Strategie

Campagne van 6 miljoen

Nederland kent 6 miljoen amateurkunstenaars. Waarom is dat niet zichtbaarder? Die vraag stelden wij ons ook. Daarom kwamen we met een logische strategie en campagne: laat kunstenaars hun krachten bundelen! Samen maakten we van juni 2016 de maand van de amateurkunst. Op meer dan duizend locaties in meer dan 150 gemeenten kon je kunst kijken en van dichtbij beleven. Van rappen, koren, vloggen tot toneel en beeldhouwen, in allerlei gedaantes kon je iktoon tegenkomen. Het doel is om de waardering voor de kunsten te vergroten.

De strategie werpt zijn vruchten af. Overal in het land tonen amateurkunstenaars hun creativiteit op bestaande en verrassende podia onder de herkenbare vlag ‘iktoon – kunst van iedereen'. Een prachtig resultaat!

Ciska Rugers, projectleider campagne

Bottom up campagne

LKCA (Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst) en Stichting WAK Nederland (Week van de Amateurkunst) kozen voor Grrr en PR bureau De Wolven door de DIY aanpak die we voorstelden: een website als campagne-centrum en plek waar kunstenaars tools vinden om zelf campagne te voeren. Vandaar ook de naam ‘iktoon’. De kunstenaar staat centraal en branding heeft een dienende functie. Het idee is dat we met ruim 6 miljoen mensen genoeg power hebben om zelf de aandacht te trekken, geen dure abri-campagnes nodig dus!

Uitgaan van eigen kracht

We hebben zes (groepen) kunstenaars in beeld gebracht, échte kunstenaars, geen modellen. Op de website vertellen zij meer over hun passie. We praten vanuit een wij-gevoel zonder daarbij de individuele uitingen tekort te doen. Door kleuren, typografie en een roze loper waarmee we de kunstenaars letterlijk op een podium zetten creëren we eenheid en herkenbaarheid terwijl we ook de kunstenaar in de schijnwerpers zetten. Zachte kleuren ogen zowel energiek als vriendelijk, dat maakt de uitingen benaderbaar wat past bij amateurkunst.

We kozen voor Grrr door de verfrissende en vernieuwende user centered aanpak die ze voorstelden. Het resultaat is precies wat we wilden hebben; een herkenbare en aantrekkelijke huisstijl die amateurkunst in al haar diversiteit (qua kunstdisciplines, drijfveren en beoefenaars) centraal stelt en alle kunstenaars uitnodigt om hun kunsten te tonen.

Ciska Rugers, projectleider campagne

Website als campagnecentrum

We maakten een website die uitblinkt in eenvoud. De site fungeert als centraal punt van waaruit de campagne geleid wordt. Op de website vind je alles wat nodig is om zelf bij te dragen aan de maand van de amateurkunst of om je eigen amateurkunstweek te organiseren: praktische informatie, agenda met alle landelijke activiteiten en een prikbord waarop kunstenaars elkaars hulp kunnen inroepen. Het succes van de website valt en staat bij het aantal aangemelde activiteiten. Daarom hebben flink geïnvesteerd in een perfecte gebruikerservaring. Het aanmaken van events is super eenvoudig.

In twee keer klikken je event aanmaken

Op de website vind je tools waarmee je zelf campagne posters en andere uitingen kunt maken. Er zijn campagnebeelden beschikbaar waar voor iedereen wat tussenzit. “In ieder project zit wel een stukje techniek of design dat niet persé nodig is maar wel erg handig of gewoon leuk. Dat doen we voor de uitdaging van het maken” aldus Mattijs Bliek, front-end developer bij Grrr. Voor iktoon ontwikkelde Mattijs een truc voor extra gebruikersgemak: je kunt je eigen Facebook event direct importeren in de iktoon agenda en de gegevens worden integraal overgenomen. Zo kan je in twee keer klikken je event aanmaken.

Lokaal en landelijk

Tijdens de iktoon-maand vinden overal in het land activiteiten en wedstrijden plaats. Daarnaast zorgen gemeenten, verenigingen en amateurkunstenaars ook voor eigen initiatieven. Van de grootste kunstexpositie ooit tot het grootste orkest van Nederland met jazzformatie New Cool Collective en dirigent Merlijn Twaalfhoven, het gebeurt in juni tijdens de maand van de amateurkunst.

De campagne valt of staat bij het gebruikersgemak van de website. Omdat die optimaal is maken kunstenaars door het hele land graag gebruik van de landelijke festivalagenda en de toonkit om hun kunst te promoten. En het publiek kan via allerlei zoekfunctionaliteiten heel gemakkelijk in de agenda kijken wat er bij hen, in de buurt, te doen is.

Ciska Rugers, projectleider campagne

Combinatie van design en PR

Design dient in deze campagne de amateurkunstenaars van Nederland. Maar ook de beste designs worden niet zomaar opgepikt door 6 miljoen mensen. PR bureau De Wolven is gespecialiseerd in het vergroten van bereik via media en influencers. Het bureau heeft uitstekend werk verricht met plaatsingen in onder andere De Telegraaf, Grazia en diverse lokale dagbladen. De Facebookpagina is met 300% gegroeid en de inzet van Mark Tuitert bleek een enorm succes. Het resultaat is een maand waarin enorm veel mensen hun kunsten vertoonden en daarvoor de aandacht kregen die zij verdienen.

Eén merk voor een samenwerkend gezelschap

We werkten samen met een groot netwerk van landelijk partners. In totaal zijn 15 organisaties bij ik toon betrokken. Het was een uitdaging om alle stakeholders op een lijn te krijgen.