Wat zou je geld zeggen als het zou kunnen praten?

Een merk voor vernieuwende microfinanciering

Ontwikkelingsorganisaties Solidaridad en ICCO, en crowdfundingplatform Lendahand hebben ieder jarenlange ervaring met het stimuleren van agrarisch ondernemerschap in Afrika, Azië en Latijns-Amerika. Zij investeren in ondernemers die hun productie kwalitatief en kwantitatief willen verbeteren. 

Samen zagen zij kans om nog veel meer ondernemers te helpen. GRRR ontwikkelde met hen het nieuwe merk PlusPlus.

<p>In Afrika worden jaarlijks ruim 3 miljoen banen gecreëerd, terwijl er 12 miljoen jongeren toetreden tot de arbeidsmarkt. Kleine en middelgrote agri-food ondernemers in deze landen brengen letterlijk en figuurlijk brood op de plank en spelen dus een belangrijke rol in de duurzame oplossing van deze problemen</p>
Ruerd Ruben, professor Voedselzekerheid en waardeketens aan de Universiteit Wageningen

Te groot voor microkrediet, te klein voor de bank

Tobias Challenger Garrit.Maar dit is dus een white boy, misschien niet beste voorbeeld. Wellicht beter die andere pakken. https://www.podchocolate.com/our-story

beter sereni fries pakken en er vanuitgaan dat die guy Humprey is

We willen je graag voorstellen aan de balinese Tobias Gerrit. In 2009 richtte hij Pod Chocolate op. Een onderneming die eerlijk geproduceerde chocolade maakt met lokaal geteelde cacaobonen. Met zijn onderneming zorgt hij voor meer werkgelegenheid en verbetert hij de leefomstandigheden van lokale cacaoboeren. Dit is hard nodig, want veel cacaoboeren zijn door de lage opbrengsten en plagen al bezig met het kappen van hun bomen.

Zo zijn er nog veel meer kansrijke ondernemingen in ontwikkelingslanden die net tussen wal en schip vallen als het om investeringen aankomt. Dit is precies het probleem dat PlusPlus oplost. 

 

Maar er is een probleem. Tobias is te groot is voor microkrediet, en te klein is om aan alle hoge eisen van de bank te voldoen. Zonder geld, kan hij zijn werk niet uitvoeren en zullen noodzakelijke veranderingen uitgesteld blijven. Dit is niet alleen voor Pod Chocolate een probleem, maar voor vele ondernemers met hem. 

 

–> hier een infographic laten designen die ‘te groot is voor microkrediet, en te klein is om aan alle hoge eisen van de bank te voldoen’ uitbeeld

NGO nieuwe stijl

Met de NGO nieuwe stijl, kunnen ondernemers die net buiten de boot vallen wél in aanmerking komen voor een lening. En dat vinden wij mooi werk. Dus toen bovenstaande partijen ons vroegen om een nieuw merk te ontwikkelen, deden we dat graag. Hieronder vertellen we je hoe we van diagnose tot oplossing zijn gekomen. 

 

Ondernemers zijn niet zielig

Dat klinkt misschien heel logisch, maar toch heeft men de neiging om ondernemers uit ontwikkelingsgebieden als “zielig” te bestempelen. De branding die wij hebben gekozen benadrukt de professionaliteit van de ondernemer. Zo voorkomen we dat ondernemers niet serieus worden genomen.

Niet doneren, maar lenen

We zien dat de cultuur van het doneren veranderd. Waar we voorheen structureel geld doneerde aan één doel, steunen we momenteel liever acties of doelen waar wij ons op dat moment mee verbonden voelen.

Daarnaast is het eenrichtingsverkeer van donaties goed bedoeld, maar heeft dit niet meer het gewenste effect.

Wat dan wel?

Bij de NGO nieuwe stijl geef je geld, maar schenken we niet. Het is een lening waar een ondernemer iets mee kan doen. Hiermee zet je de ondernemers in hun kracht en laat je men zelf kiezen waar, wanneer en aan wie zij hun geld willen uitlenen.

Cut the middle man

We stellen de mensen centraal en laten de impacten zien. Door de boeren zelf hun verhaal te laten doen, wordt het persoonlijk en kies je zelf waar jouw geld naartoe gaat. We hebben ontworpen voor vertrouwen, het gaat tenslotte over geld van mensen. 

De Oplossing; PlusPlus

Met PlusPlus leen je geld uit aan ondernemers, maar schenk je niet. Op deze manier wordt je geld, zonder rente te ontvangen, toch meer waard. Interessant voor jou én voor de ondernemers. Op de website van kun je de persoonlijke verhalen van de boeren lezen en zelf kiezen aan welke ondernemer jij je geld leent. In deze postcast van BNR nieuwsradio praat Peter Heijen, Managing Director van PlusPlus over dit nieuwe crowdfundingplatform. 

–> we kunnen denk nog wel iets met deze pagina https://www.plusplus.nl/nl-NL/how-it-works. Misschien een walkthrough op ipad format.

Inmiddels is de site van PlusPlus live en kunnen investeringen worden gedaan. Ter promotie van PlusPlus ontwikkelde Havas Lemz een introductiecampagne. Benieuwd naar dit nieuwe crowdfundingplatform? Bekijk hier de website.