Er is een nieuwe generatie donateurs die urgentie verkiest boven loyaliteit. Hoe blijf je in die wereld als NGO relevant en aansprekend? We helpen Artsen zonder Grenzen om zich als ‘human brand’ te gedragen, en als mens te communiceren met zijn publiek.

 

Met de Nobelprijs voor de Vrede, bijna een half miljoen donateurs en ruim 7000 medewerkers is Artsen zonder Grenzen een van de belangrijkste hulporganisaties ter wereld. Aan ons de opdracht om een nieuwe huisstijl te ontwerpen. Het begon bij het restylen van het donateursmagazine, dat liep uit op een bredere rebranding.

Beeld als aanjager en herkenning

Artsen zonder Grenzen gaat over hun mensen en de acties van hun mensen. We kiezen daarom voor beelden waarbij de kijker wordt betrokken. De kijker blijft niet op een afstand, maar wordt onderdeel van de situatie die het beeld laat zien. Voor het ontwerp betekent het dat de inhoud belangrijker dan het logo is. Daarom laten we het logo zoveel mogelijk aanwezig zijn ín de fotografie, in plaats van het logo erop te plakken.

Grafische details

Om de aandacht te vergroten gebruiken we een dikke rode balk. Ook gebruiken we korte en krachtige zinnen voor een actief gevoel. We hebben een lettertype gezocht dat in kleine letters veel impact heeft. Zo kun je tegelijkertijd subtiel blijven maar ook urgentie uitstralen.

Bedrijven als mensen

Human brand

Onderzoek bewijst het, we beoordelen bedrijven alsof het mensen zijn. Als je door iemand gevraagd wordt om geld te doneren voor een goed doel komen twee vragen op: is deze persoon betrouwbaar, en klopt het wat hij zegt?

Dit zijn vragen die Artsen zonder Grenzen als bedrijf ook moet kunnen beantwoorden. Het zijn van een ‘human brand’ helpt daarbij, je probeert dan als organisatie zoveel mogelijk als mens te communiceren. De juiste inzet van tekst, fotografie en video zijn daarbij belangrijke middelen. Dat geldt ook voor het gebruik van het logo, kleurgebruik, typografie en layout toepassingen.

Verhalen vertellen met cijfers en iconen

Illustraties, iconen en infographics zijn ook een goede manier om het verhaal te vertellen. Ze helpen om de inhoud te ondersteunen en snel te scannen. Ook de vormen die in de illustraties, iconen en infographics gebruikt worden zijn sterk vormgegeven net als de rest van de identity. Daarnaast zijn meerdere tinten rood gebruikt om nuances te geven.

Voor donateurs

Een nieuw magazine

De grote angst bij het restylen van bladen is altijd dat abonnees opzeggen. Vaak is dat ook het geval. Het nieuwe magazine van Artsen zonder Grenzen werd echter juist positiever ontvangen dan het voorgaande ontwerp.

Credits

Artsen zonder Grenzen werkt van oudsher samen met uitstekende fotografen zonder wie de inzet van de organisatie nooit zo goed over zou komen bij haar donateurs als het nu doet. Op deze pagina gebruikte we o.m. beelden van: Mario Travaini, Christophe da Silva, Phil Moore, Nicole Sobecki, Olga Victorie, Ikram N’gadi en Amandine Colin.