Schransen of liefdadigheid? Tips voor B Corps rond de feestdagen

Toen ik in 2020 trots aan klanten, vrienden en familie vertelde dat GRRR B Corp werd, keken zij mij allemaal met grote vragende ogen aan. B wat? Niet zo gek ook als je je bedenkt dat B Corp toen net voeten aan de grond kreeg in Nederland. 

Ruim twee jaar later zien we dat bij steeds meer mensen het kwartje valt als we het over B Corp hebben. Ongetwijfeld hebben de certificeringen voor bedrijven als WeTransfer en Tony Chocolonely hier een bijdragen aan geleverd. Wat in mijn ogen alleen maar positief is, want hierdoor maken algemene vragen plaats voor diepere inzichten: wat doen B Corps nou concreet anders? En wat kunnen we van elkaar leren? 

In de artikelenreeks Behind the B vertel ik – aan de hand van de vijf impact areas van B Corp – welke acties we bij GRRR ondernemen. Met deze week: GRRRs impact op onze (directe) omgeving.

Van B naar C: Community

B Corps zijn te typeren als bedrijven die niet alleen aan zichzelf denken, maar ook impact maken voor of via de omgeving waarin zij opereren. Dat kan over diversiteit, gelijkheid en inclusie gaan, maar ook over liefdadigheidsacties of economische impact. Bij GRRR hebben we in 2018 besloten om uitsluitend voor Zinnige Zaken te werken, en geven we structureel pro bono uren aan zinnige ondernemingen.

Wanneer denk je bij uitstek aan je naasten?

Structuur werkt vaak het best als je dit aan een bestaande routine koppelt. Zo leerde mijn opa altijd tien nieuwe Zweedse woorden terwijl hij zijn tanden poetste. Na een jaar kon hij een behoorlijk woordje Zweeds, en stond hij hier altijd mee te pronken als we weer eens bij de IKEA een portie Zweedse balletjes bestelden. De arme man vergat dan even dat een groot deel van het winkelpersoneel alleen Nederlands sprak.

De feestdagen in december zijn natuurlijk bij uitstek het moment waarop mensen meer stilstaan bij hun omgeving. Niet voor niks vinden acties als het Glazen Huis dan ook rond die tijd plaats. Aan de andere kant zijn diezelfde feestdagen ook een periode met een ecologische voetafdruk van een formaat waar de Grote Onvriendelijke Reus nog een puntje aan kan zuigen. Naast liefdadigheid staan de feestdagen helaas ook voor schransen en doorgeslagen consumentisme. Het bezit van een B Corp certificaat schept dus ook, en juist bij uitstek, verplichtingen in deze periode. Even op vrijdagmiddag wat kerstpakketten en relatiegeschenken bestellen bij de eerste de beste website is er dus niet bij.

Het B Corp certificaat schept verplichtingen als het gaat over de feestdagen - even snel wat kerstpakketten en relatiegeschenken bestellen is er niet meer bij.

Trap niet in de Black Friday val

Of het nu de ingebakken tradities zijn of de korte en koude dagen; deze feestdagen ervaren we als een tijd van reflectie. We maken tijd voor elkaar en geven cadeaus aan onze zakenrelaties of personeel om onze waardering uit te spreken. De gangbare manier om dit te doen is middels een kerstpakket gevuld met een geijkte fles wijn, crackers en chocolade. 

Maar alsmaar consumeren voelde voor ons niet goed. En een overwerkte pakketbezorger met een zware krat laten zuilen ook niet. Dus zijn we gaan nadenken over een idee waarbij we wel onze waardering uitspreken, en onze zakenrelaties bedanken. Zonder nog meer te geven aan mensen die eigenlijk al genoeg spullen hebben. Dat werd een geschenk – mede namens onze zakenrelaties – aan mensen die wat extra aandacht kunnen gebruiken. Inmiddels is dit een traditie aan het worden en vinden we ieder jaar een goed doel bij ons in de buurt om mee samen te werken.

Kijk wat je in huis hebt waarmee je iemand echt kunt helpen

Bij GRRR hebben we ervoor gekozen om het geld dat we normaliter aan een kerstgeschenk uitgeven, nu dus te gebruiken voor een bijzondere actie.

In 2019 vroegen we onze overburen van de woonzorggroep Amsta Flesseman waarmee we heb blij konden maken. Onze suggestie was een chille massage stoel. Maar deze vrolijke bewoners wilden veel liever een bluetooth speaker met Spotify account en een feestje. Dus dat is wat ze kregen.

In 2022 zetten wij ons bereik in om het thema economische daklozen onder de aandacht te brengen bij een groter publiek. Waardoor meer mensen straks bekend zijn met deze doelgroep, en de ruim 3000 Amsterdammers straks hopelijk sneller onder de pannen zijn.

De buurman wil vast ook meedoen

Deze vrolijke traditie zetten we al drie jaar voort. Daarin vinden we gelukkig elk jaar weer partijen die met ons mee willen denken, of die onze actie willen ondersteunen. Zo gaf het schoenenmerk ETQ in 2020 50 paar schoenen voor dak- en thuislozen, toen wij een actie hadden voor inloophuis De Kloof. En gaf het gifvrije planten merk Sprinklr een fikse korting op 180 planten die we aan economische daklozen hebben gegeven, om hun tijdelijke woonruimtes op te fleuren.

Acties als deze kosten dan wel wat meer tijd, dan wanneer je met een simpele klik op de muis een relatiegeschenk bestelt. Maar ze leveren ook veel dankbaardere reacties op. Natuurlijk duurt het nog even voordat de feestdagen weer voor de deur staan, maar hopelijk inspireert het je om je eigen tradities te bevragen en deze om te buigen tot iets waar meer mensen wat aan hebben.