Waarom onze Museumnacht strategie uit 2006 nog steeds gebruikt wordt
Hoe krijg je jongeren in musea? De Amsterdamse Museumnacht vroeg ons in 2006 voor een campagne die moest zorgen voor een uitverkocht event én met de ambitie om de gemiddelde leeftijd van de bezoekers te verlagen.
We ontwikkelden een strategie die nog altijd wordt gebruikt. We maakten het enorme programma tot een interactieve gids die op speelse wijze ingangen bood. Zo werd het makkelijk om je eigen route te bepalen en te delen op social. En we lieten jongeren actief bijdragen. Onder meer door ontwerpwedstrijden voor jonge creatieven en door de inzet van influencers (die we toen nog ambassadeurs noemden 😉). Klinkt als een logische strategie, hè? Maar dat was in 2006 dus nog behoorlijk nieuw.
En het werkte. In de jaren dat wij verantwoordelijk waren voor de campagnes van de Museumnacht – 2006 tot 2012 – was het event elk jaar uitverkocht en zakte de gemiddelde leeftijd van 37 naar 26 jaar.
Meer weten? Lees er hier meer over.