Hoe zat het ook alweer met…

Nieuwsmedia focussen vooral op de waan van de dag, maar vaak weet je als lezer niet meer hoe een conflict of situatie begon. Immrs biedt hier een antwoord op door oude nieuwsberichten te versmelten tot een verhaal in een dossier. Hiermee biedt Immrs een antwoord op je vragen en een nieuw leven voor oud nieuws.

Oud nieuws weer relevant maken

Korte nieuwsartikelen van verschillende bronnen worden gebundeld in een dossier. Zo ontstaat een timeline van een conflict, onderwerp of sociale kwestie. Op die manier krijgen artikelen van maanden of jaren geleden weer relevantie en zie je hoe langlopende kwesties zich ontwikkelen.

immrs schermen startup journalistiek

Uitgesproken typografie, ingetogen UX

De basis van de Immrs dossiers is tekst, hierdoor hebben we veel aandacht besteed aan typografie. Doel is het creëren van een “immersive” ervaring; een omgeving zonder afleiding waar je helemaal ingezogen wordt. Om dit voor elkaar te krijgen deden we uitgebreid onderzoek in samenwerking met letterontwerper Bas Jacobs van Underware.

Uitgesproken typografie kan een herkenbaar brandingelement zijn. Daarom kozen we voor de koppen van artikelen voor het lettertype Noe Display. Voor lange teksten is een schreefletter met laag contrast en weinig details het best leesbaar. Hiervoor kozen we de Lyon Text.

Standaard wordt tekst niet afgebroken op internet. Door gebruik te maken van het Hypher.js JavaScript, is dit wel mogelijk.

immrs_onderzoek typografie boek

Research als onderdeel van het proces

Omdat typografie zo’n grote rol speelde in dit project, wilden we meer onderzoek doen naar wat goede beeldschermtypografie was. Hierover is nog weinig bekend en gepubliceerd, dus dat deden we zelf dan maar. In samenwerking met letterontwerper Bas Jacobs van Underware deden we onderzoek en gaven we een publicatie uit: ‘Webtypografie klinkt goed, maar ziet er niet uit’.

Deze publicatie werd gepresenteerd tijdens het Beeldmakers event over webtypografie dat we samen met De Brakke Grond organiseerden. Het boekje is te koop op bol.com.

Het onderzoek werd mogelijk gemaakt door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

De front-end van Immrs is ontwikkeld in scrum. Zo konden alle disciplines zowel voor, tijdens als na de bèta-testperiode de design- en development iteraties uitvoerig testen, zowel kwalitatief als kwantitatief, met usertests van mockups, demo’s en de live-versie, met enquetês en focusgroepen en door middel van Google Analytics en logfiles.

Laurens Vreekamp & Erik van Gameren

Ambitie

Momenteel bevindt Immrs zich in de testfase, maar een brede groep gebruikers was razend enthousiast over de bèta-versie. De ambitie is om Immrs uit te bouwen tot een zelflerend platform dat rekening houdt met de voorkeuren van de gebruiker. Door actuele nieuwscontent met de inspanningen van slimme algoritmes en menselijke metaredacteuren in een pannetje te gooien, kan Immrs gebruikers een persoonlijk en daardoor revolutionair nieuwsplatform voorschotelen.

120 dagen testen

  • 934

    unieke gebruikers

  • 03:21

    minuten gemiddelde bezoeksduur

  • 230

    gepubliceerde dossiers

  • 3.620.523

    artikelen in de NEWZ-database