In 2015 hielpen we Museum Voorlinden in de fase naar de opening. We ontwikkelden een visuele identiteit en logo voor dit unieke museum waarin kunst en landschap samenkomen. Onze huisstijl is daarna door andere ontwerpers met veel succes verder uitgewerkt.

Het idee achter het ontwerp

Het begin van een collectie

Museum Voorlinden toont werken uit de Caldic Collection, de privé kunstcollectie van Joop van Caldenborgh. Het eerste werk uit deze collectie was een minimalistisch werk van kunstenaar Jan Schoonhoven. Een totaal wit werk met een reliëf dat vorm krijgt door het licht wat erop valt. De schaduwen maken het werk. Omdat dit werk de oorsprong van het museum was, begon het voor ons ook bij dit werk. De schaduwwerking is de basis van de “V”, het beeldmerk van het museum. Dit idee van licht sloot ook perfect aan bij de beleving in het museum, waar extreem veel aandacht besteed is aan de lichtval en waar binnen en buiten zoveel mogelijk bij elkaar betrokken worden.

Een spel met diepte

In het onderzoeksproces zijn verschillende ontwerpen gemaakt voor fictieve tentoonstellingen. Hierin reageren we op de ruimtelijkheid in het beeld. Ruimtelijkheid die je ook ervaart tijdens een bezoek aan het museum en landgoed.

Gebruikte beelden: © Museum Voorlinden / Caldic Collection