Geïnspireerd door de fantastische verhalen van Jorge Luis Borges, plaatst Michel Van der Aa je in een ruimte waar alle plaatsen van de wereld gelijktijdig aanwezig zijn.
Een geheel nieuw genre

Wereldwijd jongeren betrekken bij klassieke muziek

Hoe betrek je jongeren bij hedendaagse klassieke muziek? Op het Holland Festival lanceerde componist Michel van der Aa een heel nieuw genre: de digitale, interactieve liedcyclus. Van der Aa creëerde het werk in samenwerking met het Holland Festival, Sydney Festival, Google Cultural Institute, BBC, The Space en andere partners.  Het werk is exclusief als digitale installatie gemaakt, dus als website en app. Wij deden de branding en de visuele interface.

A revolutionary app […] In many ways a wonder of cultural-technological significance.

Hans Beerekamp, NRC Handelsblad
Het verhaal

The Book of Sand

Met The Book of Sand, gebaseerd op het gelijknamige boek van Jorge Luis Borges, word je geplaatst in een ruimte waar alle plaatsen van de wereld gelijktijdig aanwezig zijn. Door drie parallel lopende filmlagen worden alternatieve gezichtspunten, nieuwe elementen en personages onthuld. Hierdoor bewandel je telkens een iets ander pad door het verhaal. Verrassende interactiviteit waar je naar terug zult keren, en iedere keer je eigen versie kunt creëren.

Branding

Oneindige geometrie

Het logo is een oneindige geometrische constellatie geworden, voortgekomen uit de verhalen van Jorge Luis Borges. Het is in lijn met de stijl van de interface: dunne of gestippelde lijnen, geometrische vormen en oneindigheid. Sommige letters bouwen zichzelf op, anderen elementen draaien of schuiven heen en weer. Een bizar ding, waar je naar blijft kijken, en telkens iets nieuws ontdekt. Precies zoals The Book of Sand.

‘The Book of Sand’ van Michel van der Aa is een klein muzikaal en visueel doolhof, waarin het goed toeven is. Ook omdat het geen moment prijs geeft hoeveel programmeerwerk er in is gestoken. Chapeau!”

Fransien van der Putt, Cultuurpers
Interface

Interactieve laagstructuur

Het verhaal wordt verteld in drie verschillende lagen van film en muziek. De kijker kan interacteren met het vertellen van het verhaal door te schakelen tussen de lagen en het vinden van zijn of haar eigen route door de liederencyclus.

Het belangrijkste vocale gedeelte (gezongen door Kate Miller-Heidke) is hetzelfde in elke laag, maar de begeleiding is compleet anders. Muzikaal is de eerste laag intiem, abstract en elektronisch. De tweede laag is meer pop; met beats, elektronica en koor. De derde laag is a capella, met alleen een twaalfstemmig koor. Elk van de drie lagen introduceert nieuwe standpunten en perspectieven.

​Interactieve kunst, dat is al enige decennia een soort van heilige graal [...]

NRC Handelsblad, maandag 22 juni 2015
Media

Wereldwijd enthousiasme over innovatieve kunstvorm

Michel van der Aa is met zijn The Book of Sand de hele wereld over gegaan. Vrijwel overal werd zijn meesterwerk door de media zeer positief ontvangen. Van Nederlandse kwaliteitsmedia als NRC Handelsblad, de Volkskrant en de NOS tot de internationale pers als The Australian en The Guardian, allen prezen ze originaliteit en kwaliteit van dit project. 

Book of sand in de media

[...] Van der Aa is het gelukt om te laten zien dat het wel iets kan opleveren, een artistieke metafoor van ons huidige virtuele bestaan, dat uitnodigt tot zappen en surfen, zonder noodzakelijkerwijs aan de oppervlakte te blijven. Het lijkt wel de kwadratuur van de cirkel.

NRC Handelsblad, maandag 22 juni 2015