Zit er asbest in tampons? 🤔 Landelijke campagne voor Waarzitwatin.nl ⚠️

Zit er asbest in tampons? Waarvan zijn luiers gemaakt?

Krijg je kanker van deodorant? Zijn natuurlijke stoffen en producten echt beter voor je? Is lippenbalsem gevaarlijk? Er bestond nog geen onafhankelijk online platform waar je terecht met dit soort vragen. Best gek eigenlijk met al die chemische stoffen die we dagelijks gebruiken in en rond ons huis. Daarom kun je vanaf nu met dit soort vragen terecht op de nieuwe website waarzitwatin.nl. 

Voor GRRR begon het als een strategietraject waarin we eerst drie ministeries, bedrijven, belangenverenigingen én consumenten op een lijn moesten krijgen. We werkten volgens onze eigen designstrategie waarin we principes van Design Thinking en Service Design toepassen. Kort gezegd komt het erop neer dat we door kleine stappen te zetten en veel te testen alle partijen aangesloten hielden. Uiteindelijk ontwikkelden we ook het online platform dat nu gelanceerd wordt.

Consumenten bewuster maken

Waarzitwatin geeft tientallen tips, adviezen en mogelijke alternatieven en benoemt voorzorgsmaatregelen. Ook ontkracht de website terugkerende geruchten over producten als tampons, lippenbalsem en deodorant gebaseerd op wetenschappelijk inzicht. De website wordt de komende jaren uitgebreid met meer producten en chemische stoffen.

De website is een initiatief van het RIVM, VeiligheidNL en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Doel is om consumenten bewuster te maken van de producten die ze gebruiken, zoals persoonlijke verzorgingsproducten, speelgoed, kleding en doe-het-zelf producten. De website verzorgt informatie over circa 50 alledaagse producten en ruim 100 chemische stoffen en consumenten kunnen hier opzoeken hoe ze op een juiste manier met chemische stoffen kunnen omgaan die in alledaagse producten zitten.

GRRR richtte de website in met extra veel focus op toegankelijkheid. Iedereen moet deze zinnige informatie immers makkelijk kunnen vinden. We ontdekten dat de site door onze focus op toegankelijkheid nu al heel goed scoort in voice assistants. De campagne is gedaan door Open Now.