Een mondiaal kompas

Onze aardkloot wordt lang niet altijd even vriendelijk behandeld. Dat weten we inmiddels allemaal. Daarom heeft de VN in 2015 een aantal de Sustainable Development Goals (SDG’s) opgesteld. Deze 17 doelen zijn een mondiaal kompas voor uitdagingen als armoede, onderwijs en de klimaatcrisis.

De SDG’s hebben betrekking op grote mondiale problemen en doen een beroep op publieke en private organisaties om gezamenlijk de ambities waar te maken door hun positieve impact te vergroten en hun negatieve impact te verminderen. Dat betekent concreet dat organisaties de SDG’s moeten integreren in hun strategie en in hun bedrijfsvoering en dat zij daarover moeten gaan rapporteren.

Mocht je de SDG’s nog niet kennen, dan brengt deze korte video boordevol Bekende Mensen je snel op de hoogte.

Dat klinkt duur

Dat het makkelijker is om doelen te stellen dan om ze behalen hoeven we je vast niet uit te leggen (goede voornemens nog gehaald dit jaar?). Veel mensen zien de SDG’s als een te ambitieuze theorie. Een theorie van wereldleiders die door bedrijven en lokale overheden in de praktijk uitgevoerd moet worden.

Zijn de SDG’s wel realistisch?

Dat er veel scepsis is over de haalbaarheid van deze doelen is op zich niet vreemd. Het nemen van maatregelen en het monitoren daarvan kost geld. En als jij dat als bedrijf wel doet, maar je concurrent niet, dan kan dat slecht voor je uitpakken. Precies dat probleem pakt World Benchmarking Alliance (WBA) aan.

Hoe dan?

We horen je denken, hoe dan? Nou, hun naam verklapt het eigenlijk al. Door het opstellen van eerlijke benchmarks die de meest recente informatie verschaffen over duurzaamheid en inclusie. Met deze benchmarks, die gekoppeld zijn aan de 17 SDG’s, kunnen bedrijven zich op identieke wijze vergelijken, verbeteren en andere motiveren om hetzelfde te doen. Door informatie openbaar te maken en te rangschikken zorgt WBA ervoor dat bedrijven uit hun prisoners dilemma komen.

Ambitie 👉 actie 👉 prestatie

WBA is hard bezig om alle sectoren te benchmarken. En ja, dat is een titanenklus. De materie is veel én complex. “Het doel is om CEO’s van grote bedrijven te doen bewegen om duurzamer, socialer en inclusiever te gaan werken. Deze informatie moet vanuit een academische gedetailleerde onderzoekscontext worden vertaald naar iets wat een CEO meteen begrijpt en waar hij/zij iets mee kan” vertelt Dave de Bakker, UX Strateeg bij GRRR.

Toekomstgericht bouwen

Als GRRR vinden we dit een zinnige zaak en daarom helpen we WBA met plezier met hun brandstory en digitale oplossingen. We ontwikkelden hun digitale merk en helpen ze razendsnel op te schalen. Inmiddels hebben we vier digitale platformen in de nieuwe huisstijl opgeleverd.

Na de eerste benchmark: Seafood, die vorig jaar september live ging; zijn nu ook de benchmarks Automotive, Electric Utilities en food & Agriculture voor iedereen beschikbaar. Hiermee lopen we precies op schema om eind 2021 alle negen benchmarks publiekelijk beschikbaar te hebben.

Dave: “Dankzij onze modulaire aanpak worden we met elke iteratie effectiever in de basisopzet. Hierdoor houden we tijd over voor nieuwe functionaliteiten en worden de kosten per benchmark steeds kleiner”. Wat voor een NGO natuurlijk erg fijn is.

One ring to rule them all

Ondertussen werken we voor WBA ook aan hun corporate website om alle losse benchmarks op een logische wijze met elkaar te verbinden. Een visitekaartje dat het verhaal van WBA en de Alliance verteld. Dave: “De website dient niet alleen als communicatiemiddel, maar draagt ook uit waar WBA als organisatie voor staat, en voor de idealistische drive waarvoor iedereen is aangesloten”. Het is belangrijk dat alle diverse specialisten zich in dit verhaal kunnen vinden.

Het is aan ons om deze stemmen bij elkaar te brengen en de materie die vaak vakterminologie gecommuniceerd wordt om te zetten in een verhaal dat direct aanspreekt, inspireert en de bezoeker begeleid naar hetgeen waarnaar zij op zoek zijn. Zo behoud je de rijkheid en complexiteit van het werk van WBA en maak je het toegankelijk voor een breed publiek

Dave de Bakker, UX Strateeg

Voor nu gaat WBA nog even door met benchmarken, en wij met bouwen 😉 Benieuwd hoe dat eruit ziet? Check dan hier hun website.