Dit is waarom de Stedelijk website uit 2017 nog steeds kakelvers voelt

GRRRs website voor het Stedelijk Museum Amsterdam

Als eerste museum ter wereld maakt het Stedelijk Museum in 1938 alle muren wit. Het was de geboorte van het begrip White Cube; nog steeds de standaard voor museumzalen wereldwijd. Deze lef en vernieuwingsdrang blijven kenmerkend voor het Stedelijk.

In 2017 lanceerden wij de website die door de originele en uitgesproken stijl typisch Stedelijk is. En die nu – jaren nadien – nog steeds niet verouderd is.

Met de nieuwe Stedelijk website brachten we het web brutalisme naar het grote publiek en maakten we visueel een bold statement. Ook durfden we qua interactie een grote ommezwaai te maken. In die tijd waren de meeste sites nog een soort van online folders. Wij ontwikkelden een website die juist heel intuïtief en inclusief is. Wij weten hoe sites op mobiel gebruikt worden en we stelden het swipen en de zoekfunctie centraal, waardoor de site een stuk intuïtiever en speelser in gebruik is. Nu wordt het leuk om je te verliezen in de online collectie.

 

Meer weten over hoe een eigenzinnig ontwerp en intuïtief gebruik samenkomen in de Stedelijk website? We schreven er een case over.