Mysteryland is een dance festival met een breed aanbod van muziekstijlen. Begonnen in 1993 en is daarmee het langst lopende dance festival ter wereld. Creativiteit en ontdekking zijn de kernwaarden van het festival. De laatste jaren is er grote aandacht voor duurzaamheid, waarvoor ze meerdere prestigieuze prijzen gewonnen hebben. Internationale edities van Mysteryland vonden plaats aan de voet van het Andesgebergte in Chili en op het legendarische Woodstock ’69 terrein in Bethel Woods New York, USA. Mysteryland is een concept van ID&T.

Al sinds 2009 ontwikkelen we met Mysteryland digitale innovaties. Voor 2016 waren dat de websites voor de verschillende landen en de festival app. Een mainstream festival? Zeker. Maar ook by far het grootste en meest succesvolle dance event van Nederland. Van zo’n 60.000 bezoekers in 2009 tot meer dan 100.000 bezoekers in 2016, en dat is alleen nog maar in Nederland. Dat, terwijl de concurrentie enorm is. Waarom lukt het Mysterland om aan de top te blijven?

Wij zien twee belangrijke redenen (die wij als online partner ook ter harte nemen): constante innovatie waarbij de gebruiker centraal staat en meer zijn dan een festival. Met deze  factoren houden we rekening in website en app.

Blijven innoveren en luisteren naar je publiek

Constante innovatie
Mysteryland loopt voorop qua innovatie. In 2016 waren ze het eerste festival ter wereld waarbij alle stages live te volgen waren in virtual reality. Ook doen ze veel aan verduurzaming van het festival. Wij zetten online de nieuwste techniek in om voor bezoekers een optimale ervaring te creëren: een app-stijl website, mobiele sensoren en een enorme diversiteit aan redactionele  elementen waarmee het Mysteryland-team zelf wereldwijd websites kan indelen en samenstellen.

Gebruiker centraal
Mysteryland is en blijft een feestje, de website en app zijn dat ook. Omdat een merendeel van de bezoekers op mobiel zit, hebben we gekozen voor een mobile first approach. Dit zorgt ervoor dat de ervaring op mobiel net zo goed is als op een desktop. De kleurrijke en speelse blokkenstructuur leent zich daar perfect voor en zorgt dat je de sfeer van het festival al te pakken hebt bij je eerste bezoek aan de website.

 

Innovatie praktisch toegepast

Mysteryland biedt een enorm aanbod aan muziek en randprogrammering. Van Martin Garrix en Afrojack als echte mainstage acts tot de beukende hardstyle van Wildstylez bij het Q-Dance podium. Van de nederhop van De Jeugd van Tegenwoordig tot techno van Dave Clarke en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Namen die we echt nog even moeten noemen zijn Robin Schulz, Seth Troxler, Galantis en natuurlijk Diplo. De Amerikaanse dj en producer die in 2016 nog twee Grammy’s in ontvangst mocht nemen.

Hoe kun je dit enorme aantal van 350 dj’s weergeven op een manier die het merk waardig is én voor gebruikers makkelijk werkt?

We bedachten een oplossing die gebruikers van zowel website als app even goed bedient.

Audio previews
Elke artiest blok hebben we voorzien van een audio preview. Zo kun je er snel achterkomen bij welke stage je op welk moment wil staan.

Sidebar
Wil je toch meer weten over een artiest? Door middel van een innovatief sidebar systeem kun je snel wisselen tussen artiesten. Binnen de sidebar vinden bezoekers een korte bio, youtube filmpjes en sociale links.

Lijst weergave
Naast de grid weergave (blokken) kun je er ook voor kiezen om de lineup als lijst te zien. Het beeld is dan compacter, maar wel minder sfeervol.

Favorieten
Voeg ariesten toe aan jou favorieten. Hierdoor kun je als bezoeker een persoonlijke timetable samenstellen, dan weet je altijd wanneer je bij een bepaalde stage moet zijn!

Bewegingssensor
Naast alle supernuttige eigenschappen maakten we sommige dingen ook gewoon omdat het kan. Zoals een bewegingssensor die werkt via de giroscoopfunctie van je telefoon.

Confetti bom
Wat is een feest zonder confetti? De hele site kent een tropisch thema. Een tropische-ananas-confetti-bom is dan natuurlijk onmisbaar!


(klik op de ananas)

 

Mobiele festival gids

Naast de website ontwierpen we ook de smartphone app. De app dient als een digitale festival guide met een plattegrond, notificaties en alle overige informatie die je als bezoeker nodig hebt. Gebruikers konden 15 minuten van te voren een notificatie krijgen zodat ze geen enkele van hun favoriete acts zouden missen.

Mysteryland voelt zich, als langstlopende dancefestival ter wereld, verplicht op elk gebied vernieuwend te zijn (..) niet alleen op muzikaal gebied maar ook op het gebied van beeldende kunst. Omdat Mysteryland gelooft dat kunstenaars, in welke discipline dan ook, voorlopers zijn (..) Kunst bepaalt en toont de toekomst, ook op Mysteryland.

Mirjam Deen, art director Mysteryland

Meer dan een festival: kunst, cultuur & een betere wereld

Childhood Memories was het thema voor de kunst op Mysteryland. Het dancefestival pakte dit jaar grootser uit dan ooit. Kunstenaars uit binnen- en buitenland creëerden op speciaal voor Mysteryland vervaardigde werken of namen installaties mee die eerder te zien waren op internationale festivals als Coachella en Burning Man.

De Amerikaanse kunstenares Kate Raudenbush werd bekend door haar werk voor Burning Man. Ze is al sinds 2014 betrokken bij Mysteryland, in dat jaar maakte ze The Wishing Tree, een installatie die met het festival meereisde naar de Mysteryland-edities in Chili en New York. Dit jaar was ze verantwoordelijk voor het ontwerp van de mainstage.

Bezoekers genoten verder nog van een  zestien meter hoge Waterlelie en een mega grote knuffelbeer. De Waterlelie krijgt een permanente plek op het festivalterrein. Het werk is door Mysteryland cadeau gedaan aan de gemeente Haarlemmermeer en omwonenden.

Ook hier geldt weer; teveel om op te noemen. Maar we noemen nog even de ballonslinger van Robert Bose, de Fontein van de eeuwige jeugd van Onno Poiesz en enorme barbapapa die voelt als baarmoeder van architect en kunstenaar Rob van Dam.

Innovaties voor een betere wereld

Een betere wereld?! Klinkt dat niet wat zweverig? Mysteryland vindt van niet. En die houding kunnen wij als bureau dat zelf maatschappelijk onderneemt en veel projecten oppakt met een maatschappelijke impact absoluut waarderen.

Mysteryland wordt op allerlei manieren ingezet om innovaties te testen. Van een frituurpan op zonne-energie tot het testen van verlichting voor vluchtelingenkampen; organisaties als het Rode Kruis en Greenpeace maken dankbaar gebruik van het festival als proeftuin voor het testen van duurzame innovaties.

Het festival wordt georganiseerd vanuit een sterke filosofie. Ze noemen het zelf hun festival soul; duurzaamheid staat centraal zodat tot in de verre toekomst iedereen die het wil kan genieten van dit mooie festival. Hun sterke banden me maatschappelijke organisaties, innovaties en kunst zijn allemaal te herleiden tot die basisgedachte.

MVO en maatschappelijke betrokkenheid op Mysteryland

Credits

Voor het ontwerp werkten we op basis van de Art Direction van het Mysteryland team onder leiding van Frank Burghout.