Startup - Scale up

Yoni is een merk van duurzame tampons, maandverband en inlegkruisjes. Na de start heeft Yoni in Nederland stevige voet aan de grond, nu lonkt verdere uitbreiding in het buitenland. Grrr begeleidt Yoni met deze internationale uitbreiding online, eerder maakte Yoni offline al de stap van nichemerk naar mainstream retail.

Grrr zorgt ervoor dat het merk Yoni digitaal tot leven komt,  een internationale uitstraling heeft en dat de interacties van bezoekers met Yoni.care van hoge kwaliteit zijn. En met effect: we zien bijvoorbeeld een sterke stijging van het aantal unieke bezoekers, de tijd die zij besteden op de website en het aantal bestellingen.

  • 40%

    Daling van aantal bezoekers dat het aankoopproces verlaat

  • 63%

    stijging in unieke bezoekers bij lancering

  • 77%

    stijging van de gemiddelde tijd per bezoeker op de website

  • 99%

    stijging van het aantal verkopen bij lancering

Van commodity naar duurzaam lifestyle product

Bewust alternatief voor mainstream A-merken

De missie van Yoni is even ambitieus als relevant:

  • Vrouwen bewust maken van de producten die ze tijdens hun menstruatie gebruiken, en zelf volledige transparantie bieden
  • Het gebruik van plastic verminderen en bijdragen aan duurzame landbouw zonder pesticiden door het gebruik van biologisch katoen
  • Het taboe rondom menstruatie doorbreken

In 2011 stond mede-oprichtster Mariah Mansvelt Beck voor het eerst stil bij de ingrediënten van vrouwelijke hygiëneproducten. Ze was erg verbaasd te ontdekken dat het vermelden van bestanddelen op de verpakking in Europa niet verplicht is. Hier ligt dus een grote kans, want zoals Yoni stelde in oktober 2014 met hun succesvolle crowdfunding campagne Chemicals are not for pussies, en daar zullen steeds meer vrouwen zich van bewust worden.

Yoni begon in 2015 met sales en maakte de belangrijke strategische stap: van een duurzaam merk dat succesvol is in een nichemarkt naar een mainstream FMCG-merk dat een plek verovert in de wereld van de grote merken. Yoni staat nu op de schappen van Etos en Albert Heijn hier in Nederland. Dit is voor het eerst dat een biologisch katoenen merk op de reguliere schap staat in Nederland en zelfs in heel Europa. Grrr helpt Yoni nu met de volgende grote stap. Met deze website stelt Grrr Yoni in staat om internationale online verkoop mogelijk te maken.

A Space for Art

Maandverband & tampons als fashion & lifestyle

Yoni is gestart vanuit een activistische motivatie maar dat straalt het merk niet uit. Daar is heel bewust voor gekozen: het merk moest opvallen zonder te schreeuwen en tegelijkertijd een hoogwaardige uitstraling hebben binnen een retailgebied dat gedomineerd wordt door grote merken. Yoni in twee woorden: opvallend én hoogwaardig.

Opvallend

We zetten Yoni neer als een sexy en stijlvol merk; eerder fashion en lifestyle dan klinisch en neutraal. In het ontwerp komen veel vormen terug die met de vrouw geassocieerd worden zoals de letter Y van Yoni (vagina in Sanskriet). Met deze aanpak zet Yoni zich af tegen de overbekende reclames met laboratoriumjassen en blauwe vloeistof. De videos van ontwerpersduo Inne & Sanne gebruiken we om een wow-effect uit te lokken bij bezoekers. Deze beelden vormen samen met de rest van de branding een prikkelende visuele taal die roept om aandacht.

Hoogwaardig & Transparant

Het is voor Yoni van belang om als standaard keuze gezien te worden. En heeft daarvoor een sterke troef in handen: transparantie. Wat op de verpakking staat zit ook echt in het product. Niets meer en niets minder. Deze transparantie laten we in alle uitingen terugkomen. Zowel de website als webshop zijn gebouwd vanuit storytelling principes. Zo brengen we over dat Yoni echt is gestart vanuit de drang om producten aan te bieden die beter zijn voor je lichaam en voor de natuur. Dat zien we terug in de statistieken achter de website: veel bezoekers bekijken eerst diverse informatieve pagina’s en gaan dan pas door naar de webshop. Mission accomplished!

 

Gelaagde identiteit

Yoni bezat al een sterke verpakking waarop de V en Y als basisvormen dienden. Daarnaast waren er intrigerende visuals op social. De uitdaging voor Grrr was om beide handvatten te gebruiken om een complete online communicatiestrategie en middelen te ontwikkelen en uitvoeren. Website en webshop zijn gemaakt als een natuurlijke vertaling van het merk Yoni.

 

Focus op gemak, snelheid en conversie

Schaalbare webshop

Veel leveranciers van tampons en maandverband leggen nog weinig focus op online, en al helemaal niet op online levering. Eigenlijk best vreemd omdat het producten zijn die gebruikers altijd wel in huis of op zak hebben en niet bederven. Voor Yoni zagen we hier een kans en hebben daarom een sterke focus gelegd op de mogelijkheid om online te bestellen.

We maakten de website en shop met een focus op snelheid, gebruiksgemak en conversie. Bovenal is de webshop gebouwd op de groei. We bedienen klanten nu in het Engels, Duits en Frans. Uitbreiding naar andere talen is mogelijk. We hebben ook bijzondere aandacht besteedt aan de techniek aan de achterkant: het toevoegen van kortingen en actie is eenvoudig en het ordersysteem is direct gekoppeld aan het fullfilmentsysteem vanwaaruit de orders bezorgd worden.

Credits

Het eindresultaat van Yoni komt voort uit een brede samenwerking: Ceri Tallett (copy), Ine & Sanne (video art), thonik (branding, verpakking), W.Green (PR)en o.a. Ester Grass, Anne Claire de Breij  en Peggy Kuiper (fotografie).