De uitdaging

Zet Rokin weer op de kaart bij Amsterdammers

Het Rokin is de bekendste winkelstraat waar je nooit naartoe gaat. Meer dan 10 jaar worden de straat en gebouwen grondig onder handen genomen. Met het openen van de Noord-Zuid lijn breekt een nieuwe fase aan van “de Nederlandse Champs-Élysées” . De samenwerkende ondernemers vroegen Grrr om daar een strategie en herkenbare stijl voor te ontwikkelen.

Het gebied kent een aantal problemen: het is al jaren een bouwput (super gezellig!) en locals zien het gebied als een toeristenreservaat. Door de uitdijende stad wonen Amsterdammers steeds verder van het Centrum, terwijl het retail en horeca aanbod in de buurten steeds beter is.

 

Onze strategie: positioneer het Rokin als het centrale punt waar locals elkaar kunnen ontmoeten, juist als ze verder van elkaar wonen. En doe dat op een manier die Amsterdammers herkennen: met branie, lef en internationale ambitie. Daarom de payoff: “bigger than Amsterdam” met als campagne slogan “more street than your street”.

Samen met Silo zetten we het Rokin neer als de plek waar experiment mogelijk is, waar ruimte en ambitie is om uit te pakken en waar retail concepten hun flagship stores plaatsen.

Een website voor een straat?

Online focus op natuurlijk gedrag

We werken user centered, maar wat wil een user van een website van een straat. Zeker geen kaart met ondernemers (want: Google Maps) of een droge lijst van winkels, want je zoekt geen winkel, je zoekt schoenen.

Dus maakten we een website die inhaakt op natuurlijk zoekgedrag: “ik wil lunchen in het Centrum” of “waar kan ik overnachten in het Centrum”. Deze pagina’s zijn ideal voor SEO en SEA en zijn perfecte landingspagina’s voor (social) campagnes.

Tech: onder de motorkap

In de backend maken we een koppeling met Chainels, een beheer- en communitytool waarmee ondernemers en stakeholders kennis delen. Om het voor ondernemers makkelijk te maken syncen we openingstijden, afbeeldingen en beschrijvingen via dit systeem. De agenda kan door het marketingteam beheerd worden in Facebook, waarna wij dit syncen via de Facebook API.

Campagne en identity zijn één

De visuele identiteit is opgezet met een campagne-insteek. Daarin kan gewerkt worden op basis van brand awareness of de promotie van specifieke evenementen of onderdelen.

Credits

Voor de visuele stijl werkten we met Silo (Merijn van Velsen), de communicatiestrategie in samenspraak met retail expert Soraya Oldendaal en de payoff en campagneteksten zijn van Jan Wicher Emmens. Nou ja.. ze zijn nu van Rokin, maar hij heeft ze geschreven.