Hoe een inclusiever ontwerp een nieuwe groep mensen aanspreekt

  • Brand Design
  • Digital Experiences
De slimste mens Maarten van Rossem en Philip Freriks

De bekende televisiequiz ‘De Slimste Mens’ is al vele jaren een favoriet bij het Nederlandse publiek. De bijbehorende app, die afgelopen seizoen 250.000 unieke gebruikers verwelkomde, stelt gebruikers in staat om de opdrachten van de televisie-uitzending ook thuis uit te voeren.

In 2014 werd ‘De Slimste Mens’ app gelanceerd. Naarmate de populariteit ervan groeide, werd het onderhoud en de optimalisatie steeds uitdagender, waardoor er enkele gebreken ontstonden. Dit leidde ertoe dat KRO-NCRV in 2020 GRRR inschakelde om de app een nieuw leven in te blazen. Sindsdien werken we aan het verbeteren en vernieuwen van ‘De Slimste Mens’ app.

De slimste mens Maarten van Rossem en Philip Freriks

Een facelift, zonder te vervreemden

Sinds 2020 hebben we gewerkt aan doelstellingen die aansluiten op het visuele als functionele ontwerp van ‘De Slimste Mens’ app. De doelstellingen omvatten de verbetering van app prestaties en app ervaring, kostenverlaging en het vergroten van het gebruikersbestand.

We hebben voortdurend oog gehad voor trouwe gebruikers die de app eerder al gebruikten. We begrijpen hoe frustrerend het kan zijn om geconfronteerd te worden met een volledig nieuw ontwerp waarin bepaalde knoppen zich opeens op andere plaatsen bevinden of je welverdiende high score opeens te verliezen. Daarom hebben we de kern van het spel in tact gehouden. Tegelijkertijd hebben we ook gewerkt aan het ontwerp waardoor de app nu een sterkere link heeft met het tv-programma door de overeenkomende kleuren, typografie en afbeeldingen.

Om de app op technisch vlak te verbeteren en beheerkosten te verlagen, hebben we de app ontwikkeld met een gedeelde codebase, zowel voor iOS als Android, en zijn we overgegaan naar een nieuwe technische infrastructuur waarbij we gebruik hebben gemaakt van moderne clouddiensten.

De slimste mens Maarten van Rossem en Philip Freriks

Statistieken

  • 79 Mnotificaties verzonden
  • +/- 2 uurspeeltijd per persoon per maand
  • 4,4beoordeling
De slimste mens Maarten van Rossem en Philip Freriks
Het verbeteren van de app begon met een analyse, vervolgens hebben we de structuur van de app opnieuw opgebouwd en het functionele ontwerp verbeterd. Ten slotte hebben we maatregelen genomen om de performance van de app drastisch te verbeteren.
Jelmer Boomsma , GRRR’s Strategy consultant
De slimste mens Maarten van Rossem en Philip Freriks

Wie wordt er thuis bekroond tot ‘De slimste'?

In april 2023 hebben we het nieuwste spelelement ‘De Slimste Thuis’ gelanceerd, waarmee spelers nu gebruik kunnen maken van spraakbesturing om het spel te spelen. Deze nieuwe spelvorm biedt een interactieve spelervaring waarbij het spel live als een bordspel gespeeld kan worden. Start het spel, leg je telefoon op tafel en speel met maximaal 6 spelers ‘handenvrij’ met alleen je oren en je stem.

We hebben het spelelement grondig getests voor maximale toegankelijkheid en behaalde indrukwekkende resultaten vanaf de lancering, in april 2023 tot het einde van het zomerseizoen in augustus 2023, met meer dan 321.500 gestarte spellen en 1,36 miljoen gespeelde rondes!

De slimste mens Maarten van Rossem en Philip Freriks

Wat weet u van… Inclusiviteit?

Wie wil er nu niet genieten van een beter contrast, een heldere en gebruiksvriendelijke interface, en gemakkelijk te begrijpen content? Inclusiviteit in digitale diensten is wettelijk verplicht gesteld voor (semi-)overheidsinstellingen maar voor de 300.000 Nederlanders met een visuele beperking is dit van cruciaal belang. Daarom introduceren wij ‘De Slimste Thuis’, zodat ook deze groep mensen de kans krijgt om deel te nemen aan het spel.

Voor de lancering van het nieuwe spelelement is het onderdeel een uitgebreide testprocedure ondergaan. We ontwikkelden een Proof-of-Concept (POC) om de technische haalbaarheid te testen. Op basis van de resultaten uit de POC is het uiteindelijke spel ontworpen en ontwikkeld. Als onderdeel van het testproces van de app hebben we een WCAG-audit laten uitvoeren door Stichting Appt om de mate van inclusiviteit te beoordelen. Hierdoor konden we eventuele verbeteringen doorvoeren en de inclusiviteit van het spel verzekeren.

De slimste mens Maarten van Rossem en Philip Freriks app telefoon mockup
Eerder ontwikkelden we een spraakgestuurde quiz van De Slimste Mens voor smart speakers. Dat was een succes, maar met deze doorontwikkeling kan iedereen met een smartphone het spel stemgestuurd spelen, en dat is natuurlijk geweldig. Het is heel gezellig om met elkaar te spelen en direct interactie te hebben in plaats van ieder op zijn eigen scherm.
Manager Digitaal & Marketing bij KRO-NCRV, Femke Hesemans
De slimste mens Maarten van Rossem en Philip Freriks app

Van twee naar 4,4 sterren

Toen we in 2020 de ontwerp en ontwikkeling verantwoordelijkheid voor de ‘De Slimste Mens’ app op ons namen, had de app slechts een beoordeling van 2 sterren in zowel de App Store als de Google Play Store. Fast forward naar september 2023, waar de beoordeling van de app is gestegen naar 4,4 sterren in de App Store.

Daarbij zijn inmiddels al meer dan 73 miljoen notificaties naar spelers verstuurd. Begin dit jaar werden zelfs 1,9 miljoen notificaties in één dag naar spelers verzonden. In dezelfde periode bleken gebruikers gemiddeld 26 keer per maand de app te gebruiken, waarmee wij onze doelen behaalden.