Solar Monkey

solarmonkey.nl

Solar softwarebedrijf verovert de Europese markt met nieuwe positionering en branding

  • Brand Design
  • Digital Experiences

Ambitie en kansen voor Solar Monkey in de energietransitie

Nederland heeft de meeste zonnepanelen per hoofd van de bevolking van Europa. En dat is hard nodig in de energietransitie. Zonnepanelen worden steeds goedkoper en een lange wachttijd bij de installateur is op dit moment de bottleneck voor groei en versnellen. Solar Monkey is Nederlands marktleider in de software die het leggen van zonnepanelen sneller en efficiënter maakt voor installateurs. Dankzij Solar Monkey staan vakmensen op het dak, en worden er geen uren verspild met het maken van offertes of het uittekenen van legplannen.

Solar Monkey begon in 2015 als start-up en heeft de ambitie om uit te groeien tot marktleider in Europa. Door alle kennis en ervaring in Nederland, is er een stevige basis om Solar Monkey ook over de grens te presenteren als een premium merk. En dus helpt GRRR Solar Monkey zich te profileren met een nieuwe positionering, branding, design systeem en website die onderstreept waar het merk in uitblinkt: toegankelijkheid en gebruiksgemak.

Solar Monkey website still

Inspelen op verschillende markten met een flexibele contentmatrix

Maar dat betekent nog niet dat Solar Monkey de in Nederland geleerde lessen precies zo in andere landen kan herhalen. In Nederland groeide zonne-energie in 2022 met 46% en dat is heel wat harder dan in de meeste andere Europese landen. De Nederlandse markt is volwassen, en bovendien zijn Nederlands gewend aan digitale producten. Maar niet in alle landen is de tech acceptatie even hoog. Het afstemmen op de verschillende markten vraagt om flexibiliteit in de strategie, waarin we per markt met een passend verhaal komen. Naadloos aansluitend op de klantbeleving en ingebed in een doortastende salesstrategie.

Solar Monkey Ipad Mockup wesbite
Solar Monkey illustratie voor in de case
Solar monkey mockup tas aap

Als premium SaaS merk de markt leiden in Europa

Bij het positioneren van een toegankelijk software merk, verwacht je misschien een witte website met een veilig lettertype en een lachende klantenservice medewerker. Maar daar hebben we niet voor gekozen. We willen Solar Monkey stevig positioneren als een gevestigd en premium B2B merk, met een merkstrategie die nieuwe Europese markten openbreekt. We hebben daarom gekozen voor een uitgesproken stijl waarmee ze zich kunnen onderscheiden van concurrenten in het SaaS-veld (software as a service), zonder de kenmerkende toegankelijkheid te verliezen.

Een abstract proces vertalen in een iconische en vriendelijke stijl

We ontwikkelden een iconische ambitieuze visuele stijl. Je kan het natuurlijk hebben over je features en gemak, maar dat doet iedereen al. Solar Monkey belooft ‘groei’ en ‘samen vooruit gaan’ aan hun B2B-doelgroep, en die beweging zie je terug in de visuele stijl. Met een abstracte variant van het zonnepaneel als basis. De stijl is flexibel en duurzaam: je kunt er oneindig veel nieuwe vormen mee maken en dus nieuwe uitingen blijven produceren.

De toegankelijke uitstraling versterken we door een asymmetrisch lettertype, illustraties en eerlijke fotografie. Geen foto’s van mannen in smetteloze kleding met een stralende glimlach en de armen over elkaar, maar van echte vakmensen die handelingen verrichten.

GRRR knew how to translate what Solar Monkey stands for - easy to use, efficient, and lightning fast - into the new brand identity. It was a pleasure working together on this, and the results speak for themselves. We look forward to our continued collaboration!
Dennis Thom, Head Marketeer bij Solar Monkey
Solar Monkey advertising board