De Amsterdamse Museumnacht promoot musea bij jongeren sinds 2001. We waren verantwoordelijk voor de succesvolle campagnes tussen 2006 tot 2012. Interactiviteit was de rode draad, met als doel het evenement toegankelijk en laagdrempelig te maken. Het doel:  jongeren tussen 18 en 35 in aanraking te brengen met de Amsterdamse musea. Toen we in 2006 begonnen was de gemiddelde leeftijd 37. Het event was ieder jaar uitverkocht en de bezoekers kwamen terug, maar daarmee steeg ook de leeftijd.

Wij deden een reboot van de communicatie uitingen met verjongen als doel. Het idee: ingangen bieden en inspireren. Een strategie die bureau’s na ons nog steeds hanteren.

Strategie

Van drukwerk naar online

We gooiden de koers om naar meer online interactie om de drempel te verlagen voor jongeren die nooit in een museum komen. Zo bereiken we ze waar ze dagelijks zijn: online. We zetten influencers en ambassadeurs in waarmee deze generatie zich kan identificeren en gingen samenwerkingsverbanden aan met partners met aanzien binnen de leeftijdsgroep.

In 2010 was de museumnacht website een van de eerste responsive websites van Nederland.

David Spreekmeester, developer bij Grrr
museumnacht n8 campagne website
Publieks participatie

Publiek betrekken

Om een jongere generatie aan te spreken hebben we ingestoken op participatie. Door jongeren actief bij te laten dragen, en door bijdragen van anderen te tonen wordt een gevoel van mede-eigenaarschap opgewekt.

Er waren ontwerpwedstrijden waar jonge creatieven een podium kregen op prominente plekken tijdens de campagne. En je kon je eigen selectie uit het programma maken en delen op sociale media.

museumnacht campagne branding
Ingangen bieden

Interactief drukwerk

Onze human-centered aanpak hebben we ook ingezet bij onze benadering van het drukwerk. We wilden dat het programmaboekje ingangen zou bieden. Uiteindelijk is het een interactieve gids geworden waar op speelse wijze inspirerende links gelegd werden, zodat je op verschillende manieren je route kon bepalen. Functioneel voor de ervaren museumbezoeker, drempelverlagend voor de nieuwkomers.

Het maken van een merk

De stichting achter de Museumnacht doet meer dan één mooie nacht per jaar. Gaandeweg zijn andere activiteiten een steeds belangrijkere rol gaan vervullen. Om jongeren het hele jaar door in contact te brengen met musea organiseert de stichting een aantal keer per jaar bijvoorbeeld kleinere evenementen. Ook brengen ze regelmatig nieuws en tips rond musea uit op hun blog.

Om kenbaar te maken dat ze het hele jaar rond een relevante bron zijn op cultureel gebied hebben we het merk n8 als breder begrip ingezet. Het is een kwaliteitsmerk voor jongeren geworden, met de Museumnacht als één van de uitingen.

  • 6

    Uitverkochte edities

  • 170.00

    Verkochte kaarten

  • 37

    Gemiddelde leeftijd 2006

  • 26

    Gemiddelde leeftijd 2011