik hielp organisaties bij het vinden van hun vorm en ik heb samen met bureaus gewerkt aan het ontwikkelen van een visuele identiteit voor hun klanten. Het logo als onderwerp was daarmee een logische keuze.

Ik weet het, het logo is maar één klein aspect van een visuele identiteit. Maar het is wel een belangrijk onderdeel. Het is vaak het eerste visuele element dat ontworpen wordt en waarover een besluit moet worden genomen. Het is een van de eerste momenten waar zichtbaar wordt dat een voorgenomen verandering bewaarheid wordt. Een belangrijk moment. Een moeilijk moment ook. Want niet iedere opdrachtgever kan ontwerpvoorstellen goed lezen.

Opvattingen over ontwerp zijn al snel particulier en het is een hele opgave om discussies weg te houden bij persoonlijke meningen en bij kwalificaties als mooi en lelijk. Voor veel ontwerpers is het logo een favoriet onderwerp. Maar dan die vraag, wat is je favoriete logo? Voor sommige ontwerpers een vraag die makkelijk te beantwoorden is, maar voor de meesten een worsteling. Wat maakt iets tot favoriet? Is dat het eerst ontworpen logo? Of het logo waarvan je het meest hebt geleerd? Het logo dat veel impact maakte? Het logo dat het best een ontwerpvisie laat zien?

Het is een interessante reeks geworden. Een reeks waarbij je door de gekozen combinaties tot nieuwe inzichten komt. Over de ontwerper, over zijn of haar keuze of over de logo’s zelf. Ben jij ontwerper en wil je jouw keuzes met me delen? Dat kan. Ga dan naar www.logoxlogo.com en voeg daar je favoriete logo’s toe.”

  • Roel Stavorinus
    Branding Strategist

    Roel Stavorinus