Gemeente Haarlem

Een duurzame en servicegerichte identiteit

  • Brand Design

Haarlem is de zevende grootste stad van Nederland en is onderdeel van de Metropoolregio Amsterdam. Haarlem is de laatste jaren ontzettend in populariteit gestegen. Niet gek gezien de huidige woningmarkt en de slechts 14 minuten afstand per trein naar Amsterdam.

De uitdaging: het creëren van uniformiteit

Voorheen gebruikten gemeentelijke services verschillende visuele identiteiten, wat verwarring veroorzaakte bij de inwoners. Het was lastig om te achterhalen welke informatie vanuit de gemeente gecommuniceerd werd. Om het merk Haarlem duidelijker te onderscheiden, ontwierpen we één identiteit voor alle services en campagnes. Multi-inzetbaar maar toch direct te herkennen.

Werkwijze

GRRR was betrokken bij het strategische communicatietraject van de gemeente Haarlem, waarbij de focus lag op de lange termijn. Onze ervaring als digitale branding partner voor de gemeente Amsterdam hielp ons te begrijpen wat nodig was. Kijk altijd naar je werk door de ogen van de eindgebruiker, de inwoners van Haarlem, maar houd tegelijkertijd rekening met de designelementen behorend bij een servicegerichte publieke instantie.

Het resultaat

Een identiteit die schaalbaar is, breed inzetbaar en klaar voor de toekomst. En de voordelen op korte termijn: kostenefficiënt in gebruik en zeer makkelijk toe te passen door gemeente medewerkers.

Duidelijke identiteit, soepele services

Gemeente Haarlem kent een veelheid aan gemeentelijke diensten om zijn inwoners te dienen. We creëerden één identiteit voor alle gemeentelijke diensten. Simpel en duidelijk. En boven alles, makkelijk te herkennen voor de Haarlemmers! Het is onze ambitie om van Haarlem de meest service gerichte gemeente te maken. Graag zouden we de nieuwe merkidentiteit implementeren in alle mogelijke digitale services die vandaag beschikbaar zijn.

Responsive layout system

We ontwierpen een zogenoemde responsive layout die werknemers in staat stelt om de merkelementen op verschillende manieren in te zetten maar die tegelijkertijd de nieuwe Haarlem look altijd waarborgt. Het is onze ambitie om Haarlem te positioneren als de meest servicegerichte gemeente. We zouden deze nieuwe stijl graag implementeren in de verscheidende digitale services die publieke instanties te bieden hebben aan hun inwoners.

Uniform en specifiek

Het logo en de andere designuitingen van de gemeente vind je overal terug in de stad: op gebouwen, brieven, posters, voertuigen. Het oude design was al meer dan 10 jaar in gebruik waardoor het moeilijk was om het digitaal toe te passen. Daarnaast gebruikten de verschillende gemeentelijke diensten hun eigen logo en designuitingen, wat het herkennen van de communicatie van de gemeente belemmerde.

Een persoonlijk merk

Bij de vorige identiteit van Haarlem stonden illustraties centraal. Om een meer persoonlijk gevoel te creëren, legden we de nadruk op foto’s in plaats van illustraties en leverden we een handleiding voor het gebruik van die foto’s. Op die manier ontstaat er een persoonlijk merk waar inwoners zich mee kunnen verbinden. Door het kiezen van warme en lichte kleuren creëerden we een open en vriendelijke identiteit.

Logo update

We begonnen met het ontwerp van één uniform logo, flexibel genoeg om ingezet te worden voor de verschillende gemeentelijke diensten en communicatie-uitingen. Door de klassiek ogende pendulum te schrappen en de titel ‘Gemeente Haarlem’ in een nieuw font toe te voegen in het logo, gaven we Haarlem een meer hedendaagse uitstraling. Die tegelijkertijd herkenbaarder is en digitaal makkelijker toe te passen. De basiselementen van het vorige logo bleven hetzelfde om onnodige kosten te voorkomen. Zo kan het logo dat ook in veel Haarlemse gebouwen gegraveerd is gewoon behouden blijven.

Haarlem gasvrij

Nederland wil in 2050 volledig duurzaam zijn en dat betekent dus ook: geen aardgas meer. Om dat te bereiken moeten in totaal zo’n zeven miljoen bestaande woningen van het gas gehaald worden. Haarlem is een gemeente die voorop loopt in de transitie naar gasvrij wonen. De gemeentelijke campagne om de inwoners te informeren over deze transitie is één van de eerste zichtbare uitingen van de nieuwe identiteit van Haarlem.