Rijkswidget

Fans verbonden houden aan het Rijksmuseum

  • Digital Experiences
  • Innovation by Design
Nog nooit zo'n grote impact gemaakt met zo'n klein budget. Met een eenvoudig project haalden we wereldwijd de kranten.
Jan Willem Sieburgh, Oud-directeur Rijksmuseu

Ver voor de tijd van smartphone apps creëerden wij in 2005 de Rijkswidget voor het Rijksmuseum. De Rijkswidget brengt elke dag een ander meesterwerk uit de collectie van het Rijksmuseum op je scherm. In totaal 800 topstukken uit de hele collectie van het Rijksmuseum. Naast schilderijen ook zilver, glas, meubelen, keramiek, porselein, kostuums en objecten uit de Nederlandse geschiedenis.

Voor de niet-kenners: widgets waren voorlopers van smartphone apps waarmee je een rekenmachine, het weer of je aandelen kon volgen op je computer. De Rijkswidget doet maar één ding: het laat elke dag een ander werk uit de collectie zien. En op de achterkant van elk werk krijgt de kijker meer informatie over het werk zelf en de maker. Er kwamen uiteindelijk varianten voor MacOs, Windows, iOS en Android.

Dagelijks contact met je museum

Je gaat niet iedere dag naar een museumwebsite, maar je checkt wel elke dag het weer. Op het moment dat je het weerbericht zoekt, wordt ook kunst in je schoot geworpen. Door het dagelijkste contact met kunst is je verbondenheid met het museum, en je kennis over de collectie groter.

Super leuk dit! Een soort scheurkalender, maar dan handig! Nice! Nu kan ik overal kunst kijken.
Gebruikers reviews

Klein experiment, grote impact

De Rijkswidget had een tijdelijk en experimenteel karakter. Het gebruik van widgets liep terug met de opkomst van smartphones, en daarmee ook het gebruik van de Rijkswidget. Internationaal werd het project goed opgepakt als een voorbeeld van de experimentele mindset van het Rijksmuseum, en werd het vernoemd in grote internationale kranten. De Rijkswidget werd bekroond met een ADCN Zilveren Lamp.

Credits en samenwerking

Concept: Jan Willem Sieburgh
Design, UX, techniek: GRRR
PR / marketing: Skip Intro